Svar till: SAAB 900 Turbo lyx -83
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 Turbo lyx -83 / Svar till: SAAB 900 Turbo lyx -83
Hej!
Grattis till ett fint iordninggjort block!
Angående fäste i motorstativ. Nu vet jag inte hur belastningsfallet blir. Kan tänka mig fall som påminner om att fästbultarna skjuvbelastas.
Det jag skulle vara mest orolig för med motorstativ är att hela anordningen kan bli instabil och välta som en stelkropp om det rör sig om en pelare och motorn är fästad execentiskt (tippmoment). Då handlar det om storleken på stativets bottenplatta med utliggande ben.
Allra bäst hade varit att föra ner lasten så centralt i stativets pelare genom tryckbelasting av fästskivan.
4 st M8 bultar med en fästplatta som tar last helst i tryck borde vara helt tillräckligt för ett motorblock plus inkråm (100 kg max) Om stativet är något sålunda professionellt så borde bärförmågan i olika lastfall vara specificerad.
Jämför med hur motorn är upphängd i motorrummet. Där finns 3 st upphängningspunkter. Var och en av de bakre har typ 3 st M8 bult i motorn och där är det skjuvbelastning. Men fästenas ytor är pressade mot motorblocket av bultarna så lasten blir utbredd inte bara på bultarna. Fästet på avgassidan tar last 50-50 tryck och skjuvning.
Lasten överförs till kaross i var sin cylindrisk gummipuck i tryck.
Främre upphängningen på 900 är en horisontell cylindrisk coaxial gummi isolator. I den är det mest trycklast rakt ner. Förhållande lite skuvning pga den excentriska förskjutningen i gummifjädern.
Motorn är stabilt infäst för vertikala vibrationer och rotationer i kring vevaxelns riktning. Några horisontella krafter räknar man inte väsentligen med i det fallet.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic