Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
- Detta ämne har 358 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-27 07:03 av Lilln.
-
FörfattareInlägg
-
Lossar du spränglisten med vingen på plats går det vika listen över vingen med ruta och vinge på plats.
Tack för ditt förslag angående rutmonteringen.
Jag har ännu inte bestämt hur jag gör montaget av spoilern och bakrutan.
Som en skänk från ovan så kom den enda körbara T 78’an här i Jämtland, som dessutom är en orörd enägarbil, till en av onsdagsträffarna.
Bilden nedan visar att spolern sitter ovanpå rutlisten på den.
Så nu är det 1-1 mellan alternativen.
Jag tycker nog att det är en bättre variant med spoilern ovanpå rutlisten kombinerat med gummipackningar på fästskruvarna men det viktiga är hur SAAB gjorde när det begav sig.
Det går sakta framåt.
Dessa lister till takluckan har blästrats och sedan fått lite färg.
Nu kan takluckan monteras ihop.
Karossnurran gör det bekvämt att montera saker på karossen.
Rattstång hopmonterad. Spakarna på rattstången satt kvar när karossen blästrades så dessa var fulla med blästermedel. Det tog ett tag att blåsa dom rena.
Styrväxeln var i bra skick men har fått lite smörjning och färg.
Gummibälgen var helt av och eftersom det är nästan omöjligt att byta till en annan lika gammal så provade jag att reparera den gamla med ett gummilim. Nu sitter den ihop och är lufttätt.
Attachments:
Hej!
Trodde att min 99-karross -73 skulle kunna bli Sveriges finaste. Efter att ha tittat på dina bilder kan jag glömma det. GRATTIS.Tack också för klistertipset damskyddstätningen på styrstången
som vi diskuterat tidigare. Har varit borta ett tag men hoppas kunna komma igen o rapportera från min renovering av Familjeveteran DSF 172 (karrosen ännu inte hemma!)
Bästa Hälsningar
AdamMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödHej! Trodde att min 99-karross -73 skulle kunna bli Sveriges finaste. Efter att ha tittat på dina bilder kan jag glömma det. GRATTIS.Tack också för klistertipset damskyddstätningen på styrstången som vi diskuterat tidigare. Har varit borta ett tag men hoppas kunna komma igen o rapportera från min renovering av Familjeveteran DSF 172 (karrosen ännu inte hemma!) Bästa Hälsningar Adam
Jag tror din blir sveriges finaste. Proffslackad till skillnad mot min tvivelaktiga garagelack som jag försöker rädda med slipning och polering.
Lite har hänt sen sist.
Hjulupphängningar på plats.
Ute i solljuset för första gången på 38 år.
Men bara för att vända och backa in i garaget igen..
Tyvärr så blev lacken på höger bakskärm genomslipad vid poleringen så det blir omlack på den.
Efter lack, våt handslip med P1500 och sedan våtslip med oscillerande sliprondell med foam P1000, P1500, P2000 och P3000.
Slipning och polering framtill under grillen.
Bakluckemontering med hjälp av motorlyften.
Attachments:
Efter att bakre delen av elhärvan blev klar så monterades bakrutan.
Den kom på plats utan några problem.
På tredje försöket så kom framrutan på plats.
Sedan provmonterades huven för att se om den fortfarande passar.
Provmontage av grillen för se vad som behövs för att få lite stil på den. Tidigare ägare monterade extraljus med stabiliseringsstag som böjde grillens överkant. Tänker prova att räta på den med värmepistolen och sen lägga på ny färg. Nya strålkastare kommer även att monteras.
Har även börjat med renovering av främre delen av elhärvan. Först lite lättare rengöring med WD40 och sen trikloretylen som tar bort oljan. Efter det så blir det mätning av alla kablar.
Attachments:
Dörrarna är färdigmonterade med rutor, lås, lister m.m.
Har inte formförändrat dörrarna speciellt mycket så de passar rätt bra.
Tanklock med tillhörande slangar monterade.
Tanken är inte monterad ännu men alla bränsleslangar är på plats.
Främre delen av kabelhärvan är utlagd för funktionstest.
Påbörjat montage av instrumentbrädan. Tanken är att koppla in så mycket som möjligt av elen och sedan funktionstesta.
Attachments:
Hej! Fantastiskt vad det går framåt. STORT GRATTIS. Hoppas det går framåt utan gnissel. Vänliga Hälsningar Adam Zdunek
Hej Adam
Som nybliven pensionär som behöver sysselsättning så kan jag nu både ta det lugnt och spendera tid i garaget, kan inte bli bättre. Vad gäller ” gnissel” så kan väl hela renoveringen infinna sig i den kategorin. Men det är utmaningen som gör det spännande och hålla på.
Största problemet är att veta vart allt ska sitta. Har lådor fulla med småprylar som jag inte kommer ihåg var de hör hemma. Så jag kikar hela tiden i reservdelsbilen för att se hur det ska vara.
.Det var i grevens tid som jag bestämde mig för att skaffa en reservdelsbil. Hade tur att det dök upp en lagom rostig men oskruvad CC-78 här i närheten för några år sedan som inköptes. Har inte sett att någon fler CC-78’a har utannonserats här i grannskapet sedan dess.
En uppdatering av läget för 99-Turbon.
Monteringen av bilen har pågått under sommaren och det har väl gått rätt så hyfsat för att vara en första-gångs-renovering. Hoppar över detaljerna, denna gång, eftersom forumet numer inte tillåter bilder i texten. Bifogar istället bilder på bilen som den ser ut idag när den besiktades (utan anmärkningar). Synd bara att säsongen är över nu när den är körklar.
Attachments:
oktober 16, 2023 at 21:55 #511573Fantastiskt vackert!
Glöm inte att vika rätt nedre hörnet på baksätesryggen innan du parkerar för vintern…
(Syns på bilden)
Superfint arbete, en stor eloge till dig. Så avundsjuk just nu…
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.