Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

oktober 21, 2025 kl. 22:30 #524333

Hej!

Nu har jag startat upp GLi-n KWS074!  Starta gjorde den nästan på första försöket men tomgången var mycket låg så den dog ett antal gånger.

Jag kan tyvärr inte sända Er en video .mov  med ljud. Ni får nöja Er med min berättelse.

DET BLEV EN SKRÄCKUPPLEVELSE.  Motorn gick men KNACKADE MYCKET HÅRT.

Stängde av och tillkallade grannen. Ni vet han med de Tomasi Panteran i garaget. Han tog med sig sitt boroskop så vi kunde se in i den knackande cylindern. Det visade sig vara 1-an.  Knackandet lockaliserades ”högt” uppe i cylindern (med en lång skruvmejsel mot örat). Som om en ventil gick emot en kolv eller en ventillyftare inte hängde med.  Av med ventilkåpan

image0-32

Bilden visar ”nästan nyskick” på läget under ventilkåpan.  Duttande med startmotorn visade att lyftarna hängde med.

Tittoskåpet (boroskopet) visade inga skador på varken ventiler eller kolvtopp.  Allt var mycket snyggt. Väldigt lite beläggning på ventilerna och kolvtoppen.

Så vad kunde det vara. Det knackade bara när motorn gick. Oljudet kunde inte skönjas med bara startmotorn.

Grannen gick hem och där stod jag med ”ett motorrenoveringsprojekt”?.  (Gårdsauktionsfyndet tycktes förvandlas till grisen i säcken… usch hemska tanke)

Jag skruvade tillbaka ventilkåpan satte på tändkablarna och startade upp innan jag gick in.

HÖR OCH HÄPNA! KNACKANDET HAR UPPHÖRT.

Motorn går oerhört jämnt.

Primären eller kopplingen låter lite. Men bilen har ju stått i över 3 år.

Termostatet öppnade och jag varmkörde.  Måste byta korkpackning under ventilkåpan och motortvätta. Det kom ut olja när kåpan var avlyft.

Gissar att det förmodligen var en ventillyftare som inte ”hängde med”.  Har ni andra funderingar så är jag idel öra…   Tack

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic