Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

oktober 23, 2025 kl. 21:09 #524379

Hej!

Kort rapport från återstart nr 3 dvs ikväll.

Tyvärr stabiliserar sig status på det sämre läget. Dvs motorn knackar både kall och fullvarm.

Jag har videofilmer med ljud typ .mov (Iphone)  som inte går att ladda upp på Forumet. Men om Ni ger telnr kan jag SMSa dom.

Jag behöver en bättre diagnos för att kunna planera en åtgärd. (Räcker det att plocka av toppen eller måste motorn ur bilen …)

Tacksam för hjälp.

I helgen blir det nog mätning av ventilspelen.

Om dessa är bra blir det sannolikt ingen påställning och besiktning av bilen innan vintern.

Hittills har min diagnos varit följande:

En ventil kärvar i sin styrning. När den skall stänga går detta trögt. Då bildas ett ”falskt ventilspel”

mellan ventilskaftet och lyftaren. Knackandet kommer ifrån slaget av kammen mot lyftaren som inte har kontakt med ventilen.

När man mäter kompression går allt långsamt och ventilen hinner upp ordentligt.

Jag har hittills fått stöd för hypotesen av en Saabklubbmedlem, Tack! (Ingen nämnd och ingen glömd -:))

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

1 användare tackade författaren för det här inlägget.