Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

oktober 31, 2025 kl. 19:53 #524653

Hej!

Har förutsagt att nästa inlägg skall handla om grillen. Här kommer inlägget om densamma.

Först som sist Tack!  Martin Bergstrand ”brother in arms” om jag får uttrycka det så.

Nu har jag en grill ofantligt mycket bättre än resterna av den som sitter på SAAB 99 GLi KWS 074 i övrigt ”nästan som ny” trots sina 44 år på nacken.

Så här ser ersättaren ut

image1-28

image0-36

Första bilden visar grillen i ”överblick”. Den uppmärksamme läsaren ser snart att den nedre kromade listen saknas samt att nedre vänstra fästelementet är trasigt.

Den andra bilden avslöjar att övre infästningselementet är avbruteet.

Nåväl med klar hänvisning till ”herrarna med plånböckerna på  bil auktion”. En sån här grill växer inte på trän och man kan inte gå och köpa den hos SAAB-ANA. Företaget finns inte längre. Inte heller hos Hedin eller vad de nu heter. Vissa av oss har tittat efter detta plastelände i ett år på Tradera.

Så det gäller att göra det bästa av uppvisat. Eller om det är någon som har några ”griller” i sin skelett-garderob i bättre skick så skicka ett PM eller maila till adam.zdunek@berrit.se, TACK.

Den nedre kromlisten tror jag är intakt på befintliga grillrester. De två övriga plastsvetsreparationerna går att fixa (eller hur PE?!)

Trevlig Allhelgona på Er (det heter inte Halloween på gammelsvenska, och dessutom dan efter brukade kallas Alla Själars dag för oss alla)

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic