Glapp i drivaxel og900 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Glapp i drivaxel og900 -93

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare

Tack för bra insikter Adams, Broberg och hyvens! 🙏

Inre drivknut uppenbart glapp och så troligtvis hjullager.

planen är nu att hitta en annan drivklocka/medbringare. Pga att höger sida verkar vara mer utsatt så helst en fräsch från en vänster sida. Är det någon som kan bekräfta att både vänster och höger passar?

Jag kommer inte byta mina vänster<->höger då hastighetgivarkabeln går in i den vänstra på min manuella och jag vill inte jiddra för mycket i onödan. Kan det gå att ta en drivklocka/medbringare från en automatlåda?

Är den någon som har tips på hjullager fram? När jag kollat på nätet verkar det oftast vara FAG-lager vilket verkar motsvara SKF i kvalitet? Behöver dessa även fettas in och i så fall med vad?

Stort tack!

september 29, 2025 kl. 11:33 #523873

Hej!

Du skriver att du tänker byta drivklocka/medbringare. Observera att -93 har de stora medbringarna (efter -87 ?).  Jag skulle inte enbart byta medbringaren utan även tri-poden (knuten). Försök att få tag på SAAB orginal. Jag har bara läst att vänster och höger medbringare och tri-pod är samma. Bra om någon annan kan bekräfta.

Tror inte dagens hjullager behöver fettas in. De är ju underhållsfria/kapslade, eller?  Skulle inte ta något annat än äkta SKF. Har en blågul burk ”SKF kullagerfett” som är mer än 50-år gammal -:) som jag använder till bult mm.

Lycka till, Ser fram att få höra hur det gick, tack!

Adam

Mvh Adam Zdunek
        SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
        SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
        SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          september 30, 2025 kl. 17:53 #523887

Själva tripoden är samma på bägge sidor

ett gammalt knep är att bara byta mellan höger och vänster om inte en av dom är tokslut.

Man kan lossa drivknuten ur flänsen helt enkelt. men! det är schimsat för spel i diffen, här blir det halvrörigt men det jag har fått fram är att du behåller bilens schims när du byter till ny drivklocka

på en ny bil kanske det spelar roll men efter massa tiotusen mil så lär det inte spela roll.

tips; lossa inte bägge drivklockorna samtidigt! dom håller diffen på plats. Att lossa 1 funkar fint när bilen inte rullar utan bara står, men bägge så trillar diffen ner och livet blir Mycket jobbigare. det går få upp diffen genom att lossa gavellocket ( = tömma ut all olja) och pilla, lyfta, häva osv
          men du ryker på en extra difflockspackning och ett oljebyte i lådan. Det är förövrigt inte kul att ligga under bilen och göra det på pallbockar… jag har provat.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
            september 30, 2025 kl. 18:40 #523888

@M.Broberg:  Har du sett mitt PM till Dig….//Mvh Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 1, 2025 kl. 18:34 #523898

Av infon i allra första inlägget tycker jag det verkar precis som när tripoderna gjort ”gropar” i medbringarna. När tripoderna inte kan röra sig fritt utåt/inåt utan ”fastnar” i groparna uppstår vibrationer/skakningar, framför allt vid hård belastning. Jag hade det problemet på min og 900 S -93 för ett många år sen och bytte då sida på medbringarna. Skakningarna försvann helt efter det. Man byter sida bara på medbringarna, allt annat ska sitta kvar på sina platser, shimsen måste sättas tillbaka på samma ställe som de suttit tidigare annars ändrar man på kuggspelet i slutväxeln. När jag gjorde det här var motor/låda upplyfta och då var det inga problem alls med att skifta sida på medbringarna. Jag tog också bort växellådans bakre lock, mest för att ha bra koll, gör man inte det behöver man antagligen fixera diffen i sitt läge om man tar bort medbringarna på bägge sidor samtidigt. Jag tog några bilder, dålig skärpa på en del, men man ser kanske i alla fall en del av hur det ser ut när det är demonterat. Jag försökte ta bild på ”groparna” men det syns väldigt dåligt på bilderna, man ser det mest som en blank fläck i medbringaren.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
                oktober 1, 2025 kl. 18:38 #523907

Hej!

Det låter precis som de resonanser kraftiga vibrationer som sliten höger inre drivknut visade på 900i, -92 PTE721

som jag beskrev tidigare i denna tråd.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 1, 2025 kl. 21:21 #523908

Wow, toppen med info och bilder kjellake!

Jag har förhoppningsvis en bättre begagnad medbringare på kroken, men om det inte blir av får jag försöka byta sida och då kommer bilderna till stor hjälp.

När jag ändå skriver:

Inre drivknutsfett verkar inte vara så lätt att få tag i (varit i kontakt med Växellåds-Jörgen).

Både ”Mobil grease GS 57C” och ”Shell Stamina 0233” som är föreskrivna verkar utgått, eller så söker jag på fel ställe.

Någon som har erfarenhet av att nyligen fått tag i rätt typ av fett?

oktober 1, 2025 kl. 21:26 #523909

Hej!

Jag har köpt yttre knutar hos Speedparts vet jag. Då köpte jag även fett.

Har handlat av SSKR likaså. Har också handlat knutfett hos Mekonomen när de hade ett brett sortiment.

Jag kan inte låta bli att undra om det inte är värt ett besök hos konkurenten Volvo-Bilia och höra med dom vad dom

rekommenderar och har till kund-försäljning. Någon här på forumet kan kanske identifiera vad det är för ”smörja” -:)

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 1, 2025 kl. 23:38 #523911

Fett speccen är ca 60 år gammal (SEXTIO)

Det har hänt en del på smörjmedels sidan på 60 år faktiskt, fett är inte bara fett.

i VHB till og900 står det om lithium fett med EP klassning

Detta Borde idag betyda tex ”MPM Lithium Complex Grease EP-2” hos mekonomen eller liknande fett av anann tillverkare

Jag har kört drivknuttsfett senaste 18 åren och många andra har gjort samma sak. det är en smaksak.

Jag är 99% säker på att det skall var 100 eller 150 gram av Rätt fett per drivklocka. jag Tror det är 150 gram.

faller det igenom med mebringare så har jag ett gäng liggandes .

januari 2, 2026 kl. 12:27 #525600

Dags for lite återkoppling:

efter många vändor fick jag under hjulhelgen till slut bytt medbringaren i inre drivknut på höger sida. Det var gropar där tripoden legat an som kan ha orsakat vibrationer. Jag satte dit en bättre begagnad som tidigare suttit på vänster sida och har därmed bra anläggningsytor för högersida. Nytt fett lades i (det var varken torrt eller rostigt vid bytet..). Jag provade att ta ur drivaxeln genom att bara ta bort nedre spindelled och vrida hjulet till vänster, det var tight men gick att få ut axeln så istället för att ta isär alla leder och bromsdelar som VHB föreskriver. Hittills känns allt bra, hoppas det fortsätter så.

När jag hade av navmuttern märkte jag att den absolut inte var dragen till 300nm utan gick tämligen lätt att dra av. Efter att jag återmonterat blev det stumt där det tidigare var lite glapp. Jag har inte haft rätt 32mm hylsa tidigare så har inte haft möjlighet att dra åt denna. Kanske att den lossnat pga att en gammal navmutter återanvänts tidigare och i samband med vibrationer från inre drivknut.

Tack för hjälp och insikter 👍

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Ämnet ”Glapp i drivaxel og900 -93” är stängt för nya svar.