Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 64 totalt)
  • Författare
    saabfred
    Deltagare

Någon här som har bra kolla på APC systemen?
    Jag har ett komplett APC system ifrån en ’91 med kablage o grejer, jag undrar lite vad som skiljer mer mellan Bosch och Lucas? Har sökt runt lite men verkar vara olika tomgångsmotorer för olika årsmodeller osv, vet att de blev nytt elsystem ’91 och de bör väl va samma som ’92

Är det någon skillnad på spjällhus, tomgångsmotor, några givare etc?

Mr_SunBear
    Deltagare

APC är ett stand alone system eg. Det behöver bara signaler från bilens insprutningssystem. Jag kopplade in det på min og900 utan några problem. Dock så drog jag nya kablar till allt och tog tändningssignal från säkringsdosan mm.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    saabfred
    Deltagare

APC är ett stand alone system eg. Det behöver bara signaler från bilens insprutningssystem. Jag kopplade in det på min og900 utan några problem. Dock så drog jag nya kablar till allt och tog tändningssignal från säkringsdosan mm.

Jaha okej, så kan alltså köra lucas sprut med APC, mer en vad jag visste men man lär sig något nytt varje dag!
    Tack för svaret!😎👍🏼

saabfred
    Deltagare

Det tar sig på den vita! Elspeglar, elhissar och inredning är nu ur, min tanke är att ta elhissarna, elspeglarna, panel och lite annat smått till min röda. Resten får någon annan ta över om intresse finns!
    Elhissarna såg rätt okej ut, lite rengöring så bör dom gå fint, själva skenan som rutan sitter i var dock rätt så röten men kanske går att fixa till.
    Är det något som är fördraget på dessa bilar som i 9000 eller behövs hela kablagen?

8F0879D6-7759-4168-A01F-0227A0119D0A

1F3DBE65-2D1B-46EE-ACE6-99D1D1869D8F

• Det här svaret redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
    Bilagor:
    Regin
    Deltagare

Är det något som är fördraget på dessa bilar som i 9000 eller behövs hela kablagen?

Borde vara framdragit till typ A-stolpen så –
    du behöver typ det som skall vara inne i dörrarna 👍

saabfred
    Deltagare

Lite inspiration till min röda S står min far för, detta är hans gamla Turbo S som han tyvärr sålde för 14 år sedan, det ångrar han nog än inners inne 😬 Men det är helt klart han som fått in mig på 900 spåret, eller ja, Saab spåret över huvudtaget!

99E0A935-BCB3-41AA-92B7-61146670842D

Bil nummer 2 är min mors gamla som tyvärr blev stulen och nerbränd några år efter hon sålde den. En vanlig 8 ventilare som blev en t16 efter att motorn haverera.
    Farsan som står för ”stylingen” med lackade kofångare osv. Notera även panelen i bilen 😁

B54CF44D-3AA9-4051-AE42-04DB3FAEE863

Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Oj vilka trevliga bilar!
    Super Aero är verkligen mycket modernare än Aero 16, ja de är ju det också men ni fattar säkert 😁.

Mvh

Mathias

saabfred
    Deltagare

Hej!
    Oj vilka trevliga bilar! Super Aero är verkligen mycket modernare än Aero 16, ja de är ju det också men ni fattar säkert 😁.
    Mvh
    Mathias

Aa dom gör sig verkligen riktigt bra, sitter själv o funderar på om jag ska köra super aero eller aero 16, tycker ju aero 16 med polerad kant är grymt snyggt på 900 också 😬

Mathias
    Deltagare

Hej!

Så här ser det ut med den äldre looken iaf:

Mvh

Mathias

20200930_201904

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

bra och fint Polerade Aero16 likt dom jag polerade upp för DKD är snygga helt enkelt.

IMG_2608

IMG_2703

Sen finns det en stor fördel till.

Aero16 vs Super Aero – körda ganska exakt lika långt (lite) sen tvätt… super aero har en tendens att skita ner sig fort

IMG_20171110_123749

Bilagor:
    saabfred
    Deltagare

Dörrkablage urtagna och rengjorda och hela panelen ur, börjar snart bli dags att skifta fokus till den röda en stund!

Bilagor:
    saabfred
    Deltagare

Sitter här och kollar lite på mitt APC system, läst lite på popeyes sida och där nämner dom en tryckventil som behövs, satt dessa bara på FTT bilarna eller finns den på min 900S också?
    En fråga till, var APC systemet likadant ända från början till slut eller blev det några ändringar under tiden, isåfall vilka årtal?

Mvh!

Mathias
    Deltagare

Hej!

Här finns mycket nyttig info:

https://900aero.com/

Min minnesbild är att det sitter trckvakt även på 900 S, -90 årsmodell hade något annorlunda/undantag.
    82-85 hade enfaldig APC box monterad under baksätet.

Det här kan M.Broberg och Sunbear på sina fem fingrar så jag hukar mig 😎.

Mvh

Mathias

Mr_SunBear
    Deltagare

Bara de tidiga APC hade annan kontakt till apc box. Det varade bara ngt år sedan är det samma lika hela igenom.

Lättyckare har inte tryckgivare för laddtryck men tryckvakt. FTT har tryckgivare o tryckvakt. Tryckvakt klarar du dig utan, de kan krångla och då startat inte bilen iaf på Lucas. (Den bryter bränslereläet)

//B

M.Broberg
    Deltagare

har ni glömt gamle popeye!?
    popeye.rty.nu/

Här finns APC Bibeln och annat. Tyvärr har Å, Ä och Ö blivit förstörda nån gång

http://popeye.rty.nu/2004/apc_komp.htm
    där är en historia om APC systemet.

Sen är APC ett jävla sattyg te skit om man vill trimma. helvetiskt krångligt och blir aldrig riktigt bra.

montera Trionic om du ska ha mer än 160 hk. allt annat är vansinne.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 64 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng