Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 239 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24407
    gv8
    Deltagare

    Startar upp en renoveringstråd kanske 30 år för sent. Köpte nämligen bilen för exakt 30 år sedan. Renoveringsbehovet var stort redan då. Wastegaten var ur funtion, växellådan förde oväsen och rosten hade börjat gnaga på de bakre hjulhusen. En renovering påbörjades naturligtvis under stor entusiasm i pappas garage och bilen plockades ner i atomer. Karossen lämnades på blästring och wastegaten renoverades av dåtidens SAAB-ANA verkstad. Den rostiga plåten byttes och de plåtrena partierna grundlackades. Allt väl så långt och nu var det ”bara” att blästra och lacka alla rostiga detaljer som låg i olika kartonger. Växellådan behövde definitivt också renoveras och tanken var försöka hitta någon som kunde hjälpa till med detta. Kanske var det här som det började gå lite trögt och åren gick och det hände inte så mycket.
    För några år sedan upptäckte jag att Svenska SAAB klubben fanns och gick med i den. Läste på forumet om renoveringar, möjliga och ”omöjliga”, som genomförs med stor entusiasm. Med Forumet som inspirtionskälla har renoveringen återupptagits och det känns som att en milsten passerades när nya framhjulslager kunde pressas i de nylackade styrspindelhusen.





    åsle-kopieraTurbo.jpg[/attachment
    åsle-kopieraPressing av nya nya bussningar.jpg[/attachment:3let5x40]

    #174904
    b-motor
    Deltagare

    Härligt med en ny turbotråd!

    Jobba på!

    Mvh Daniel

    #174906

    Snyggt jobbat! Skall bli kul att följa!

    #173422
    skomakarn
    Deltagare

    Heja, heja!! :AP
    Fint att gamla klenoder får nytt liv.

    #174942
    patlon00
    Deltagare

    Skall den vara svart med röd inredning?

    #174950
    gv8
    Deltagare

    Hej

    Jag vill behålla den i orginalskick och den är svart med röd inredning i orginal.
    Långt tillbaka i forntiden så köpte jag en begagnad servostyrning för att montera i bilen men som tur är så blev den aldrig monterad.
    För att få den på plats så är det endast nödvändigt att förstora hålet i torpedväggen. I övrigt så passar den utan problem.
    Vet inte om det är standard på alla B-motorer men på min motor finns en tom remskiva för drivning av servopumpen.
    Om någon är intresserad av en servostyrning så är den till salu. Då ingår också rattstång och servopump.
    Men jag vill kasta ut en annan fråga. Konringen på bilden nedan är nerslipad av tidigare ägare. Vet någon hur den ser ut i orginal?
    På SAAB-klubben finns en konring till EMS och GLE med nr 894045. Är det rätt ring för turbon ?

    #174962
    patlon00
    Deltagare

    Läckert …. Blir kul att följa….

    #173498
    lsoderlund
    Deltagare

    Detta skall bli intressant att följa.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #174997
    gv8
    Deltagare

    Jag kan berätta lite om bilens historia medan jag mödas med att byta bussningar.

    Ägarhistoria:

    SAAB-Scania AB, Trollhättan Regbesiktning 77-11-23

    1. Ägare 1, Umeå Köper bilen 79-06-01 Ägartid 1,7 år

    2. Bilfirma 1, Hoting Köper bilen 81-01-09

    2. Bilfirma 2, Östersund Köper bilen 81-01-09

    3. Ägare 2, Frösön Köper bilen 81-08-12 Ägartid 0,8 år

    4. Bilfirma 3, Östersund Köper bilen 82-03-21

    5. Ägare 3, Brunflo Köper bilen 82-05-10 Ägartid 0.9 år

    6. Bilfirma 4, Östersund Köper bilen 83-04-12

    6. Bilfirma 5, Östersund Köper bilen 83-04-11

    7. Bilfirma 6, Östersund Köper bilen 83-04-11

    8. Ägare 4, Östersund Köper bilen 83-04-22 Ägartid 1,5 år

    9. Nuvarande ägare 5, Östersund Köper bilen 84-10-05 Körtid 0,5 år

    Avställer bilen 85-03-04 Garagetid 29,1

    Bilen har varit ute i trafik mindre än 5 år sammanlagt fram till idag. Övrig tid har den tillbringat i garage eller bilhallar.
    Varför behöll ägarna den bara i ca ett år? Detta har dock reulterat i kort körsträcka, endast 13702 mil.

    Troligen var folk nyfikna på SAAB’s nya raketbil på den tiden och det kördes väl rätt så hårt.
    På den här bilen var slutväxeln hårt sliten och wastegatemembranet var trasigt.

    Man kan även se att den har varit med om någon form av olycka eftersom vänster bakskärm är bytt och en omriktning av panhardstaget har skett.
    Plåten under motorbalken var stukad något och en av bussningshållarna på en av de undre bärarmarna visade också lite skador.

    Något att fundera över: ”Ursaaben” står på museet i Trollhättan, det vet vi. Men var finns ”Urturbon”. Begreppet finns, men var är bilen????

    /Stig

    #175004
    gv8
    Deltagare

    Dagens arbete bestod i att byta bussningarna på de tre smala bakaxelstagen.
    De gamla bussningarna var ganska lätt att trycka ut med hylsnycklar som pressdorn.
    De plåtskodda bussningarna pressades i med hylsnycklar som pressdorn.
    Lite knepigare med helgummibussningarna som krävde extra fixering så på ett underlag bestående av ett fyrkantrör löddes skruvar i lämplig dimension fast varefter bussningarna placerades på skruvarna. Sedan var det bara att pressa på staget över bussningen.
    För det ska gå lätt så slipades, polerades och smörjdes ytorna i stagen.


    #175005
    Martin
    Deltagare

    Ser bra ut!!
    Jag har gjort samma operation, men upptäckte att en av de bussningar jag skaffat hade för liten Di.
    Kan ha varit en bussning från Scantech

    #175006
    patlon00
    Deltagare


    hittade denna bilden…. Kommer att bli kanon….

    #175009
    gv8
    Deltagare

    Har den taklucka? Kan inte se någon vindavvisare på taket. Dom gör sig iaf bra i svart. Om några månader så kanske min är lika fin.

    Jag köpte bussningarna till stagen ovan från SAAB-klubben och till bärarmarna fram från Veteranshop och de verkar alla ha rätt dimension.
    Tänkte byta alla bussningar som jag bedömer att jag klarar av att byta. Även så många kullager och packboxar som möjligt försöker jag byta.
    Allt fett har torkat och gör ingen nytta längre. Man får gå igenom alla smörjställen.

    #175063
    gv8
    Deltagare

    Hej

    Idag har de undre bärarmarna fått nya bussningar. Den skadade bussningshållaren är också utbytt. Hade tänkt använda såpa som glidmedel vid ipressningarna men jag fick inte i bussningarna och provade istället växellådsolja typ GL1 och då gick det bättre.
    Surfade lite på nätet och hittade ett YouTube klipp med Bosse Bildoktorn där han använde automatväxellådeolja (ATF-olja) vid ipressning av ett bärarmsfäste på en BMW. I klippet rekommenderade han ATF-olja och menar att den inte skadar gummit i bussningarna. Vad tror ni ?
    http://www.youtube.com/watch?v=7EC1UrCVEno
    Har också blästrat hjulbulthållarplattorna till framhjulen. De får vänta på färg till det finns mer detaljer och lacka.

    /Stig



    #175107
    gv8
    Deltagare

    Är nu klar med bussningarna på de övre bärarmarna fram. Övning ger färdighet så den här gången gick det ganska lätt. Nästa uppgift blir bussningsbyte på de undre länkarmarna bak.
    När jag köpte bilen så var frontspoilern i dåligt skick så därför köptes en ny lite snyggare spoiler, tyckte jag då. Det är en spoiler som fanns i SAAB’s tillbehörssortiment på den tiden. Nu har dock en orginalspoiler införskaffats så den här kommer inte till användning, så om någon är intresserad av en dylik så är det bara och höra av sig. Grejorna ligger på huven till reservdelbilen som hittils har fått bidra med panardstaget men det blir nog mer innan det är klart.
    /Stig

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 239 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng