Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

oktober 24, 2025 kl. 16:51 #524406

Hej!

@knut
    : tack för uppmärksamheten. Hoppas den berikar!

En uppdatering med det senaste. Om jag börjar från slutet så blir det allra troligast ingen påställning och besiktning av bilen i närtid (i nästa vecka som det var tänkt).

Diagnos knackandetFortfarande ventil-lyftare ventil relaterat, cyl nr 1. Skruvmejsel till örat testet på ventilkåpan säger mycket klart första ventil från torpeden dvs avgasventilen.

Har haft ett långt samtal med Leif Söderlind, Solna SAAB service, Tack Leif!! Han har lyssnat till mina inspelade knackningar. Först var hans reaktion

”så låter ett dåligt vevstakslager”. Efter att han räknat frekvensen av knack var han böjd till att det var kamaxelns frekvens dvs  lyftare – ventil-relaterat.

Även Peter Engquist GLi ägare här på Forumet  lutar åt samma håll.

Inringning av problemet: I helgen skall jag försöka 1) mäta ventilspelen 2) ta bort kamaxeln och okulärbesiktiga fjädrar mm. Om jag orkar ska jag handtrycka på ventilerna för att känna att de går ledigt etc.

Orsak till knackningarna:  Ingen aning. Förre ägaren är inte tilltalbar. Vet inte om bilens knackade var orsak till att den inte besiktigades 2022 eller om det var sjukdomsrelaterat.

Orsak till att de kunde försvinna helt vid varm motor:  Troligen smörjningsrelaterat. (Finns inspelad video där motorn går fri från knackningar när den är genomvarm från i Onsdags)

Tilläggsinfo: Mätte helt hastigt kompression på halv-varm motor idag (ville inte låta den gå knackandes för länge).  Alla fyra cylindrarna ligger inom 11-11.5 bar. (Indikation på att alla ventiler stänger ordentligt.)

Fortfarande väldigt intresserad av inspel från motorfolket här på Forumet, Tack!

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic