Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
- Detta ämne har 358 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-27 07:03 av Lilln.
-
FörfattareInlägg
-
maj 1, 2014 at 19:18 #175116
Ja, det är ju något att skryta med. 😉
Kul projekttråd och bilen med dess historia!I väntan på fler bussningar så har jag gett mig på blästring av bahjulsnaven. Blästring och lackering får ske utomhus så det blir lite väderberoende och ikväll var det kanonväder så jag passade på att blästra lite. Förvånansvärt lite blästersand försvinner, det mesta hamnar på pressenningen och är bara att sopa ihop och återanvända.
Har försökt att ta bort skivorna från naven under minst två veckor med rostolja men resultatlöst. Tänkte först låta dom sitta ihop varvid blästring påbörjades igår men kom på bättre tankar idag och skruvarna borrades ur och det gick bra, inga skador på gängorna. Nu kan de blästras och lackas var sig. Känns bra att få bort all rost.
Tänka sig, idag var det några cm snö på marken, dessutom blåsigt, så utomhusarbete var inte att tänka på. Har istället funderat lite på åtgärder på motorn. Hittills har de båda packboxarna på vevaxeln samt kullagret i svänghjulet bytts. En repsats till vattenpumpen är också införskaffad. Bytet kräver en special-avdragare som jag har avsikt att att tillverka själv. Tanken är att ta en av mina tre-klo-avdragare och bygga om den så att den liknar SAAB’s avdragare. Får se om det blir något mer. Den har inte ju inte gått så många mil men det är klart att 30 års stillestånd sätter sina spår.
Bakluckan är modifierad med 900’ans baklysen. Kan väl vara snyggt men de ska bort.
Med anledning av diskussioner i andra trådar angående förstärkning av stötdämparfäste bak så vill jag minnas att SAAB sålde en sådan ekonomidel på 80-talet då denna monterades. Kan vara något för SAAB-klubben att ta fram på nytt.
Fick hem ytterligare sex bussningar häromdagen. Började med att montera av bakaxelns länkarmsfäste i karossen och bytte bussningar i dessa. Sedan var det bussningarna på främre övre länkarmarna för fjädertallirikarna och sist men inte minst de två stora bussningarna på bakaxeln. Eftersom bakaxeln är så lång så lades pressen ner i horosontalläge.
Har varit och tjänsterest lite så det har inte hänt så mycket under de två senaste veckorna.
Men nu har jag gett mig på fjädrarna. För att underlätta blästring och målning av dessa så har jag gjort en mannick där fjädern kan spännas upp i en lina. Tanken är att sätta fjädern i rotation varvid blästring och målning görs. Idealet vore att låta en motor driva rotationen men det är ju bara fyra fjädrar så det här får duga.
Nu är alla hjulupphängningsdetaljer färdiglackade. Tanken är att få börja montera dessa så snart som möjligt för att få korossen på hjul. Men först så måste motorutrymmet och bagageutrymmet slutlackas vilket är enklast att göra medan karossen sitter i snurran. Kabelhärvan är kvar i bilen så det komplicerar lackeringen något. Hade sedan tänkt lämna in karossen på proffslackering med dörrar och luckor avtagna.
Jobbar lite parallellt med tillverkning av en avdragare för byte av vattenpumpen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.