Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 239 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #175112

    Men, men, meeeen! Stackars reservdelsbilen!

    #175113
    gv8
    Deltagare

    Fast egentligen så är det ganska häftigt för reservdelsbilen att få ett panhardstag som suttit på en TURBO. Jag tror han känner sig lite stolt över detta.
    Turbon saknar egentligen inga delar, så reservdelsbilen kommer nog att klara sig bra.
    /Stig

    #175116

    Ja, det är ju något att skryta med. 😉
    Kul projekttråd och bilen med dess historia!

    #175285
    gv8
    Deltagare

    I väntan på fler bussningar så har jag gett mig på blästring av bahjulsnaven. Blästring och lackering får ske utomhus så det blir lite väderberoende och ikväll var det kanonväder så jag passade på att blästra lite. Förvånansvärt lite blästersand försvinner, det mesta hamnar på pressenningen och är bara att sopa ihop och återanvända.


    #175288
    Lustgasen
    Moderator

    Snyggt!

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #175332
    gv8
    Deltagare

    Har försökt att ta bort skivorna från naven under minst två veckor med rostolja men resultatlöst. Tänkte först låta dom sitta ihop varvid blästring påbörjades igår men kom på bättre tankar idag och skruvarna borrades ur och det gick bra, inga skador på gängorna. Nu kan de blästras och lackas var sig. Känns bra att få bort all rost.

    #175375
    gv8
    Deltagare

    Tänka sig, idag var det några cm snö på marken, dessutom blåsigt, så utomhusarbete var inte att tänka på. Har istället funderat lite på åtgärder på motorn. Hittills har de båda packboxarna på vevaxeln samt kullagret i svänghjulet bytts. En repsats till vattenpumpen är också införskaffad. Bytet kräver en special-avdragare som jag har avsikt att att tillverka själv. Tanken är att ta en av mina tre-klo-avdragare och bygga om den så att den liknar SAAB’s avdragare. Får se om det blir något mer. Den har inte ju inte gått så många mil men det är klart att 30 års stillestånd sätter sina spår.

    Bakluckan är modifierad med 900’ans baklysen. Kan väl vara snyggt men de ska bort.

    Med anledning av diskussioner i andra trådar angående förstärkning av stötdämparfäste bak så vill jag minnas att SAAB sålde en sådan ekonomidel på 80-talet då denna monterades. Kan vara något för SAAB-klubben att ta fram på nytt.

    #173831
    gv8
    Deltagare

    Fick hem ytterligare sex bussningar häromdagen. Började med att montera av bakaxelns länkarmsfäste i karossen och bytte bussningar i dessa. Sedan var det bussningarna på främre övre länkarmarna för fjädertallirikarna och sist men inte minst de två stora bussningarna på bakaxeln. Eftersom bakaxeln är så lång så lades pressen ner i horosontalläge.





    #175541
    gv8
    Deltagare

    Det blev lite gjort i kväll också. Bakhjulsnaven och skivorna är nu färdiga för lackering.

    #175843
    gv8
    Deltagare

    Har varit och tjänsterest lite så det har inte hänt så mycket under de två senaste veckorna.
    Men nu har jag gett mig på fjädrarna. För att underlätta blästring och målning av dessa så har jag gjort en mannick där fjädern kan spännas upp i en lina. Tanken är att sätta fjädern i rotation varvid blästring och målning görs. Idealet vore att låta en motor driva rotationen men det är ju bara fyra fjädrar så det här får duga.

    #176109
    gv8
    Deltagare

    Nu är alla hjulupphängningsdetaljer färdiglackade. Tanken är att få börja montera dessa så snart som möjligt för att få korossen på hjul. Men först så måste motorutrymmet och bagageutrymmet slutlackas vilket är enklast att göra medan karossen sitter i snurran. Kabelhärvan är kvar i bilen så det komplicerar lackeringen något. Hade sedan tänkt lämna in karossen på proffslackering med dörrar och luckor avtagna.
    Jobbar lite parallellt med tillverkning av en avdragare för byte av vattenpumpen.





    #176206
    gv8
    Deltagare

    I kväll var det dags för ipressning av nya lagerbanor i bahjulsnaven.
    Det behövdes en rörbit att trycka med som har en något mindre ytterdiameter än lagerbanan. En sådan tillverkades först. Det går ju bra om man alltid sparar allt som kan vara bra och ha.




    #176212
    patlon00
    Deltagare

    Hur snyggt som helst. ….

    Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

    #176225
    gv8
    Deltagare

    Tack för det. Alltid kul med respons.
    Bra med en tråd, man kan inte fuska och förhoppningsvis blir man klar lite snabbare. Fast klar vill man inte bli för snabbt, det är ju rätt kul o renovera.

    #176229

    @gv8 wrote:

    Fast klar vill man inte bli för snabbt, det är ju rätt kul o renovera.

    Det går ju att skapa en ny projekttråd… 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 239 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng