Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Glapp i drivaxel og900 -93 / Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

januari 2, 2026 kl. 12:27 #525600

Dags for lite återkoppling:

efter många vändor fick jag under hjulhelgen till slut bytt medbringaren i inre drivknut på höger sida. Det var gropar där tripoden legat an som kan ha orsakat vibrationer. Jag satte dit en bättre begagnad som tidigare suttit på vänster sida och har därmed bra anläggningsytor för högersida. Nytt fett lades i (det var varken torrt eller rostigt vid bytet..). Jag provade att ta ur drivaxeln genom att bara ta bort nedre spindelled och vrida hjulet till vänster, det var tight men gick att få ut axeln så istället för att ta isär alla leder och bromsdelar som VHB föreskriver. Hittills känns allt bra, hoppas det fortsätter så.

När jag hade av navmuttern märkte jag att den absolut inte var dragen till 300nm utan gick tämligen lätt att dra av. Efter att jag återmonterat blev det stumt där det tidigare var lite glapp. Jag har inte haft rätt 32mm hylsa tidigare så har inte haft möjlighet att dra åt denna. Kanske att den lossnat pga att en gammal navmutter återanvänts tidigare och i samband med vibrationer från inre drivknut.

Tack för hjälp och insikter 👍