Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Hej!
Detta inlägg dokumenterar utförda serviceåtgärder 2025-11-01. Mätarställning 091362.
1. Byte olja (Champion 10W40 semisyntet via SSKR). Byte filter SAAB Orginal (via SSKR)
2. Byte bränslefilter (Mahle via SSKR)
3. Byte tändstift (NGK BP6ES via SSKR)
Observationer: Bytet av bränslefiltret höjde tomgångsvarvtalet ca 200 rpm.
Sköljoljan hade bara varit i vid uppstart och felletandet efter orsak till knackandet. Totalt mindre än 30 min på tomgång.
Motorn var varmkörd innan oljan släpptes ur. Färgen var mellanbrun. Mineraloljan som användes var väsentligen ofärgad när den hälldes på.
Slutsatser: Bränslefiltret som satt i var av fabrikat Bosch. Möjligen att det suttit i från fabrik.
Bytet av bränslefiltret var definitivt välgörande. Ursköljningen av motorn efter stillestånd på 3-4 år uppfattas också som välgörande.
K-jeten tillsammans med brytarlös tändning gör att motorn reagerar omedelbart på att man öppnar spjället. Tändningen verkar rätt inställd och insprutningen verkar frisk (av rappheten att döma). Jämnheten i tomgången indikerar att spridarna är fräscha och att kompressionen är jämn. Får se vad CO-halten säger vid besiktningen.
Återstår: Byte av luftfiltret och byte av broms-/kopplingsvätska.
Tog en första sväng runt kvarteret (bilen ställs på idag). Bilen drar mycket jämnt och känns väldigt tight. Växellägena är precisa. Bromsar fungerar troligen som de ska. Solhemsbackarna är en slinga. Hastighet mindre än 50 km/h. Inga riktiga bromsprov var möjliga. GLi-n är rapp för att vara sugmotor. Det är länge sen nu jag körde en 99a eller 900 med sugmotor. Lite ”äldre farbror” känsla att köra den jmf med min 900S (med APC fullturbo). Sittställningen i GLi-n skiljer. Min 900S är aningens lite sänkt. Det är 185/SR15 däck på GLi-n. Utan styrservo blir det tungvridet stillastående.
Återkommer med besiktningsresultat på Måndag 3/11.
Vid pennan
Adam
PS. GLi-ns K-jet skiljer på en punkt från tidigare EMS, LE och injection som jag sett. GLi-n har en undertrycksmätande enhet som resulterar i extra bränsletillskott vid kraftig acceleration via kallstartventilen om jag förstår saken rätt. Enheten sitter jämte tändspolen. GLi-n har också samma induktionsgivarbaserade brytarlösa tändning som 99T har. SAAB övergick till det Hallgivarbaserade tändsystemet på 99-an from H-motorn.
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic