Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 64 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #476082
    Regin
    Deltagare

    inredningen är rätt fräsch dock så har mössen smaskat på stolarna fram 😖

    Vem kan klandra dem, menar bara –
    inredningen/stolarna fram t o m 1982 fanns med den där sköna extra tjocka plysch 😂👍

    #476087
    saabfred
    Deltagare

    Ta bilder på ALLT!
    Själv har jag blivit så sjukt bitter med åren. har nog sett 50-100 styck bilar med diverse specialdelar från saab som visat sig vara helt standard bilar, trimmade på 90 talet osv. Har tvärtom inte sett en enda jävla bil med specialdelar från saab trots alla som påstått motsatsen.
    min egna 85 är närmast som jag vet att det är besvisat nått. det är en 900i 85 fick motorn bytt till en T16 1985 medans saab i södertälje ägde bilen. Sen om nått är direkt special på den? tvekar starkt. nån stoppade i en splajjs ny T16 och kopplade elen som en idiot typ.
    finns så sjukt många sägner osv om specialbilar att till slut..
    lägg till det faktum att jag på 15 år aldrig hört Någon nämna grövre krängare till og900, en produkt som inte kan ha gjorts i en serie av 1 eftersom det är en såpas avancerad del att tillverka och kostnaden för att göra 10 ändå skulle varit fånigt hög / styck.
    ja då blir jag skeptisk helt enkelt till den biten
    ombyggd bakaxel och längre tvärstag har ju folk gjort sen 80 talet hemma på gården så det kan det mycket väl vara på den.
    det du berättar om bilen så är det Väldigt mycket som inte riktigt klingar rätt helt enkelt.
    jag ser fram emot att bli motbevisad 🙂
    ps.
    bilen har EGR. motorn eller mycket stora delar av motorn är från innan 88B
    Lådan har oljesticka vilket iofs går att bygga om en sen låda till.

    Förstår dig! Har också hört om mycket ”special”
    Men gubben jag köpte bilen av är en nära vän till familjen och en gammal kollega till farsan, han köpte bilen 1985 och har gjort allt på bilen själv, så jag tror ändå att de mesta stämmer då han jobbade på chassi på tekniska på Saab, finns massor av saker som Saab tog fram i bara 2-3st men som aldrig kom till produktion pga. det ena o det andra, ta bara 17” super aero, beige instrumentpanel till 900 osvosv!

    Men det ska bli kul att se vad som stämmer och inte, kommer självklart ta kort på allt så man kan jämföra 😎😄

    #476094

    Jag vet att det skruvads villt på ”meklvällarna” och även vissa lördagar på den gamla ”goda” tiden.
    Så att det köptes grejer som blivit ”över” är inget konstigt, själv var jag med och gjord det på sent 90-tal. Det fanns ju ingen spons på någon utövade motorsport, eller fanns det det…. 😉
    Dom flesta bredprovsbilarna skrotades ner i pinaler. Ja, även karosserna borrade isär för kontroll av allt möjligt. Det var väl istort sätt bara producerade bilar som gick lite på prov hos tex någon tjänsteman som kom ut på marknaden. Tex prov av kommande modellår.
    Så att det finns många myter förstår jag men detta här blir väldigt spännade att följa. Så att man är skeptisk till att det finns ”specialbilar” förstår jag.

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    #476125
    M.Broberg
    Deltagare

    Förstår dig! Har också hört om mycket ”special” Men gubben jag köpte bilen av är en nära vän till familjen och en gammal kollega till farsan, han köpte bilen 1985 och har gjort allt på bilen själv, så jag tror ändå att de mesta stämmer då han jobbade på chassi på tekniska på Saab, finns massor av saker som Saab tog fram i bara 2-3st men som aldrig kom till produktion pga. det ena o det andra, ta bara 17” super aero, beige instrumentpanel till 900 osvosv!
    Men det ska bli kul att se vad som stämmer och inte, kommer självklart ta kort på allt så man kan jämföra 😎😄

    Jovisst finns det prototyper produceradepå diverse grejer, men dina exempel med17″ super aero och biege bräda är ju välkända saker.

    17″ super aero är tom på utställning på museet.

    jag tycker ändå jag pratat med nog med folk genom åren där 900 varit ett särintresse sen typ 79. jag är själv lite intresserad av hjulupphängningar och tar gärna upp det när jag pratar med nån som kan nått om det mer okända.

    sen så är det Direkt saker du säger som inte stämmer med bilen, som att ingen motor från varken 79, 89 eller 93 har EGR.
    ventilkåpan matchar påståendet om att motorn är äldre än 88.

    Det enda som egentligen skulle vara riktigt fränt är det du nämnt med framvagnen. Styrväxel och grövre krängare.

    moddad bakaxeln och förlängda stag är ett gammal tillvägagångsätt för mer grepp i bakvagnen.,

    #476129
    Regin
    Deltagare

    ventilkåpan matchar påståendet om att motorn är äldre än 88.

    Jupp modellen med endast 2 skruvar till täckkåpan –
    vill jag säga är 1984 -86 🙂

    Men ta en titt ”framme” på toppen, där skall finnas ett ”datum märke” –
    i gjutningen om det är 1993…..
    Datumm.

    Bilagor:
    #476132
    Regin
    Deltagare

    Något av en blandras du har fått dig där 😁

    Ser jag rätt på bilden –
    att kontroll/varningslamporna för batteri/olja sitter sida om sida 🙂 ❓
    serjagR

    Då snackar vi 1988 -> här 👍

    Bilagor:
    #476143
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Instrumentbrädan saknar kromad sarg, -dvs 92 –93?

    Mvh

    Mathias

    #476146
    saabfred
    Deltagare

    Jovisst finns det prototyper produceradepå diverse grejer, men dina exempel med17″ super aero och biege bräda är ju välkända saker.
    17″ super aero är tom på utställning på museet.
    jag tycker ändå jag pratat med nog med folk genom åren där 900 varit ett särintresse sen typ 79. jag är själv lite intresserad av hjulupphängningar och tar gärna upp det när jag pratar med nån som kan nått om det mer okända.
    sen så är det Direkt saker du säger som inte stämmer med bilen, som att ingen motor från varken 79, 89 eller 93 har EGR. ventilkåpan matchar påståendet om att motorn är äldre än 88.
    Det enda som egentligen skulle vara riktigt fränt är det du nämnt med framvagnen. Styrväxel och grövre krängare.
    moddad bakaxeln och förlängda stag är ett gammal tillvägagångsätt för mer grepp i bakvagnen.,

    Det återstår väl att se vad som stämmer, bilen är ett grymt ihop plock som sagt.
    Men intressant dedär med motorn, vilka årsmodeller hade EGR?

    #476147
    saabfred
    Deltagare

    Hej!
    Instrumentbrädan saknar kromad sarg, -dvs 92 –93?
    Mvh
    Mathias

    Ja det ser så ut, la märke till de igår när jag damsög ur bilen, passar ju perfekt till min röda ’92 😁👍🏼

    #476149
    Regin
    Deltagare

    tMen intressant dedär med motorn, vilka årsmodeller hade EGR?

    Alla B202 hade det –
    ändå upp t o m 1989 årsmodell (inte så vanlig)

    Min gamla 85’a där syns röret som talar om det är EGR
    Myold85

    Art nr på EGR
    1986-88 75 04 004

    1989 93 50 224

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476153
    M.Broberg
    Deltagare

    Alla B202 utan katalysator och lambda skulle jag säga hade EGR

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476157
    saabfred
    Deltagare

    Alla B202 utan katalysator och lambda skulle jag säga hade EGR

    Okej👍🏼
    Har du koll på hur tjock krängningshämmaren var på aeron, om det nu var någon skillnad på aero och S?

    #476247
    saabfred
    Deltagare

    Tjena!
    Tänkte plocka av aerokjolarna idag, men vågar ju såklart inte börja riva i grejerna bara 😬
    Någon som har några tips på hur jag undviker skador samt vad man bör tänka på? 😁

    #476251
    Regin
    Deltagare

    Finns en monteringsguide här:
    https://www.datazap.net/sites/Svensk_exports_images/SPG_Install_Guide/Saab_SPG_Panel_Guide.html

    Så du behöver typ göra det ”motsatt” 😏👍

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476309
    saabfred
    Deltagare

    Då var allt som jag egentligen köpte reservdelsbilen för avplockat! Tvätt av kjolar och sen skruva loss alla skenor som sitter kvar på bilen står på tur👍🏼

    B67D6FB2-6A61-408B-8D15-68577075860A

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 64 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng