Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

november 3, 2025 kl. 22:13 #524736

Hej!

@Peter
    Engquist:  Tack! Visst det är kul att vara ute på vägarna med GLi-n för mig med. Men jag tänkte följande tanke.

Ponera att det fanns 11 st GLi i trafik innan KWS 074 kvalade in.  Det innebär typ att värdet på de körande GLi-na minskar

med säg 1/12=0.08333  dvs 8.33% eftersom ”tillgången” är så där mycket högre.

Tack för välkomnandet Peter.

Hoppas jag lockar fram övriga GLi ägare här bland oss SAABklubbmedlemmar att visa upp sina GLi-pärlor så att vi kan få en grupp med medlemmar med de speciellt efterfrågade prylarna representerade.  T ex M81 SAAB 99 däribland GLi har den tunna kofångarlisten (en C-formad list. I GLi fallet aluminium med ett guldplastskal.)  Ni kan se den på mina inlägg ovan. Speciellt syns att bakre kofångaren saknar ett sk ”ändbleck” på höger sida.

Partnr är 8258238. Är det någon som har ett till övers är jag intresserad av att köpa detta. Kontakt adam.zdunek@berrit.se eller 073-9472819.

Min besiktningsman var ”by the book”. Han hade tydligen blivit handplockad att ta in min bil eftersom jag undanbad mig hackande med ”spetshammare”. Han presenterade sig som att han hade skruvat på ”sådana 99-or” i sin ungdom. Dessutom sa han att han med sina 20-år sett flera 99-or lika väl hållna som KWS 074. Han gissade rätt när han trodde att KWS074 är en övre norrlandsbil. (Inte svårt eftersom det står Luleå på bakrutan)

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic