Svar till: Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a / Svar till: Renovering av min gamla Turbo 99’a
En liten uppdatering av vad som hänt med bilen sedan sist.
Har under under perioden från besiktningen 2023 till besiktningen 2025 kört ungefär 1000 mil, så nu ligger miltalet på ca 14800 mil.
Under sommaren 2025 blev det besök på div lokala träffar samt några längre resor till bl.a. SAAB’s sommarträff i Leksand och träffarna i Olofsfors och Ramsele.
Några uppdateringar på bilen har det också blivit.
Rattstången har bytts pga ett litet irriterande glapp i styrningen. Efter lite felsökande visade det sig vara ett glapp i rattstångens teleskåp del.
Återgått till gamla beg original-bromsskivor fram pga att de nyköpta främre bromsskivorna slog sig och blev omöjliga att ha kvar.
Bytt högra främre bromsoket pga att handbromsens självjustering slutat fungera.

Hade turen att få tag på verstadshandboken för Turbo-78’an. Där kan man se att det ska sitta en termostat på slangarna till oljekylaren vilken saknades i min bil. Började därför leta efter en och rätt snart så dök det upp en på Tradera som budades hem.

Och så här blev montaget av olje-termostaten.

Hittade även några dokument på Face Book som har sitt ursprung från SAAB i USA som antyder att termostaten på slangarna sedermera uppgraderades till en inbyggd termostat i oljefilterhållaren from årsmodell 79. I samband med detta togs det fram ett nytt oljefilter för MY79 och senare.
Man blir lite nyfiken på vad dom menar angående oljefilter som ev. inte passar. Bilden nedan visar till vänster filterhållare tom 78 och till höger from 79. Men de filter som finns nu verkar ändå passa båda filterhållarna.

Inuti ”klumpen” på undersidan på den högra syns den inbyggda termostaten. ( Den vänstra filterhållaren har gissningsvis suttit på en EMS och den högra kommer från en turbomotor med variantnummer P05).

Har monterat luftbälgar i bakfjädrarna. Tänker att det såg ut så här under bilens tid på SAAB’s tävlingsavdelning. Luftpåfyllningen av luftbälgarna sker som tidigare med ventilen under baksätet.

Monterat reflexer i dörrarnas bakkant. En något för stor reflex sågades till i bandsågen för att någorlunda efterlikna den på bilden i försäljningsbroschyren.

Monterat nackkuddar i framstolarna.
När bärarmarna monterades på karossen så schimsades dessa symetriskt (ungefär som reservdelsbilen) med förhoppning att kaross och bärarmar var i gott skick. Men efter att ha kört ca 1000 mil efter renoveringen ser jag att framhjulen har slitits extra mycket längs innerkanterna. Därför inhandlades mätutrustning för mätning av TOE, CASTER och CAMBER. Vridplattor tillverkades av plywood. Fett mellan plattorna gör det lätt att vrida hjulen. Mätaren för Camber/Caster sitter med magnetfot på en hemgjord hållare som passar mot fälgen. Toe-mätaren mäter vinkelskillnaden mellan hjulen.

Camber/Caster-mätare. Vridplatta av plywood.

Toe-mätare bestående av spegel med vattenpass och en skala med ljusstråle.
Enl VHB så ska det vara följande värden.
Framhjulsinställning:
TOE-IN = +0,14 grader. (1 mm per sida)
CASTER = +1,0 grader. (Utan styrservo)
CASTER = +2,0 grader. (Med styrservo)
CAMBER = +0,5 grader.
SLÄPRADIE = 15,5mm. (Med 175/70 HR15 på en 5” fälg)
Bakhjulsinställning:
TOE-IN = 0,0 grader. (Tom 1978)
CAMBER = 0,0 grader. (Tom 1978)
TOE-IN = +0,14 – 0,42 grader. (1-3 mm per sida) (From 1979)
CAMBER = -0,5 grader. (From 1979)
Axelavstånds-skillnad:
Max skillnad mellan höger och vänster sida = 15mm.
Med tanke på hur mycket original däck, till Turbon, kostar så har jag justerat lite på inställningarna fram för att minimera däcksslitaget. TOE och CAMBER har minskats till betydligt mindre värden och CASTER har ökats till +1,5 för att öka stabiliteten rakt fram.
Vid provkörning så drog styrningen fortfarande lite åt vänster så jag testade att byta till nya fjädrar fram som längdanpassades så att alla fyra skärmkanterna blev lika höga över marken, dvs karossen blev helt i våg. Tidigare var höger sida ca 3 cm högre än vänster sida. Efter denna sista förändring kan man släppa ratten och bilen går rakt fram.
Lite intressant är att bakaxeln som kommer från reservdelsbilen, som är en 78’a, har -0,5 grader CAMBER och 0 grader TOE IN. Detta visar egentligen bara att SAAB under 1978 experimenterade med bakaxelvinklarna för att sedan till 1979 bestämma sig för att ha både CAMBER OCH TOE-IN på bakaxeln.