Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

mars 5, 2026 kl. 11:04 #526652

Hej Arnt!

Japp. Jag blev häpen när jag fick se bilderna hos Aktionsverket –  en ”99 GLi”. Kunde inte låta bli att försöka buda hem den. Med Major emeritus Ingemar Berglund på plats och med sakbedömning från kollegan och vännen Överstelöjtnant emeritus Martin Bergstrand känd i dessa SAAB-kretsar som ”king-size” var jag rustad.

Angående skicket på bilen:  Skulle inte bli förvånad om den kan vara en av eller t o m är den finaste (icke museala)  99 GLi som finns kvar.  Nu under vintern står den garagerad i ett fint pressenning garage med underhållsladdning på batteriet.  Det senaste som hänt är att motorhuvens smäll har blivit riktad och huven har blivit omlackerad – med ett utmärkt resultat. Gröntonad vindruta står och väntar.  Lätt ytrost på skyddsplåten vid batteriet har tagits bort och plåten har förzinkats på nytt.  Frontgrillen skall bytas. Ersättaren måste fixas lite.  Det enda som finns kvar är ett litet(!) stötmärke på förardörren. Kan vara så att det går att dra ut. Lacken är ej skadad. Märket syns knappt.  Vet ej om det är tillgängligt innifrån dörren.

Det tål att sägas en gång till att bilen är orörd, som i nyskick med sina < 9140 mil.

Det jag borde ta mig an är att dra igång garagebyggnadsprojektet. Eftersom jag behöver ett dubbelgarage (36 m2) behöver jag bygglov.   Detta är en följd att jag tog mig an KWS 074.

Bästa Vår-vinterhälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic