Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 187 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #476691
    saabfred
    Deltagare

    Bara de tidiga APC hade annan kontakt till apc box. Det varade bara ngt år sedan är det samma lika hela igenom.
    Lättyckare har inte tryckgivare för laddtryck men tryckvakt. FTT har tryckgivare o tryckvakt. Tryckvakt klarar du dig utan, de kan krångla och då startat inte bilen iaf på Lucas. (Den bryter bränslereläet)
    //B

    Okej, då kanske man ska skicka tryckvakten då! Bör väl gå att dra slangen som går till tryckvakten direkt till tryckgivaren då istället eller?

    #476692
    Regin
    Deltagare

    Bara de tidiga APC hade annan kontakt till apc box.
    //B

    SK ”enkelradig ” APC box som monterades under baksäte –
    byttes 1986 till ”dubbelradig” som då monterades ute i ”pannrummet” vänster fram 👍

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476915
    saabfred
    Deltagare

    Dåligt med uppdateringar här… händer inte så mycket med ”projektet” just nu, håller mest på att samla på mig saker o ting inför vintern. Har även köpt en ny brukis precis som tagit upp lite tid genom att bli ”vinterredo”, blev en laser röd 9-5 aero som snart är inkörd med sina 26k mil. 😁

    Tänker nästan om man skall döpa om tråden till ”Garagemek” eller liknande. Då blir de nog mer uppdaterat då jag faktiskt har fem saabar som är tänkt pillas med 😬

    Men har i princip fått tag på allt som jag tänkt byta i vinter, i brist på strömställare till elhissarna så fick det bli strömställare ifrån en ng900 3dr, duger tills jag hittar en gammal, verkar vara svåra att få tag på eller så vill folk inte sälja bara. 😎 Det som återstår är nu höger dörr och avgassystem, dörr har jag kanske en på gång, en bekant skulle ”leta lite” 😬
    Avgassystem lutar mot Simons hagelbössa, dock så när jag kollar på deras hemsida så har dom bara ”hagelbössa” upp till ’88 men det kan väl inte vara någon skillnad förutom katalysator eller var det något som ändrades efter ’88 som gör att de avgassystemet inte passar? 🤔

    #476916
    M.Broberg
    Deltagare

    Det skilljer lite mellan katalysator och dämparen.

    det finns alltså ingen fläns på den och längden skilljer.

    dessutom är slutrören för långa för nya kofångarna, man får kapa en bit om dom inte ska sticka ut duktigt.

    #479020
    martin h
    Deltagare

    Hej!
    Gör ett litet instick i din tråd. Jag fick ju köpa läderratten från donatorbilen, och tänkte bara rapportera progressen.
    Ratten är nu renoverad enligt proceduren beskriven här: https://www.laderspecialisten.se/guide-for-att-farga-om-en-ratt/

    Så efter lagning av söm, slipning och lackering så blev den riktigt fin. Ska nu monteras i caben till sommaren 😎

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #479030
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Snyggt, kul att du delar med dig!

    Mvh

    Mathias

    #479417
    saabfred
    Deltagare

    Tjena igen!

    Var ett tag sen och det beror på många saker men nu har jag äntligen börjat plocka på den röda!
    Den vita har gått till skroten nu efter att jag plockat nästan allt ifrån den, bland annat taket som en bekant ska köpa av mig 😁

    B9546E6D-12A0-457B-8FB2-3FD09A1E83F4

    B1A5B3FA-715A-4B0C-8AEC-AA32590C1DE7

    Var såklart lite ledsamt att skrota en 900 men den fick iaf bra sällskap av en 99 på skroten 😅

    Nu till den röda!

    Den hade stått inkörd i ett hörn i garaget ett tag så fick bli en liten tvätt av den både uppepå och undertill.

    58C62629-A399-4A7B-B2C4-7923B6062AFF

    Underredsmassan som satt där hade väl gjort sitt och de mesta flög av med hjälp av högtrycken.

    74519738-E2BD-41DA-B3E7-A2D7F03CCD9D

    6F2CF014-0743-4CBB-8506-C77EE4CD16A5

    87EFF308-E92B-4042-860F-4952C6769905

    BE43588B-97FE-4B6F-8BE0-31E76BAC58E1

    Med den mesta underredsmassan borta kom även rosten fram, vilket är bra antar jag då man vet vad som behövs lagas.

    F9690028-CFBC-4A08-B7C3-BF6A1038937A

    När man väl var inne i värmen så kunde man inspektera rosten bättre och de finns en hel del, men jag är optimistisk! Mer rost visade sig när jag plockade lister och skärmkantslisterna såklart. Skärmkanterna bak hade väl klarat sig ok men fram var dom duktigt käkade.

    97321A3F-243D-426B-828A-81EC16BC32F5

    71FC4B2B-6B2A-4CC5-B42F-EEDA380F2D40

    5E231243-CFAD-478F-AB07-02545EB2416E

    Vänster hjulhus bak

    8710DF24-88B1-4506-B8BA-671A2CF290C2

    0BB04670-7503-4D8C-BEF0-A80DCB8B5FEF

    Höger hjulhus bak

    49CBA2E2-6446-4648-91CB-C68395B06636

    Lite framskärmar 😎

    C3B69024-CE7D-410A-B9E9-A005B8029663

    Men som sagt, jag är optimistisk då jag själv inte kommer laga rosten, mina svetsfärdigheter är inte på den nivån än så jag kommer att bli nöjd med det. Svetsarbetet kommer därför att lejas bort till en annan 900 fantast som är ljusår bättre än mig! 😁

    Så i dagsläget står den såhär och blir plockad på lite pö om pö, ingen stress 😎

    FDA4BA97-84EE-4260-B09C-D77B41768B67

    Mvh.

    Bilagor:
    #479440
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Kul att följa, vad bra det blev med högtryckstvätten!

    Mvh

    Mathias

    #479784
    saabfred
    Deltagare

    Nu har svetsaren varit och kollat på bilen ”mer än vad trodde men inget som blir svårt att laga” var domen, bra enligt mig 😬

    I kommande vecka ska jag börja plocka ur motor och inredning så jag kan skicka iväg karossen så snart som möjligt. Då ska motorn fräschas till, inredning göras rent och innertaket kläs om.
    Har inte bestämt mig än om jag ska öppna motorn eller inte, ”ta inte isär något som funkar” hör jag ofta av min garagegranne 😅 Tanken är väl att koppla trionic 5 någon gång i framtiden och då kan de väl vara läge att ändå gå igenom motorn.

    Medans bilen stod och väntade på att ”bli kikad på” så hängde jag på lite aerokjolar snabbt bara för att få lite sug på att verkligen lägga ner massa tid o pengar på denna bil och ja, ser ju ut som vilken röd 900 med aerokjolar som helst men det är något speciellt med dessa bilar och aeropaketet gör mycket på utseendet helt klart!

    F0A3664F-38C0-44AD-B19B-71B1636AC0B6

    Gick även över huv en snabbis med rubbing och meguiars cutting pad vilken tar väldigt hårt men har provat mig fram med mjukare hättor och andra medel men detta verkar ge bäst i alla fall på huven då den troligtvis aldrig är omlackad eller lagad på något vis, en bra början!

    058B0CA1-A97F-48E3-8411-0F6CF315D037

    Bilagor:
    #479788
    M.Broberg
    Deltagare

    Alltid bra att byta toppackning och plana toppen.Byt alla pinnbultar då med
    angående lager osv går det ju ta ur och kolla. det finns lager i standarddimension att köpa nytt.
    kolvringar/kolvar finns inte nya vad jag vet i standard dimension och definitivt inte i överdimension. så det finns ingen anledning att plocka ur kolvarna eller så., funkar det så funkar det.

    sen är det bra att byta packboxarna till vevaxeln, o-ring till oljepump och O-ring till oljepickup om motorn är ur.

    övrigt är det la inte så mycket att säga, toppackningen går på bilarna då o då och pinnbultarna till grenröret är Riktigt jävla dryga att borra ur på en og900 när toppen pekar 45 grader neråt om man inte tänkt ha bort toppen (te grenrörspackning)

    #479795
    saabfred
    Deltagare

    Alltid bra att byta toppackning och plana toppen.Byt alla pinnbultar då med angående lager osv går det ju ta ur och kolla. det finns lager i standarddimension att köpa nytt. kolvringar/kolvar finns inte nya vad jag vet i standard dimension och definitivt inte i överdimension. så det finns ingen anledning att plocka ur kolvarna eller så., funkar det så funkar det.
    sen är det bra att byta packboxarna till vevaxeln, o-ring till oljepump och O-ring till oljepickup om motorn är ur.
    övrigt är det la inte så mycket att säga, toppackningen går på bilarna då o då och pinnbultarna till grenröret är Riktigt jävla dryga att borra ur på en og900 när toppen pekar 45 grader neråt om man inte tänkt ha bort toppen (te grenrörspackning)

    Tack för tipsen👍🏼
    Kanske värt att göra det du rekommendera när den ändå är ur. Alltid gött att veta att allt är nytt och som det ska vara.

    Angående kolvringar såg jag att folkraceshop.se och acm.se har. Inget original såklart men klart bättre än slitna 😬

    #479797
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Ska du byta pinnbultar i toppen så köp original iaf till de nedre kortare. Det är längre gänga på den del som ska gå in i toppen. Det frestar gängorna mindre med tiden.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #479826
    M.Broberg
    Deltagare

    jag vet inte 100 om turbo har andra kolvringar än sugis, nån som vet?
    kolvarna är det enda som skiljer turbo och sugis så där det borda vara skillnad om det är nån alls.

    #479828
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Enligt EPC är det bara en uppsättning kolvringar till B202. STD sedan 0,5 o 1 mm över dim.
    STD har artikelnummer 7520513

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #479963
    saabfred
    Deltagare

    Lutar mer o mer åt att döpa om tråden från ”projekt upprustning” till ”projekt helrenovering” för de har och kommer bli mer jobb än som var tänkt, men så är de alltid! Siktet är på Saab festivalen 2022
    Men nu har jag börjat plocka inredning! Såg tillbörjan oskruvad ut men när man väl fick loss instrumentpanel och tog bort alla mattor kom de fram lite skit.
    De minsta var väl att styrdonet för styrsystemet var ett Lucas CU 14 vilket verkar vara ifrån en 90-91(?) har för mig ’92 hade CU 14.2 eller något?

    71641D2E-9475-4ED5-A917-550C58357215

    Sen när mattan på passagerarsidan togs bort så såg jag att något riktigt proffs hade varit framme med svetsen på z-balkarna. Såg ungefär ut som om de var någons första gång med svetsen 😬 men de blev värre…
    Visst att det såg fult ut men på passagerarsidan var det iaf täta svetsfogar…
    På förarsidan hade det inte blivit lika tätt så vatten hade kommit in och lagt sig under asfaltsmattan 🥵
    Det mesta är ytrost men enligt bilderna ser det helt förfärligt ut. Ska prova att slipa o lägga lite rostätare på det i veckan så får vi se vad som finns under.

    476B7DC1-3956-4992-82DD-3246B76345BF

    55E3189C-07FB-4422-A85C-FDDD6A863C71

    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 3 veckor sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 187 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng