Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 316 till 329 (av 329 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #493588
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Tack för utförligt svar (som vanligt)! Aha jag missuppfattade med membranet. trodde inte det läckte utåt så det syntes. Trodde att du inte kunde stänga av värmen helt eller liknande.
    Lycki till.
    Vänliga Hälsningar
    Adam Zdunek

    #493593
    Saab_ahed
    Deltagare

    Tack för att du delar med dig 🙂

    #493596
    gv8
    Deltagare

    Hej! Tack för utförligt svar (som vanligt)! Aha jag missuppfattade med membranet. trodde inte det läckte utåt så det syntes. Trodde att du inte kunde stänga av värmen helt eller liknande. Lycki till. Vänliga Hälsningar Adam Zdunek

    Tack för ditt påpekande angående om kranen öppnar och stänger ordentligt. Ska testa detta.

    #494196
    gv8
    Deltagare

    Nu har jag jobbat med karossen ett tag.
    Har haft lite huvudbry med en gammal skärmkantslagring som har tryckt ut skärmen något och gjort det svårt att få till formen. Valde mellan att byta hela skärmen eller justera lagningen så att skärmen kan återta sin ursprungliga form. Jag valde det senare och började med att skära upp den den gamla svetsfogen. Sedan svetsades fogen om. Resultatet blev betydligt bättre än tidigare i alla fall.
    1_20220202_144748

    Det krävdes lite spacklande för att få till formen både pga min egen lagning och en tidigare lagning gjord före min tid.
    2_20220224_143413

    Högersidan har också fått lite ny plåt men det krävdes betydligt mindre spackling här.
    3_20220306_183953

    Efter lite fundering så har jag valt popnitmutter att användas för att skruva fast gummiskydden. Orginalfästet som är fyrkantigt i plast syns längs till höger på bilden.
    Vikplåtarna i gummiskyddens överkant har skrapats ur (helt upprostade) och nya har monterats.
    4_20220317_143111

    Mekonomens 4mm bitumenmattor från har lagts på de platser där det tidigare fanns mattor varefter delar av kupeutrymmet har blivit grundat med en mörkgrå slipgrund.
    5_20220514_161443

    Här är det en blandning av gamla och nya bitumenmattor.
    6_20220514_162422

    Topplack lagd invändigt.
    Från fabrik så var karossen bara delvis svartmålad invändigt på den gråa rostskyddsbehandlingen. I det här fallet blev det egentligen lite mer svart än ursprungligen, bakre hjulhusen och golvplåten däremellan var gråa från början. Jag får en känsla av att fabriken inte var så noga med den invändiga målningen, bla så finns ingen grundfärg under topplacken vilket också gäller för insidan av motorhuven.
    7_20220521_180814

    Bilagor:
    #494205
    adamz
    Deltagare

    Tack att du delar med dig. Trevligt att se dina framsteg. Betyder det att du nu i praktiken har en ”rost-fri” kaross? Jag observerade samma sak på mn 99L -73 att lackarbetet i kupen bitvis var
    bara överstökat. Det gällde främs färdiglacken som flagnade under baksätet. Min kaross väntar för närvande på att bli plåtlagad på flera punkter.

    Ska bli intressant när du kommer till antingen återmontereing av diverse gummilister eller införskaffande av sådana. Tänker främst på alla kring dörrarna. Det finns andra gummidetaljer som är hopplösa att få tag på om det behövs. Det gäller bl a gummibälgen mot golvet vid styrknuten.

    En annan karossfråga. Har du haft isär gummikofångarna? Hornen eller hörnona både fram och bak är utsatta för inlåst kondens innanför gummiöverdraget. Har du inte tittat där så
    avslöjar ett misstänkt rasslande när du vippar kofångarna. Den bakre är i huvudsak av aluminium men hörnorna är i plåt. Så ialla fall på min 99a -73.

    Grattis till framstegen.
    Vänliga Hälsningar
    Adam Zdunek

    #494207
    gv8
    Deltagare

    Tack att du delar med dig. Trevligt att se dina framsteg. Betyder det att du nu i praktiken har en ”rost-fri” kaross? Jag observerade samma sak på mn 99L -73 att lackarbetet i kupen bitvis var bara överstökat. Det gällde främs färdiglacken som flagnade under baksätet. Min kaross väntar för närvande på att bli plåtlagad på flera punkter.
    Ska bli intressant när du kommer till antingen återmontereing av diverse gummilister eller införskaffande av sådana. Tänker främst på alla kring dörrarna. Det finns andra gummidetaljer som är hopplösa att få tag på om det behövs. Det gäller bl a gummibälgen mot golvet vid styrknuten.
    En annan karossfråga. Har du haft isär gummikofångarna? Hornen eller hörnona både fram och bak är utsatta för inlåst kondens innanför gummiöverdraget. Har du inte tittat där så avslöjar ett misstänkt rasslande när du vippar kofångarna. Den bakre är i huvudsak av aluminium men hörnorna är i plåt. Så ialla fall på min 99a -73.
    Grattis till framstegen. Vänliga Hälsningar Adam Zdunek

    De flesta gummidetaljerna inkl kofångarna (aldrig isärtagna) är i fint skick.
    Bilen har trots allt stått inomhus sedan 1985.
    Jag kan kolla om jag har någon gummibälg till övers om du behöver en sådan.

    #494227
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Tur för Dig med de där gummilisterna. Du får Sveriges finast/mest genomgågna 99 Turbo.
    Tack jag behöer en sådan bälg,Sög till så swichar jag etc.
    Mvh
    Adam Zdunek

    #494242
    gv8
    Deltagare

    Hej! Tur för Dig med de där gummilisterna. Du får Sveriges finast/mest genomgågna 99 Turbo. Tack jag behöer en sådan bälg,Sög till så swichar jag etc. Mvh Adam Zdunek

    Svar angående bälgen kommer på din mailadress.

    #496902
    gv8
    Deltagare

    En liten uppdatering av läget.
    Karossens undersida har tvättats helt ren från underredsmassa varefter några små rostfläckar uppdagades och åtgärdades. Sedan lackades hela undersidan med 2-komp epoxi.
    1a_20220907_192902

    1c_20220907_193047

    Eftersom karossen var grön tidigare så lades en ny grönfärg på.
    2a_20220909_154931

    2b_20220909_155012

    2c_20220908_163835

    2d_20220908_163737

    Första återmonterade komponet blev en gummibuffert till bakaxeln.
    3_20220909_220204

    Återstår att lacka resten svart.
    Håller nu på med att ordna till lokalen med bl.a. inblåsning av filtrerad luft samt en bättre plats för kompressorn.
    4_20220909_220342

    Bilagor:
    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #496960
    Saab_ahed
    Deltagare

    Snyggt! 🙂
    Gött med en plattform fri från rost!
    Förutom att ha ett gediget skydd av ny grundfärg, blir applicerande av ny underredsmassa som (jämfört med gammal original) har bättre ljuddämpande egenskaper.

    På min 900i så hade ny underredsmassa applicerats på den gamla(och även täckt över rost, som spred sig ännu värre), så det var ju inte så bra.
    Men den ”nya” underredsmassan var porös, och hade troligen bra dämpningsegenskaper.
    Jag har under senare tid använt Dinitrol underredsmassa på diverse ställen, och den är inte porös.
    Någon som vet vilken typ/märke, eller appliceringsmetod som blir porös underredsmassa?

    #497102
    gv8
    Deltagare

    Kan tyvärr inte svara på din fråga men jag surfade in på Hagmans hemsida och tittade på databladen för deras rostskyddsprodukter och hittade två grundtyper av undersmassa.

    Bitumenbaserade rostskydd, lösbara med lacknafta, finns i tre olika viskositeter.
    T03 Tunnflytande.
    F40 Tjockflytande
    Underredsmassa.

    Färgbaserade rostskydd som är övermålningsbara benämns body och finns i tre varianter.
    Bodyspray (lösbara med lacknafta).
    Body Elastic (lösbar med cellulosa- eller syntet- förtunning).
    Body (lösbar med cellulosa- eller syntet- förtunning).

    För egen del så försöker jag återställa till originalskick så därför väljer jag samma underedsmassa som finns på bilen tidigare dvs bitumenbaserad. Tunnflytande i hålrum och tjockflytande på hela undersidan inkl. hjulhus. Den tjockaste som benämns ”Underredsmassa” hoppar jag över eftersom det endast kommer att bli finåkning framöver.

    Om man väljer bitumenbaserat så kan man lägga på den efter att bilen lackats eftersom den är lätt att tvätta bort om den skulle hamna på lackad yta.
    Body läggs med fördel på före lackering av bilen.

    Vet inte hur det är att ta bort gammal body men bitumen går rätt så enkelt att ta bort med värme och lacknafta.

    #497430
    adamz
    Deltagare

    Hej!

    Har varit borta från formuet ett bra tag. Men kommer att vara här mer framgent. Tack för intressant läsning och uppdatering. Som övergripande kommentar skulle jag vilja säga att Du är oslagbar vad det gäller noggrannhet. Jag skulle vilja kunna vara så själv. Det kräver egna möjligheter, vilka jag inte har.

    Som inlägg i diskussionen om uderredsbehandling kan jag nämna från mitt renoveringsprojekt som jämförelse:
    Jag är glad över mina plåtisars arbete på min Familjeveteran DSF172 99 -73 2.0 L. Kan inflika att ursprungsplan angående bottenplatan var att ta bort all underredsmassa sedan blästra helheten, därefter lacka med tvåkomponent epoxy och sedan åter lägga på underredsmassa. Det har blivit lite förändring på detta upplägg. All underredsmassa har inte tagits bort (med isblästring) bara i områden där
    rost har lokaliserats, misstänkt eller där jag har varit emot. Argumentet har varit att det är stora delar av bottenplattan som är helt intakt. Att det inte säkert blir bättre av att starta från noll. Här finns
    en kostnads/tidsaspekt med förståss. Det som förvånar mig är att hålrum i t ex tröskellådor inte är angripna ”alls” enligt plåtisarnas utsago. Det är bara ändväggarna vid droppkanternan i hjulhusen
    samt springor in under domkraftsfästena bak som har tagit stryk. Jag tror inte att plåtisarna har tittat med optisk fiber in i tröskellådorna. Men jag har erfarenheten att om det är problem så syns
    det på svetsskarven rakt ner längs hela tröskellådan. Dvs den börjar ”jäsa” inget såndant kunde vi se. Dessutom har de ju också öppnat i bägge ändar och då kunde dom se med ficklampa…

    Grattis till fint karossarbete.

    Vänliga Hälsningar
    Adam Zdunek

    #497536
    gv8
    Deltagare

    Tack för din kommentar Adam.

    Intressant att vi är ungefär i samma läge med våra renoveringar. Du har kommit lite längre med karossen och jag ser att du får bra hjälp där. Men på motorsidan har väl jag kommit lite längre och är snart klar med motor-testbänken så om du önskar så kan du låna den så länge du behöver.

    När min renovering påbörjades så hade jag ingen tanke på att ta bort all underredsmassa men efter att karossen satts upp i snurran så blev det ju lite enklare att göra detta och några nya oväntade rostställen upptäcktes under massan som enkelt kunde åtgärdas. På något sätt så känns det bra att veta att man gjort det bästa man kan men en gräns måste man sätta.

    Du skrev i ett tidigare inlägg i din egen tråd att du fått rådet att inte röra motorn men efter att ha renoverat några motorer så skulle jag säga att det bästa är att plocka ner motorn helt för kontroll speciellt nu när du har den på verkstadsgolvet. Upplever inte att det är något problem med att hitta de slitdelar som behövs för en enklare renovering. Utöver SAAB-klubben så har Kyrk Motorsport mycket delar till B-motorn.
    Sedan är provkörning och injustering av K-jet i bänk en trevlig sysselsättning.

    #497581
    adamz
    Deltagare

    Hej !
    Tack för inlägg och attraktivt förslag till utlåning av testbänken. Det är den vägen jag föredrar framför att montera motor i bil.

    Tack också för råd kring slitdelar till motorn. Ser t ex att SSR har bara NT packbxar till vevaxeln. Jag har lite för mycket dåliga erfarenheter från läckande packboxar på mina B201 B-typ motorer.
    Skulle vilja ha topp kvalitet.

    Jagt ska börja med att titta efter hur grisigt det är kring packboxarna och se att gummit inte börjat vittra.
    Vidare, lånar förmodligen min grannes ”tittoskåp” så jag kan titta in i cylindrarna och ev se hur loppen ser ut och vilken kolvdimension (A, AB …) den har etc. Vill nog få i lite olja i motorn och
    dra runt mekaniskt så att packboxläppar som stått länge smörjs upp.

    900 EMS -80 motorn jag inhandlat har vad jag förstår en brytarllös fördelare av Hall typ (kan inte se nummret på fördelaren) men dess kvarvarande hon-kontakt har 6 flatstift vars 3 i två rader. Kabeln är kort eventuellt är det bara en del, för annars kan jag inte identifiera vilken tändmodul det är frågan om. Jag har VH i pappersformat behöver fixa part-nr katalog och VH elektroniskt som kanske är
    uppdaterad. Har separat induktionsbaserad fördelare och den stora svarta tillhörande tändmodulen men inget kablage. Det blir till att fixa.

    K-Jet har jag komplett trorr jag. Det kan fattas något kablage. Plaströr behöver bytas. Munstycken har jag några uppsättningar av. Ja det väntar injustering. Återkommer om lån av testbänk.
    Tack än en gång.

    Mvh
    Adam

Visar 14 inlägg - 316 till 329 (av 329 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng