Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
- Detta ämne har 358 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-27 07:03 av Lilln.
-
FörfattareInlägg
-
januari 18, 2023 at 15:07 #500153
Nivån är ju enastående. Blir ju riktigt snyggt.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Topplacken pålagd men div bättringar samt slipning och polering återstår.
Gas, broms och koppling monterade.
Som tur var så köpte jag en ny huvudbromscylinder för ca 25 år sedan.
Bromsledningar samt baksätets lås och stödplatta.
Nya bromslangar fram samt stödgummin för övre bärarmarna.
Nya bakre bromslangar, gummikuddar för bakaxeln samt renoverade tankband.
Attachments:
februari 27, 2023 at 21:11 #500882Detta ser ju supersnyggt ut! Verkar bli som en riktig referens för andra renoverare!
Detta ser ju supersnyggt ut! Verkar bli som en riktig referens för andra renoverare!
Hoppas verkligen inte att det jag gör påverkar andra renoveringar. Var och en får sätta sin egen ribba. För egen del så var ribban väldigt lågt satt när reparation av rost m.m. påbörjades i mitten av 80-talet. Skulle ju bara laga några rostiga skärmkanter Sen så spårade det hela ur mer eller mindre direkt och projektet blev stående eller gick på sparlåga länge. Räddningen heter ”gå i pension” vilket jag gjorde för ett år sedan och behövde sysselsättning. Sen så är det förpliktande om man har den kanske äldsta kvarvarande turbo-99-an från ordinarie produktion som dessutom är svart. Var ner till Trollhättan på festivalen i somras och kunde konstatera att det endast fanns en engelsk-reggad svart T-78 på plats där.
februari 28, 2023 at 21:44 #500900Detta ser ju supersnyggt ut! Verkar bli som en riktig referens för andra renoverare!
Hoppas verkligen inte att det jag gör påverkar andra renoveringar. Var och en får sätta sin egen ribba. För egen del så var ribban väldigt lågt satt när reparation av rost m.m. påbörjades i mitten av 80-talet. Skulle ju bara laga några rostiga skärmkanter Sen så spårade det hela ur mer eller mindre direkt och projektet blev stående eller gick på sparlåga länge. Räddningen heter ”gå i pension” vilket jag gjorde för ett år sedan och behövde sysselsättning. Sen så är det förpliktande om man har den kanske äldsta kvarvarande turbo-99-an från ordinarie produktion som dessutom är svart. Var ner till Trollhättan på festivalen i somras och kunde konstatera att det endast fanns en engelsk-reggad svart T-78 på plats där.
Jo, jag tänkte nog mest på att du har ju koll på hur allting sett ut från början, innan flera ägare laborerat med olika funktioner m.m. och kanske trollat bort tänket som varit från fabrik. Detta kan vara ett stort problem när man ”tar över” en” stafettpinne”. Hur såg det ut och vad saknas här? Typ…
Sorry att jag missförtod ordet ”referens” i mitt tidigare inlägg.
Jag kan inte påstå att jag vet hur en T-78 ser ut i varje detalj. Har många gånger tänkt att man skulle haft en helt orörd stående på gården som man kan titta på när undrar hur den är byggd.
Istället blev det en vanlig 99’a från 78 (samt VHB) som jag har som referens för turbo-renoveringen.När jag köpte turbon var den någorlunda hel och fungerande och var då enbart tänkt som bruksbil men den var inte helt original rätt igenom, bl.a. så var bakluckan utbytt mot en 900-lucka som nu byts till rätt modell. Lite märkligt var att panhardstaget var kapat och hopsvetsat lite kortare än original vilket flyttade bakaxeln lite i sidled. Nytt org-panhardstag kommer att ersätta det kapade. Värmeplåten runt turbon var bortplockad och saknas fortfarande men kommer att nytillverkas om inte en org-plåt hittas. Original frontspoiler kommer jag inte riktigt ihåg varför den inte finns kvar men den måste ha varit trasig och blivit slängd. Kvar finns bara luftintagen från org-spoilern och sedermera har en ny spoiler inköpts från RP Glasfiber och den är väldigt lik en orginalspoiler. Spoilerns fästen mot karossen saknas fortfarande och även dessa kommer att nytillverkas om inga hittas. Växellådan är en viktig bit i bilens orginalitetet eftersom den har ett serienummer (S00111) så den måste behållas men den är (var) väldigt sliten. Slutväxeln har blivit bytt men den behöver en större genomgång. Ev. så lånar jag lådan från reservdelsbilen medan org-lådan renoveras. Motorn är (var) i bra skick till skillnad från växellådan och det enda som bytts, förutom vanliga slitdelar, är en kolv.
Jonas Nordström som är en sann turbo-entusiast har varit behjälplig med div. svåra delar såsom dekaler, konringar till framhjulsnaven m.m.Bakluckan.
Det blev omlack av bakluckan pga omborrning av fästhålen för spolern. SAAB-klubben började sälja en borrhålsritning som inköptes och nya hål gjordes efter den mallen och de gamla hålen lades igen. Därmed borde nu spoilern ha rätt placering.
Slipning/polering väntar för utsidan.
Det blev en liten överlappning mellan spoiler och rutlist. Om spoilern ska monteras över eller under rutlisten vet jag inte men det verkar vara bäst att ha spoilern över rutlisten för att få bakrutan vattentät.
Höger dörr.
Har provat lite med polering. Började med att handslipa vått med P1500, fortsatte sedan med P2000 och P3000, sedan en 3-stegs polering med 3M’s polermedel.
Vänster dörr.
Upptäckte under poleringen av denna dörr att underarbetet kunde varit bättre så det blev backjobb här.
Lackerad en andra gång. Slipning/polering väntar.
Motorhuv.
Den slipades plåtren på båda sidor och därefter spackling/sliplackering/topplack.
Slipning/polering väntar för utsidan.
Taklucka.
Slipning/polering väntar.
Nu är (i teorin) allt lackat. Det sista blev styrspindlarna.
Attachments:
april 17, 2023 at 22:29 #501760Helt underbart att få se hur det arbete fortgår.
Ser ut att bli en fin finish!Tack för upplysningen Krister.
En fördel med den varianten blir nog att vatten inte kommer in under spolern. Men för att få rutan tät så behövs antagligen att rutlisten tätas med fogmassa precis där rutlisten kliver upp på översidan av spoilern. Sedan så kan det ev. bli lite jobbigare att få rutan på plats. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.