Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 359 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 18, 2023 at 15:07 #500153

      Nivån är ju enastående. Blir ju riktigt snyggt.

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        januari 18, 2023 at 19:11 #500157

        Hej!

        Oj oj oj vad läckert!

        Mvh

        Mathias

          februari 9, 2023 at 23:16 #500546

          Lackering fortsätter med avmaskering.
          1_20230207_084427

          Sedan ny maskering för lackering av vänster sida.
          2_20230209_130336

          Topplack pålagd.
          3_20230209_172610

          Div smådelar lackas tills färgen i sprutan tar slut.
          4_20230209_172627

            februari 24, 2023 at 07:49 #500816

            Topplacken pålagd men div bättringar samt slipning och polering återstår.
            1_20230215_181956

            Gas, broms och koppling monterade.
            2_20230221_184956

            Som tur var så köpte jag en ny huvudbromscylinder för ca 25 år sedan.
            3_20230217_185057

            Pedalerna på plats.
            4_20230223_162843

            Bromsledningar samt baksätets lås och stödplatta.
            5_20230223_163121

            Nya bromslangar fram samt stödgummin för övre bärarmarna.
            6_20230221_184657

            Nya bakre bromslangar, gummikuddar för bakaxeln samt renoverade tankband.
            7_20230223_170841

              februari 24, 2023 at 12:58 #500827

              Blir väldigt snyggt. Imponerande. Mvh Bengt

                februari 24, 2023 at 18:57 #500832

                Jättefint jobb!

                  februari 24, 2023 at 19:12 #500835

                  Hej!

                  Mäktigt!

                  Mvh

                  Mathias

                    februari 27, 2023 at 21:11 #500882

                    Detta ser ju supersnyggt ut! Verkar bli som en riktig referens för andra renoverare!

                      februari 28, 2023 at 10:49 #500894

                      Detta ser ju supersnyggt ut! Verkar bli som en riktig referens för andra renoverare!

                      Hoppas verkligen inte att det jag gör påverkar andra renoveringar. Var och en får sätta sin egen ribba. För egen del så var ribban väldigt lågt satt när reparation av rost m.m. påbörjades i mitten av 80-talet. Skulle ju bara laga några rostiga skärmkanter Sen så spårade det hela ur mer eller mindre direkt och projektet blev stående eller gick på sparlåga länge. Räddningen heter ”gå i pension” vilket jag gjorde för ett år sedan och behövde sysselsättning. Sen så är det förpliktande om man har den kanske äldsta kvarvarande turbo-99-an från ordinarie produktion som dessutom är svart. Var ner till Trollhättan på festivalen i somras och kunde konstatera att det endast fanns en engelsk-reggad svart T-78 på plats där.

                        februari 28, 2023 at 21:44 #500900

                        Detta ser ju supersnyggt ut! Verkar bli som en riktig referens för andra renoverare!

                        Hoppas verkligen inte att det jag gör påverkar andra renoveringar. Var och en får sätta sin egen ribba. För egen del så var ribban väldigt lågt satt när reparation av rost m.m. påbörjades i mitten av 80-talet. Skulle ju bara laga några rostiga skärmkanter Sen så spårade det hela ur mer eller mindre direkt och projektet blev stående eller gick på sparlåga länge. Räddningen heter ”gå i pension” vilket jag gjorde för ett år sedan och behövde sysselsättning. Sen så är det förpliktande om man har den kanske äldsta kvarvarande turbo-99-an från ordinarie produktion som dessutom är svart. Var ner till Trollhättan på festivalen i somras och kunde konstatera att det endast fanns en engelsk-reggad svart T-78 på plats där.

                        Jo, jag tänkte nog mest på att du har ju koll på hur allting sett ut från början, innan flera ägare laborerat med olika funktioner m.m. och kanske trollat bort tänket som varit från fabrik. Detta kan vara ett stort problem när man ”tar över” en” stafettpinne”. Hur såg det ut och vad saknas här? Typ…

                          mars 1, 2023 at 10:49 #500915

                          Sorry att jag missförtod ordet ”referens” i mitt tidigare inlägg.
                          Jag kan inte påstå att jag vet hur en T-78 ser ut i varje detalj. Har många gånger tänkt att man skulle haft en helt orörd stående på gården som man kan titta på när undrar hur den är byggd.
                          Istället blev det en vanlig 99’a från 78 (samt VHB) som jag har som referens för turbo-renoveringen.

                          När jag köpte turbon var den någorlunda hel och fungerande och var då enbart tänkt som bruksbil men den var inte helt original rätt igenom, bl.a. så var bakluckan utbytt mot en 900-lucka som nu byts till rätt modell. Lite märkligt var att panhardstaget var kapat och hopsvetsat lite kortare än original vilket flyttade bakaxeln lite i sidled. Nytt org-panhardstag kommer att ersätta det kapade. Värmeplåten runt turbon var bortplockad och saknas fortfarande men kommer att nytillverkas om inte en org-plåt hittas. Original frontspoiler kommer jag inte riktigt ihåg varför den inte finns kvar men den måste ha varit trasig och blivit slängd. Kvar finns bara luftintagen från org-spoilern och sedermera har en ny spoiler inköpts från RP Glasfiber och den är väldigt lik en orginalspoiler. Spoilerns fästen mot karossen saknas fortfarande och även dessa kommer att nytillverkas om inga hittas. Växellådan är en viktig bit i bilens orginalitetet eftersom den har ett serienummer (S00111) så den måste behållas men den är (var) väldigt sliten. Slutväxeln har blivit bytt men den behöver en större genomgång. Ev. så lånar jag lådan från reservdelsbilen medan org-lådan renoveras. Motorn är (var) i bra skick till skillnad från växellådan och det enda som bytts, förutom vanliga slitdelar, är en kolv.
                          Jonas Nordström som är en sann turbo-entusiast har varit behjälplig med div. svåra delar såsom dekaler, konringar till framhjulsnaven m.m.

                            april 16, 2023 at 20:16 #501714

                            Bakluckan.
                            Det blev omlack av bakluckan pga omborrning av fästhålen för spolern. SAAB-klubben började sälja en borrhålsritning som inköptes och nya hål gjordes efter den mallen och de gamla hålen lades igen. Därmed borde nu spoilern ha rätt placering.
                            1_20230412_171733

                            Slipning/polering väntar för utsidan.
                            2_20230416_190604

                            Det blev en liten överlappning mellan spoiler och rutlist. Om spoilern ska monteras över eller under rutlisten vet jag inte men det verkar vara bäst att ha spoilern över rutlisten för att få bakrutan vattentät.
                            3_20230307_113301

                            Höger dörr.
                            Har provat lite med polering. Började med att handslipa vått med P1500, fortsatte sedan med P2000 och P3000, sedan en 3-stegs polering med 3M’s polermedel.
                            4_20230314_165541

                            Vänster dörr.
                            Upptäckte under poleringen av denna dörr att underarbetet kunde varit bättre så det blev backjobb här.
                            5_20230405_180840

                            Lackerad en andra gång. Slipning/polering väntar.
                            6_20230415_155415

                            Motorhuv.
                            Den slipades plåtren på båda sidor och därefter spackling/sliplackering/topplack.
                            7_20230412_171705

                            Slipning/polering väntar för utsidan.
                            8_20230414_164019

                            Taklucka.
                            Slipning/polering väntar.
                            9_20230416_184750

                            Nu är (i teorin) allt lackat. Det sista blev styrspindlarna.
                            10_20230416_190436

                              april 17, 2023 at 22:29 #501760

                              Helt underbart att få se hur det arbete fortgår.
                              Ser ut att bli en fin finish!

                                april 25, 2023 at 10:53 #501893

                                Ujujuj vad tjusigt, hatten av!

                                Är tämligen säker på att vingen på bakluckan ska ligga under rutlisten faktiskt. 🙂

                                  april 26, 2023 at 10:40 #501907

                                  Tack för upplysningen Krister.
                                  En fördel med den varianten blir nog att vatten inte kommer in under spolern. Men för att få rutan tät så behövs antagligen att rutlisten tätas med fogmassa precis där rutlisten kliver upp på översidan av spoilern. Sedan så kan det ev. bli lite jobbigare att få rutan på plats.

                                Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 359 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.