Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #479968
    Janne Hagnell
    Moderator

    Shit, det finns de som tom är sämre än jag på att svetsa!😵😆

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #479970
    saabfred
    Deltagare

    Shit, det finns de som tom är sämre än jag på att svetsa!😵😆

    Haha, ja man fick nästan lite självförtroende när man såg dedär 😅

    #479988
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Tråkigt att hitta sådant, det positiva är ju att det inte syns.

    #479989
    berra_bus
    Deltagare

    Shit, det finns de som tom är sämre än jag på att svetsa!😵😆

    Var har du sett det?

    Skojar bara, de svetsarna ser ut som de jag åstadkommer 🙂

    #480062
    saabfred
    Deltagare

    Dagens jobb blev att skrapa lite asfaltsmatta på förarsidan samt i reservhjulsbaljan där den har släppt och där rosten tittar fram. Härligt terapijobb 😅

    2031DB8A-22BA-4C8D-B83C-1AA2F1337037

    Slipade rent på förarsidan där det såg rent förj-ligt ut. Men under rosten fanns de fin plåt, vilket alltid är kul! Man ser att det har börjat äta lite och att det blivit porer i plåten, får fortsätta med detta när jag har plockat ut lite mer från bilen. I alla fall växellänkage då ”kardan”-tunneln även behöver slipas rent från invändig ytrost.

    2147A4A5-4D60-49A7-BBEB-B93BC463F826

    120601C3-CD47-48CB-8BC8-6193CF692F8F

    Motorn åker förhoppningsvis ur i mellandagarna då jag äntligen får lite tid ifrån jobbet. Även där ska det väl slipas lite då det är tänkt att lackeras 👍🏼

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #480068
    M.Broberg
    Deltagare

    trevligt!

    men är jatg en hemsk människa som säger att om det ser ut sådär på ovansidan så kolla NOGA hur det ser ut under.

    skrapa bort all underredsmassa osv. det går kapsla in skit så att det rostar snabbare senare, bättre att se till att allt är 100 direkt.

    #480136
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hejsan,

    Kanske lämpligt med sånhär ”rost converter” medel på plåt som har mycket porer? Är ju svårt att slipa allt.
    Tack för bilder och att du delar med dig.
    Lycka till med fortsättningen 🙂

    #480587
    saabfred
    Deltagare

    trevligt!
    men är jatg en hemsk människa som säger att om det ser ut sådär på ovansidan så kolla NOGA hur det ser ut under.
    skrapa bort all underredsmassa osv. det går kapsla in skit så att det rostar snabbare senare, bättre att se till att allt är 100 direkt.

    Haha, ja får bli mycket skrapande i några dagar framöver här. Det lilla jag har sett under bilen hittills så ser den rätt bra ut på dom stora ytorna men som du säger mycket kan gömma sig under underredsmassan!

    #480588
    saabfred
    Deltagare

    Hejsan,
    Kanske lämpligt med sånhär ”rost converter” medel på plåt som har mycket porer? Är ju svårt att slipa allt. Tack för bilder och att du delar med dig. Lycka till med fortsättningen 🙂

    Ja precis, tänkte pröva detta när jag fått ut lite mer ifrån från inredningen och slipat ner all rost som är åtkomlig 😁
    Tack! Ska försöka uppdatera så mycket som möjligt👍🏼

    #480589
    saabfred
    Deltagare

    Lite har man allt fått gjort i mellandagarna här!

    Mellandagarnas jobb blev att lyfta ur motor och tvätta rent i motorrummet.

    C515D42E-F4DC-48D0-AA0F-CB4687025013

    5F28E7D7-CB0D-4364-A686-CEA1C3D81C52

    2F2AD827-29FE-4263-8FE3-3A6896EE1206

    Trots all rost och mög på bilens övriga ställen så släppte allt relativt enkelt och motorn kom ur utan problem! Lite knäckemacka på sina ställen så som balken i fram t.ex. men det ska vi väl allt lösa!

    Några dagar senare fick 900an komma ut i ”solen” en stund för att få motorrummet rengjort. Försökte skrapa bort så mycket rostskyddsmassa som möjligt men temperaturen var inte på min sida så det jobbet får fortsättas i garaget 😅

    6C6A632C-0A97-486D-B9D3-F5E842DE41A9

    9A621FA4-15EC-4704-A3DC-0EF76EC6EAF3

    Efter lite skurning med kallavfettning så såg det ut såhär! Inte allt för dåligt enligt mig. Får väl bli en lackering av motorrummet ändå men kul att se att de finns något under 30 år av skit 😁

    5FC4E5A2-E0FB-4B15-8CDD-652D9784D713

    26722612-1502-467E-AD75-DC1DDED45033

    84DC4449-36EE-4C2F-A9E7-47955B0F53B3

    8DF3C75E-1A35-45A2-9541-23FC3282D538

    Det var väl ungefär de jag fick gjort i mellandagarna, inte jättemycket kvar nu innan bilen kan skickad iväg på plåtarbete och jag kan ta tag i motorn och annat smått o gott som ska finas till! 😁

    Bilagor:
    #481330
    saabfred
    Deltagare

    Tillbaks igen för lite uppdatering!

    Lite har man fått gjort de senaste, karossen är färdig för att skickas iväg nu, och har även börjat plocka isär motorn lite försiktigt.

    ”Urstädad” innuti och helheten är ju fin 😁

    3D7BD486-5EF6-4A6E-B945-00A759E5017A

    De taskiga förargolvet och ”kardan”-tunneln fick känna på slipen, rostätare och lite färg, tunneln blev fin och golvet lika så men lagningen på z-balken kommer att behövas fixas till men måla allt så de inte blir ny ytrost vid transport.

    47194A2D-C23E-4926-8D3B-B34469083AEF

    ED462B82-6F36-430F-B702-7526565D2E32

    6A78594B-B712-43D1-97F6-128EB6736EBF

    E9E71155-76C2-4436-99C9-2C626BD86556

    Plåten är ju porig och ful men de är tur att den inte är synlig, kommer hålla många år framöver!

    Bilagor:
    #481337
    saabfred
    Deltagare

    Nu till motorn!
    Kommer byta det medta nu när den ändå är ur, alla packningar, kedja och de lager som behövs.

    Har letat lite efter kolvringar och har hittat på speedparts och några andra sidor, ni som bytt på era bilar vart har ni köpt ifrån? Förutom original alltså, de verkar vara lönlöst 😬

    Motorn i sig såg förövrigt fin ut! Lite puts och färg så kommer den bli som ny

    5D9AB7A4-68BB-41C0-B8D7-D534316EB14B

    7585E9E6-70BF-41F1-94C9-EF6F6F5B4BBB

    0C391074-74CE-4A2A-A0CF-4E1013E71A7E

    Ni som gjort denna operationen innan med att renovera en b202, är de något speciellt man behöver tänka på?

    • Det här svaret redigerades för 4 dagar, 22 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 dagar, 19 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #481361
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul uppdatering. Ska bilen lackas om helt o hållet? Motorn såg ju ren ut inuti men nog har det läkt avgaser vid grenröret, det var rätt svart där iaf.

    Jag har skaffat nya kolvringar till en B202 maskin i framtiden. Fabrikat NE eller Glyco köpt från Kyrkmotorsport om jag mins rätt. Övriga packningar mm Elring el oem.

    #481362
    saabfred
    Deltagare

    Kul uppdatering. Ska bilen lackas om helt o hållet? Motorn såg ju ren ut inuti men nog har det läkt avgaser vid grenröret, det var rätt svart där iaf.
    Jag har skaffat nya kolvringar till en B202 maskin i framtiden. Fabrikat NE eller Glyco köpt från Kyrkmotorsport om jag mins rätt. Övriga packningar mm Elring el oem.

    Blir nog ingen hellack denna renoveringen, tror jag kan putsa upp den så den ser hyffsad ut! Men motorrum, hjulhus osv kommer att lackeras, sen om det blir en hellack i framtiden får vi se men skönt att det ”grova” är nylackat så kan man ju ta skalet lätt om det skulle bli så 😁

    Tack, då ska jag leta upp dessa! Har du tips på några som gör packningar till transmissionskåpan? Inte hittat någonstans förutom på SP, är väl inget fel att köpa där ifrån då jag antar att man även lägger lite packningsmassa?

    #481363
    saabfred
    Deltagare

    Hittade detta emblem i min fars gömmor, men osäker på vart det ska sitta? Det är 50mm men utan piggar på baksidan, kan det vara till bakluckan på cabbe/sedan?

    58DDB4A8-1668-4EE1-AA65-C0A95935A73F

    65FB832D-1989-4D31-A52D-CD11F632DC2A

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 101 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng