Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

november 24, 2025 kl. 19:20 #525025

Hej!

Detta inlägg handlar om lagning av den lilla skadan på motorhuvens framkant (se bilder i tidigare inlägg).  Riktning och lackering är utförda av mina plåtisar Ari och Jari. Här är det Jari som gjort det mesta.

Riktning:  Kunde utföras genom att knacka ut de små intryckningarna via fickorna i dubbelplåten i  huvens framkant.

Lackering: Första ansatsen var att bara lackera om framkanten och fade-a ut basfärgen upp på huven samt att klarlacka hela huven.  Denna metod fungerade inte.  Hela huven är omlackerad med basfärg och sedan klarlackad.

Färgkoden för Indigo blå metallic är 130G, där G står för Glasurit. Jag har kollat med Glasurit. Det går att få tag på lösningsmedelsbaserad basfärg 130G. Mina plåtisar tog en annan väg visade det sig idag. De lät någon leverantör analysera insända bilder med en färg-scanner.  Jag har fått med mig en liten burk med överbliven basfärg. På den står det ”Smart CC6L Active blue”. Dvs det är en färg som används på Smart-bilar. Har pratat med min kontakt på Glasurit och han säger att det kan vara så att om färgen är tillblandad hos plåtisarnas leverantör så är bl a åldrandet kompenserat. Det stora kruxet är att få till rätt metallic. Den infon måste bifogas manuellt.

Nåväl info research och fakta är en sak. En annan sak är hur det blev: Se infogade bilder.

image0-43  Solsida
    image1-34  Skuggsida
    image2-23
    image3-14
    image4-14
    image7-3  Bild på riktad och lackerad framkant
    image8-2

Nu togs bilderna kort innan solen gick ner. Jag kan inte se några nyanskillnader. Så idag är jag nöjd. Riktningen blev också väldigt bra.

Blev inte klar med att justera in huvens låsning. Återställde till position i huvklykorna enligt synligt utgångsläge. Tyvärr går låssvampen (bulten/stiftet) emot kanten på låsöppningen och jag får binda upp läsarmen i kupen och ta i ordentligt för att låssvampen ska komma ur låshålet. Har provat lite olika lägen på klykorna men det hjälper inte. Nu är bultarna i botten på klykorna. Det ger vettiga distanser mellan huv och kaross.  Låssvampen tycks gå emot i framkant. Om någon har en patentlösning hur man justerar in rätt läge så är jag tacksam for den infon.

Under vintern ska jag fixa till den inköpta kylargrillen.

I denna veva blästrades och lackades även ventilkåpan. Nu ser det rekorderligt ut. Kommer på bild när jag gör ett inlägg om motorrummet framgent.

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic