Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Hej!
Här kommer Ytterligare lite fler bilder som jag tog i förrgår när jag skulle fixa pyset vid påsticket till den vinkelräta dämparen.
Nedanstående tre bilder får tala för sig själva
Den sista bilden visar frontvy och två av skavankerna på Gårdsauktionsfyndet KWS074
1) Grillen är obefintlig. Ersättningsgrill är ordnad. Kommer i nästa inlägg.
2) Bilen har ”stampat på en kratta/grep och fått sig en smäll i pannloben” . Nu är rosten borttagen och den rena plåten övermålad med zinkprimer över vintern. Där finns två intryckningar som måste ”dras ut”. Men vad vore månen utan en ”dark-side”.
Som sagt det kommer ett inlägg om ersättning av grill. Det kommer också fler bilder och in-zoomningar på saker som fascinerat mig.
Säg till om Ni vill se något speciellt, Tack!.
Sann fascinering: Jag har aldrig sett på maken av något liknande på en 44-årig bil, 9135 mil -81. Ägaren före mig har haft den från 1993 tycks det.
I 32-år har den körts sparsamt och stått i kallgarage i Unbyn. Hoppas han/närstående tycker att bilen blir omhändertagen.
Nu i helgen hoppas jag kunna byta till driftsmotorolja (@ M.Broberg enligt SAAB spec -:)), byta bränslefilter, tändstift, städa ur den och förbereda bilen för besiktning som behöver bokas.
Bilen ställs på 2025-11-01.
Tar nog en sväng under Söndagen på slingan runt kvarteret för att slita lite på bromsarna inför besiktningen och känna på hur det känns att köra den.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic