Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Renovering av min gamla Turbo 99’a
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 23 april, 2014 kl. 23:08 #24407
gv8
DeltagareStartar upp en renoveringstråd kanske 30 år för sent. Köpte nämligen bilen för exakt 30 år sedan. Renoveringsbehovet var stort redan då. Wastegaten var ur funtion, växellådan förde oväsen och rosten hade börjat gnaga på de bakre hjulhusen. En renovering påbörjades naturligtvis under stor entusiasm i pappas garage och bilen plockades ner i atomer. Karossen lämnades på blästring och wastegaten renoverades av dåtidens SAAB-ANA verkstad. Den rostiga plåten byttes och de plåtrena partierna grundlackades. Allt väl så långt och nu var det ”bara” att blästra och lacka alla rostiga detaljer som låg i olika kartonger. Växellådan behövde definitivt också renoveras och tanken var försöka hitta någon som kunde hjälpa till med detta. Kanske var det här som det började gå lite trögt och åren gick och det hände inte så mycket.
För några år sedan upptäckte jag att Svenska SAAB klubben fanns och gick med i den. Läste på forumet om renoveringar, möjliga och ”omöjliga”, som genomförs med stor entusiasm. Med Forumet som inspirtionskälla har renoveringen återupptagits och det känns som att en milsten passerades när nya framhjulslager kunde pressas i de nylackade styrspindelhusen.
- Detta ämne redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
- Detta ämne redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
24 april, 2014 kl. 04:46 #174904b-motor
DeltagareHärligt med en ny turbotråd!
Jobba på!
Mvh Daniel
24 april, 2014 kl. 05:55 #174906Christian Haugsöen
DeltagareSnyggt jobbat! Skall bli kul att följa!
24 april, 2014 kl. 06:36 #173422skomakarn
DeltagareHeja, heja!! :AP
Fint att gamla klenoder får nytt liv.24 april, 2014 kl. 17:59 #174942Patric
DeltagareSkall den vara svart med röd inredning?
24 april, 2014 kl. 19:24 #174950gv8
DeltagareHej
Jag vill behålla den i orginalskick och den är svart med röd inredning i orginal.
Långt tillbaka i forntiden så köpte jag en begagnad servostyrning för att montera i bilen men som tur är så blev den aldrig monterad.
För att få den på plats så är det endast nödvändigt att förstora hålet i torpedväggen. I övrigt så passar den utan problem.
Vet inte om det är standard på alla B-motorer men på min motor finns en tom remskiva för drivning av servopumpen.
Om någon är intresserad av en servostyrning så är den till salu. Då ingår också rattstång och servopump.
Men jag vill kasta ut en annan fråga. Konringen på bilden nedan är nerslipad av tidigare ägare. Vet någon hur den ser ut i orginal?
På SAAB-klubben finns en konring till EMS och GLE med nr 894045. Är det rätt ring för turbon ?
25 april, 2014 kl. 05:12 #174962Patric
DeltagareLäckert …. Blir kul att följa….
26 april, 2014 kl. 05:13 #173498Lsoderlund
DeltagareDetta skall bli intressant att följa.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
26 april, 2014 kl. 09:39 #174997gv8
DeltagareJag kan berätta lite om bilens historia medan jag mödas med att byta bussningar.
Ägarhistoria:
SAAB-Scania AB, Trollhättan Regbesiktning 77-11-23
1. Ägare 1, Umeå Köper bilen 79-06-01 Ägartid 1,7 år
2. Bilfirma 1, Hoting Köper bilen 81-01-09
2. Bilfirma 2, Östersund Köper bilen 81-01-09
3. Ägare 2, Frösön Köper bilen 81-08-12 Ägartid 0,8 år
4. Bilfirma 3, Östersund Köper bilen 82-03-21
5. Ägare 3, Brunflo Köper bilen 82-05-10 Ägartid 0.9 år
6. Bilfirma 4, Östersund Köper bilen 83-04-12
6. Bilfirma 5, Östersund Köper bilen 83-04-11
7. Bilfirma 6, Östersund Köper bilen 83-04-11
8. Ägare 4, Östersund Köper bilen 83-04-22 Ägartid 1,5 år
9. Nuvarande ägare 5, Östersund Köper bilen 84-10-05 Körtid 0,5 år
Avställer bilen 85-03-04 Garagetid 29,1
Bilen har varit ute i trafik mindre än 5 år sammanlagt fram till idag. Övrig tid har den tillbringat i garage eller bilhallar.
Varför behöll ägarna den bara i ca ett år? Detta har dock reulterat i kort körsträcka, endast 13702 mil.Troligen var folk nyfikna på SAAB’s nya raketbil på den tiden och det kördes väl rätt så hårt.
På den här bilen var slutväxeln hårt sliten och wastegatemembranet var trasigt.Man kan även se att den har varit med om någon form av olycka eftersom vänster bakskärm är bytt och en omriktning av panhardstaget har skett.
Plåten under motorbalken var stukad något och en av bussningshållarna på en av de undre bärarmarna visade också lite skador.Något att fundera över: ”Ursaaben” står på museet i Trollhättan, det vet vi. Men var finns ”Urturbon”. Begreppet finns, men var är bilen????
/Stig
26 april, 2014 kl. 18:43 #175004gv8
DeltagareDagens arbete bestod i att byta bussningarna på de tre smala bakaxelstagen.
De gamla bussningarna var ganska lätt att trycka ut med hylsnycklar som pressdorn.
De plåtskodda bussningarna pressades i med hylsnycklar som pressdorn.
Lite knepigare med helgummibussningarna som krävde extra fixering så på ett underlag bestående av ett fyrkantrör löddes skruvar i lämplig dimension fast varefter bussningarna placerades på skruvarna. Sedan var det bara att pressa på staget över bussningen.
För det ska gå lätt så slipades, polerades och smörjdes ytorna i stagen.
26 april, 2014 kl. 19:40 #175005Martin
DeltagareSer bra ut!!
Jag har gjort samma operation, men upptäckte att en av de bussningar jag skaffat hade för liten Di.
Kan ha varit en bussning från Scantech26 april, 2014 kl. 20:27 #175006Patric
Deltagare
hittade denna bilden…. Kommer att bli kanon….26 april, 2014 kl. 23:03 #175009gv8
DeltagareHar den taklucka? Kan inte se någon vindavvisare på taket. Dom gör sig iaf bra i svart. Om några månader så kanske min är lika fin.
Jag köpte bussningarna till stagen ovan från SAAB-klubben och till bärarmarna fram från Veteranshop och de verkar alla ha rätt dimension.
Tänkte byta alla bussningar som jag bedömer att jag klarar av att byta. Även så många kullager och packboxar som möjligt försöker jag byta.
Allt fett har torkat och gör ingen nytta längre. Man får gå igenom alla smörjställen.29 april, 2014 kl. 18:57 #175063gv8
DeltagareHej
Idag har de undre bärarmarna fått nya bussningar. Den skadade bussningshållaren är också utbytt. Hade tänkt använda såpa som glidmedel vid ipressningarna men jag fick inte i bussningarna och provade istället växellådsolja typ GL1 och då gick det bättre.
Surfade lite på nätet och hittade ett YouTube klipp med Bosse Bildoktorn där han använde automatväxellådeolja (ATF-olja) vid ipressning av ett bärarmsfäste på en BMW. I klippet rekommenderade han ATF-olja och menar att den inte skadar gummit i bussningarna. Vad tror ni ?
http://www.youtube.com/watch?v=7EC1UrCVEno
Har också blästrat hjulbulthållarplattorna till framhjulen. De får vänta på färg till det finns mer detaljer och lacka./Stig
1 maj, 2014 kl. 15:27 #175107gv8
DeltagareÄr nu klar med bussningarna på de övre bärarmarna fram. Övning ger färdighet så den här gången gick det ganska lätt. Nästa uppgift blir bussningsbyte på de undre länkarmarna bak.
När jag köpte bilen så var frontspoilern i dåligt skick så därför köptes en ny lite snyggare spoiler, tyckte jag då. Det är en spoiler som fanns i SAAB’s tillbehörssortiment på den tiden. Nu har dock en orginalspoiler införskaffats så den här kommer inte till användning, så om någon är intresserad av en dylik så är det bara och höra av sig. Grejorna ligger på huven till reservdelbilen som hittils har fått bidra med panardstaget men det blir nog mer innan det är klart.
/Stig
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.