Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 359 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 1, 2014 at 18:30 #175112

      Men, men, meeeen! Stackars reservdelsbilen!

        maj 1, 2014 at 19:09 #175113

        Fast egentligen så är det ganska häftigt för reservdelsbilen att få ett panhardstag som suttit på en TURBO. Jag tror han känner sig lite stolt över detta.
        Turbon saknar egentligen inga delar, så reservdelsbilen kommer nog att klara sig bra.
        /Stig

          maj 1, 2014 at 19:18 #175116

          Ja, det är ju något att skryta med. 😉
          Kul projekttråd och bilen med dess historia!

            maj 5, 2014 at 20:22 #175285

            I väntan på fler bussningar så har jag gett mig på blästring av bahjulsnaven. Blästring och lackering får ske utomhus så det blir lite väderberoende och ikväll var det kanonväder så jag passade på att blästra lite. Förvånansvärt lite blästersand försvinner, det mesta hamnar på pressenningen och är bara att sopa ihop och återanvända.


              maj 5, 2014 at 20:43 #175288

              Snyggt!

              2x 92B -53 (Svart)
              95 -61 (Pärlgrå)
              99 -69 Custom (Vit)
              900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
              9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
              9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
              9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                maj 6, 2014 at 19:21 #175332

                Har försökt att ta bort skivorna från naven under minst två veckor med rostolja men resultatlöst. Tänkte först låta dom sitta ihop varvid blästring påbörjades igår men kom på bättre tankar idag och skruvarna borrades ur och det gick bra, inga skador på gängorna. Nu kan de blästras och lackas var sig. Känns bra att få bort all rost.

                  maj 7, 2014 at 21:10 #175375

                  Tänka sig, idag var det några cm snö på marken, dessutom blåsigt, så utomhusarbete var inte att tänka på. Har istället funderat lite på åtgärder på motorn. Hittills har de båda packboxarna på vevaxeln samt kullagret i svänghjulet bytts. En repsats till vattenpumpen är också införskaffad. Bytet kräver en special-avdragare som jag har avsikt att att tillverka själv. Tanken är att ta en av mina tre-klo-avdragare och bygga om den så att den liknar SAAB’s avdragare. Får se om det blir något mer. Den har inte ju inte gått så många mil men det är klart att 30 års stillestånd sätter sina spår.

                  Bakluckan är modifierad med 900’ans baklysen. Kan väl vara snyggt men de ska bort.

                  Med anledning av diskussioner i andra trådar angående förstärkning av stötdämparfäste bak så vill jag minnas att SAAB sålde en sådan ekonomidel på 80-talet då denna monterades. Kan vara något för SAAB-klubben att ta fram på nytt.

                    maj 10, 2014 at 14:21 #173831

                    Fick hem ytterligare sex bussningar häromdagen. Började med att montera av bakaxelns länkarmsfäste i karossen och bytte bussningar i dessa. Sedan var det bussningarna på främre övre länkarmarna för fjädertallirikarna och sist men inte minst de två stora bussningarna på bakaxeln. Eftersom bakaxeln är så lång så lades pressen ner i horosontalläge.





                      maj 13, 2014 at 20:07 #175541

                      Det blev lite gjort i kväll också. Bakhjulsnaven och skivorna är nu färdiga för lackering.

                        maj 24, 2014 at 15:50 #175843

                        Har varit och tjänsterest lite så det har inte hänt så mycket under de två senaste veckorna.
                        Men nu har jag gett mig på fjädrarna. För att underlätta blästring och målning av dessa så har jag gjort en mannick där fjädern kan spännas upp i en lina. Tanken är att sätta fjädern i rotation varvid blästring och målning görs. Idealet vore att låta en motor driva rotationen men det är ju bara fyra fjädrar så det här får duga.

                          juni 1, 2014 at 16:15 #176109

                          Nu är alla hjulupphängningsdetaljer färdiglackade. Tanken är att få börja montera dessa så snart som möjligt för att få korossen på hjul. Men först så måste motorutrymmet och bagageutrymmet slutlackas vilket är enklast att göra medan karossen sitter i snurran. Kabelhärvan är kvar i bilen så det komplicerar lackeringen något. Hade sedan tänkt lämna in karossen på proffslackering med dörrar och luckor avtagna.
                          Jobbar lite parallellt med tillverkning av en avdragare för byte av vattenpumpen.





                            juni 4, 2014 at 18:24 #176206

                            I kväll var det dags för ipressning av nya lagerbanor i bahjulsnaven.
                            Det behövdes en rörbit att trycka med som har en något mindre ytterdiameter än lagerbanan. En sådan tillverkades först. Det går ju bra om man alltid sparar allt som kan vara bra och ha.




                              juni 4, 2014 at 20:00 #176212

                              Hur snyggt som helst. ….

                              Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

                                juni 5, 2014 at 09:40 #176225

                                Tack för det. Alltid kul med respons.
                                Bra med en tråd, man kan inte fuska och förhoppningsvis blir man klar lite snabbare. Fast klar vill man inte bli för snabbt, det är ju rätt kul o renovera.

                                  juni 5, 2014 at 10:54 #176229

                                  @gv8 wrote:

                                  Fast klar vill man inte bli för snabbt, det är ju rätt kul o renovera.

                                  Det går ju att skapa en ny projekttråd… 😉

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 359 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.