Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 205 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 6, 2020 kl. 11:11 #474763

      Då var det dags att kliva i 900 träsket! För två veckor sedan införskaffades en talladega röd ’92 Saab 900s med endbart 12000 mil på mätaren!
      Funkar och går men dock myyycket som finns i planerna för den!
      Ska försöka hålla denna tråd så aktiv som möjligt, kan hända att det kommer en o annan 9000 bild också då ena foten står i det träsket 😉

      Här kommer lite bilder på 900an i nuvarande skick!

      Här kommer en lista på allt som är tänkt att göras!

      Aerokjolar
      Fulltryck
      Stora vingen
      Skinninredning
      Nytt innertak
      Laga den rost som finns
      Nardi träratt ✅
      Elspeglar
      Elhissar
      Byta instrumentpanel
      Laddtrycksmätare i mätarhus
      Röd APC

      • Detta ämne redigerades för 5 år, 9 månader sedan av saabfred.
        september 6, 2020 kl. 11:41 #474769

        Grattis!
        Den ser ju väldigt fräsch ut, med sådan lyx som dörrbottnar, tex.?

        96 V4 1975 ”Bollen”

          september 6, 2020 kl. 12:55 #474771

          Grattis! Den ser ju väldigt fräsch ut, med sådan lyx som dörrbottnar, tex.?

          Ja ena dörren är ju i perfekt skick! Höger dörren har sett bättre dagar men är helt klart fixbar ?

            september 6, 2020 kl. 19:06 #474777

            Första grejen som byttes var ratten, måste ju vara träratt i 900 ?
            Hittade en NOS Nardi ratt med nav och tutknapp i farsans källare, vilket sammanträffande ju ???

            Pröva även polera lite på bagageluckan, ska bli kul att gå över hela bilen i vinter ?

              september 6, 2020 kl. 20:18 #474782

              Snygg ratt ?

                september 6, 2020 kl. 22:55 #474786

                i min värld har man träratt i båtar, eventuellt i en Morgan eller likanande, men fränt med nya grejer!

                  september 7, 2020 kl. 09:16 #474797

                  Polering i tre steg och du har en tokblänkande djup röd lack. Gäller att göra det ordentligt, finns mycket färg att ta av, men är den rejält oxiderad så gäller ändå ett varsamt förfarande oavsett typ av polermaskin.

                  Blir det uppgradering till fulltryckare eller tänker du behålla den som en S.

                  Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                  Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                  Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

                  Skämsbil:
                  Renault Zoe ´22

                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                    september 7, 2020 kl. 11:11 #474800

                    Polering i tre steg och du har en tokblänkande djup röd lack. Gäller att göra det ordentligt, finns mycket färg att ta av, men är den rejält oxiderad så gäller ändå ett varsamt förfarande oavsett typ av polermaskin.
                    Blir det uppgradering till fulltryckare eller tänker du behålla den som en S.

                    Precis, blir tre steg och sedan behandla med fusso wax, gjorde samma operation på min brukis och måste säga att fusso verkligen har lyckats med det waxet!

                    Tanken är att byta system till fulltryck nu i vinter om jag får tag på det, lättast vore ju att få tag på en fulltryckare som man kan plocka allt ifrån ?

                      Anonym
                      september 7, 2020 kl. 12:44 #474801

                      Tycker jag känner igen den –
                      fd ”Växjö-bil” kanske….. ? ❓

                        september 7, 2020 kl. 14:55 #474807

                        Tycker jag känner igen den – fd ”<em class=”d4pbbc-italic”>Växjö-bil” kanske….. ? ❓

                        Det stämmer! Köpt från Växjö, nu hemma i Trollhättan igen ?

                          Anonym
                          september 7, 2020 kl. 15:56 #474808

                          Tycker jag känner igen den – fd ”<em class=”d4pbbc-italic”>Växjö-bil” kanske….. ? ❓

                          Det stämmer! Köpt från Växjö, nu hemma i Trollhättan igen ?

                          ?Då var det den jag så, handlade mina Super Aero av samma person.?

                          Lågt miltal på den, men det finns att göra –
                          fast det är jo halva charmen med det ?

                            september 8, 2020 kl. 19:49 #474882

                            Fick köpt mig en reservdelsbil idag, en mycket speciell 900 som har allt jag behöver till min, AC, Bosch fulltryck, elhissar, elspeglar och en massa special chassi grejer, bilen har ägts av en som jobbat med chassi på Saab.
                            Mycket att göra men kul kommer de bli!

                              september 8, 2020 kl. 20:05 #474887

                              Hej!

                              Oj, oj oj ?!

                              Ingen dålig donator, var rädd om den vingen! ?

                              Mvh

                              Mathias

                                september 8, 2020 kl. 20:10 #474888

                                Hej!
                                Oj, oj oj ?!
                                Ingen dålig donator, var rädd om den vingen! ?
                                Mvh
                                Mathias

                                Gummit har börjat separera från vingen lite, kanske är fixbart?
                                Någon som vet någon som kanske har renoverat stora vingen? ?

                                  september 8, 2020 kl. 21:33 #474889

                                  GÖTT MED 900og! ??

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 205 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.