Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

december 1, 2025 kl. 22:12 #525139

Hej Krister!

Tack för Din synpunkt. Jag försökte framföra att jag trodde precis som Du. Men jag hittade inget läge där ”låssvampen” gick fri i låset.  Jag har förstått av en prominent Saabklubbmedlem att på SAAB-verkstäder  så lossade man på låsets två M6 bultar (på undersidan av kylarbalken) när man justerade in motorhuvar efter t ex en riktning i samband med en krock.

När jag låser klykorna lite längre upp så tenderar huven att gå i eller ligga väldigt nära sargen uppe vid vindrutan.

Har lossat på M6 bultarna i låset. Det finns inte utrymme att flytta låset längre fram. ”Låssvampen” hakar i lite grand. Det räcker för att få panik.

Nu är det inte roligt att stå ute o fin-lira med saken. Dessutom om jag ”filar” upp bulthålen för att flytta fram låset så är det inte lämpligt att måla de metalliska kanterna. Väntar nog med åtgärden till våren.

När vädret blir bättre och man får större uthållighet att fin-lira så försöker jag att hitta ett läge med klykorna lite högre upp. Innan jag lossade på huven fanns det ett sådant läge där huven ”hoppade upp” när man drog i handtaget i kupen.

Den här bilen vill jag vara väldigt försiktig med. Det är inte en skruv som är rörd på den! (Eloxeringen på spärren  i huvlåset var bara typ smutsig etc…)

En sak jag vill göra till trots av höst/vinterrusket är att montera ur splllrorna av kylargrillen. Behöver montera av undre kromkanten och sätta på min inköpta grill som saknar denna… …har fått lite tips från Peter Engquist hur detta ska gå till.

Ny gröntonad vindruta inköpt och hemlevererad av Micke Värn. Står och väntar i källaren.

Tacksam för alla kommentarer.

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic