Saab 900s ’92 Projekt upprustning!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s ’92 Projekt upprustning!
- Detta ämne har 205 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-14 23:05 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
december 16, 2020 kl. 21:53 #479968
Shit, det finns de som tom är sämre än jag på att svetsa!??
96 V4 1975 ”Bollen”
Shit, det finns de som tom är sämre än jag på att svetsa!??
Haha, ja man fick nästan lite självförtroende när man såg dedär ?
december 17, 2020 kl. 08:49 #479988Tråkigt att hitta sådant, det positiva är ju att det inte syns.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenShit, det finns de som tom är sämre än jag på att svetsa!??
Var har du sett det?
Skojar bara, de svetsarna ser ut som de jag åstadkommer 🙂
Dagens jobb blev att skrapa lite asfaltsmatta på förarsidan samt i reservhjulsbaljan där den har släppt och där rosten tittar fram. Härligt terapijobb ?
Slipade rent på förarsidan där det såg rent förj-ligt ut. Men under rosten fanns de fin plåt, vilket alltid är kul! Man ser att det har börjat äta lite och att det blivit porer i plåten, får fortsätta med detta när jag har plockat ut lite mer från bilen. I alla fall växellänkage då ”kardan”-tunneln även behöver slipas rent från invändig ytrost.
Motorn åker förhoppningsvis ur i mellandagarna då jag äntligen får lite tid ifrån jobbet. Även där ska det väl slipas lite då det är tänkt att lackeras ??
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 7 månader sedan av
saabfred.
-
saabfred.
Attachments:
trevligt!
men är jatg en hemsk människa som säger att om det ser ut sådär på ovansidan så kolla NOGA hur det ser ut under.
skrapa bort all underredsmassa osv. det går kapsla in skit så att det rostar snabbare senare, bättre att se till att allt är 100 direkt.
trevligt!
men är jatg en hemsk människa som säger att om det ser ut sådär på ovansidan så kolla NOGA hur det ser ut under.
skrapa bort all underredsmassa osv. det går kapsla in skit så att det rostar snabbare senare, bättre att se till att allt är 100 direkt.Haha, ja får bli mycket skrapande i några dagar framöver här. Det lilla jag har sett under bilen hittills så ser den rätt bra ut på dom stora ytorna men som du säger mycket kan gömma sig under underredsmassan!
Hejsan,
Kanske lämpligt med sånhär ”rost converter” medel på plåt som har mycket porer? Är ju svårt att slipa allt. Tack för bilder och att du delar med dig. Lycka till med fortsättningen ?Ja precis, tänkte pröva detta när jag fått ut lite mer ifrån från inredningen och slipat ner all rost som är åtkomlig ?
Tack! Ska försöka uppdatera så mycket som möjligt??Lite har man allt fått gjort i mellandagarna här!
Mellandagarnas jobb blev att lyfta ur motor och tvätta rent i motorrummet.
Trots all rost och mög på bilens övriga ställen så släppte allt relativt enkelt och motorn kom ur utan problem! Lite knäckemacka på sina ställen så som balken i fram t.ex. men det ska vi väl allt lösa!
Några dagar senare fick 900an komma ut i ”solen” en stund för att få motorrummet rengjort. Försökte skrapa bort så mycket rostskyddsmassa som möjligt men temperaturen var inte på min sida så det jobbet får fortsättas i garaget ?
Efter lite skurning med kallavfettning så såg det ut såhär! Inte allt för dåligt enligt mig. Får väl bli en lackering av motorrummet ändå men kul att se att de finns något under 30 år av skit ?
Det var väl ungefär de jag fick gjort i mellandagarna, inte jättemycket kvar nu innan bilen kan skickad iväg på plåtarbete och jag kan ta tag i motorn och annat smått o gott som ska finas till! ?
Attachments:
Tillbaks igen för lite uppdatering!
Lite har man fått gjort de senaste, karossen är färdig för att skickas iväg nu, och har även börjat plocka isär motorn lite försiktigt.
”Urstädad” innuti och helheten är ju fin ?
De taskiga förargolvet och ”kardan”-tunneln fick känna på slipen, rostätare och lite färg, tunneln blev fin och golvet lika så men lagningen på z-balken kommer att behövas fixas till men måla allt så de inte blir ny ytrost vid transport.
Plåten är ju porig och ful men de är tur att den inte är synlig, kommer hålla många år framöver!
Attachments:
Nu till motorn!
Kommer byta det medta nu när den ändå är ur, alla packningar, kedja och de lager som behövs.Har letat lite efter kolvringar och har hittat på speedparts och några andra sidor, ni som bytt på era bilar vart har ni köpt ifrån? Förutom original alltså, de verkar vara lönlöst ?
Motorn i sig såg förövrigt fin ut! Lite puts och färg så kommer den bli som ny
Ni som gjort denna operationen innan med att renovera en b202, är de något speciellt man behöver tänka på?
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 5 månader sedan av
saabfred.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 5 månader sedan av
saabfred.
Attachments:
januari 31, 2021 kl. 22:08 #481361Kul uppdatering. Ska bilen lackas om helt o hållet? Motorn såg ju ren ut inuti men nog har det läkt avgaser vid grenröret, det var rätt svart där iaf.
Jag har skaffat nya kolvringar till en B202 maskin i framtiden. Fabrikat NE eller Glyco köpt från Kyrkmotorsport om jag mins rätt. Övriga packningar mm Elring el oem.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenKul uppdatering. Ska bilen lackas om helt o hållet? Motorn såg ju ren ut inuti men nog har det läkt avgaser vid grenröret, det var rätt svart där iaf.
Jag har skaffat nya kolvringar till en B202 maskin i framtiden. Fabrikat NE eller Glyco köpt från Kyrkmotorsport om jag mins rätt. Övriga packningar mm Elring el oem.Blir nog ingen hellack denna renoveringen, tror jag kan putsa upp den så den ser hyffsad ut! Men motorrum, hjulhus osv kommer att lackeras, sen om det blir en hellack i framtiden får vi se men skönt att det ”grova” är nylackat så kan man ju ta skalet lätt om det skulle bli så ?
Tack, då ska jag leta upp dessa! Har du tips på några som gör packningar till transmissionskåpan? Inte hittat någonstans förutom på SP, är väl inget fel att köpa där ifrån då jag antar att man även lägger lite packningsmassa?
Hittade detta emblem i min fars gömmor, men osäker på vart det ska sitta? Det är 50mm men utan piggar på baksidan, kan det vara till bakluckan på cabbe/sedan?
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.