Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
- Detta ämne har 358 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-27 07:03 av Lilln.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Tack för utförligt svar (som vanligt)! Aha jag missuppfattade med membranet. trodde inte det läckte utåt så det syntes. Trodde att du inte kunde stänga av värmen helt eller liknande.
Lycki till.
Vänliga Hälsningar
Adam ZdunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödHej! Tack för utförligt svar (som vanligt)! Aha jag missuppfattade med membranet. trodde inte det läckte utåt så det syntes. Trodde att du inte kunde stänga av värmen helt eller liknande. Lycki till. Vänliga Hälsningar Adam Zdunek
Tack för ditt påpekande angående om kranen öppnar och stänger ordentligt. Ska testa detta.
Nu har jag jobbat med karossen ett tag.
Har haft lite huvudbry med en gammal skärmkantslagring som har tryckt ut skärmen något och gjort det svårt att få till formen. Valde mellan att byta hela skärmen eller justera lagningen så att skärmen kan återta sin ursprungliga form. Jag valde det senare och började med att skära upp den den gamla svetsfogen. Sedan svetsades fogen om. Resultatet blev betydligt bättre än tidigare i alla fall.
Det krävdes lite spacklande för att få till formen både pga min egen lagning och en tidigare lagning gjord före min tid.
Högersidan har också fått lite ny plåt men det krävdes betydligt mindre spackling här.
Efter lite fundering så har jag valt popnitmutter att användas för att skruva fast gummiskydden. Orginalfästet som är fyrkantigt i plast syns längs till höger på bilden.
Vikplåtarna i gummiskyddens överkant har skrapats ur (helt upprostade) och nya har monterats.
Mekonomens 4mm bitumenmattor från har lagts på de platser där det tidigare fanns mattor varefter delar av kupeutrymmet har blivit grundat med en mörkgrå slipgrund.
Här är det en blandning av gamla och nya bitumenmattor.
Topplack lagd invändigt.
Från fabrik så var karossen bara delvis svartmålad invändigt på den gråa rostskyddsbehandlingen. I det här fallet blev det egentligen lite mer svart än ursprungligen, bakre hjulhusen och golvplåten däremellan var gråa från början. Jag får en känsla av att fabriken inte var så noga med den invändiga målningen, bla så finns ingen grundfärg under topplacken vilket också gäller för insidan av motorhuven.
Attachments:
Tack att du delar med dig. Trevligt att se dina framsteg. Betyder det att du nu i praktiken har en “rost-fri” kaross? Jag observerade samma sak på mn 99L -73 att lackarbetet i kupen bitvis var
bara överstökat. Det gällde främs färdiglacken som flagnade under baksätet. Min kaross väntar för närvande på att bli plåtlagad på flera punkter.Ska bli intressant när du kommer till antingen återmontereing av diverse gummilister eller införskaffande av sådana. Tänker främst på alla kring dörrarna. Det finns andra gummidetaljer som är hopplösa att få tag på om det behövs. Det gäller bl a gummibälgen mot golvet vid styrknuten.
En annan karossfråga. Har du haft isär gummikofångarna? Hornen eller hörnona både fram och bak är utsatta för inlåst kondens innanför gummiöverdraget. Har du inte tittat där så
avslöjar ett misstänkt rasslande när du vippar kofångarna. Den bakre är i huvudsak av aluminium men hörnorna är i plåt. Så ialla fall på min 99a -73.Grattis till framstegen.
Vänliga Hälsningar
Adam ZdunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödTack att du delar med dig. Trevligt att se dina framsteg. Betyder det att du nu i praktiken har en ”rost-fri” kaross? Jag observerade samma sak på mn 99L -73 att lackarbetet i kupen bitvis var bara överstökat. Det gällde främs färdiglacken som flagnade under baksätet. Min kaross väntar för närvande på att bli plåtlagad på flera punkter.
Ska bli intressant när du kommer till antingen återmontereing av diverse gummilister eller införskaffande av sådana. Tänker främst på alla kring dörrarna. Det finns andra gummidetaljer som är hopplösa att få tag på om det behövs. Det gäller bl a gummibälgen mot golvet vid styrknuten.
En annan karossfråga. Har du haft isär gummikofångarna? Hornen eller hörnona både fram och bak är utsatta för inlåst kondens innanför gummiöverdraget. Har du inte tittat där så avslöjar ett misstänkt rasslande när du vippar kofångarna. Den bakre är i huvudsak av aluminium men hörnorna är i plåt. Så ialla fall på min 99a -73.
Grattis till framstegen. Vänliga Hälsningar Adam ZdunekDe flesta gummidetaljerna inkl kofångarna (aldrig isärtagna) är i fint skick.
Bilen har trots allt stått inomhus sedan 1985.
Jag kan kolla om jag har någon gummibälg till övers om du behöver en sådan.Hej! Tur för Dig med de där gummilisterna. Du får Sveriges finast/mest genomgågna 99 Turbo. Tack jag behöer en sådan bälg,Sög till så swichar jag etc. Mvh Adam Zdunek
Svar angående bälgen kommer på din mailadress.
En liten uppdatering av läget.
Karossens undersida har tvättats helt ren från underredsmassa varefter några små rostfläckar uppdagades och åtgärdades. Sedan lackades hela undersidan med 2-komp epoxi.
Eftersom karossen var grön tidigare så lades en ny grönfärg på.
Första återmonterade komponet blev en gummibuffert till bakaxeln.
Återstår att lacka resten svart.
Håller nu på med att ordna till lokalen med bl.a. inblåsning av filtrerad luft samt en bättre plats för kompressorn.
Attachments:
Snyggt! 🙂
Gött med en plattform fri från rost!
Förutom att ha ett gediget skydd av ny grundfärg, blir applicerande av ny underredsmassa som (jämfört med gammal original) har bättre ljuddämpande egenskaper.På min 900i så hade ny underredsmassa applicerats på den gamla(och även täckt över rost, som spred sig ännu värre), så det var ju inte så bra.
Men den “nya” underredsmassan var porös, och hade troligen bra dämpningsegenskaper.
Jag har under senare tid använt Dinitrol underredsmassa på diverse ställen, och den är inte porös.
Någon som vet vilken typ/märke, eller appliceringsmetod som blir porös underredsmassa?Kan tyvärr inte svara på din fråga men jag surfade in på Hagmans hemsida och tittade på databladen för deras rostskyddsprodukter och hittade två grundtyper av undersmassa.
Bitumenbaserade rostskydd, lösbara med lacknafta, finns i tre olika viskositeter.
T03 Tunnflytande.
F40 Tjockflytande
Underredsmassa.Färgbaserade rostskydd som är övermålningsbara benämns body och finns i tre varianter.
Bodyspray (lösbara med lacknafta).
Body Elastic (lösbar med cellulosa- eller syntet- förtunning).
Body (lösbar med cellulosa- eller syntet- förtunning).För egen del så försöker jag återställa till originalskick så därför väljer jag samma underedsmassa som finns på bilen tidigare dvs bitumenbaserad. Tunnflytande i hålrum och tjockflytande på hela undersidan inkl. hjulhus. Den tjockaste som benämns ”Underredsmassa” hoppar jag över eftersom det endast kommer att bli finåkning framöver.
Om man väljer bitumenbaserat så kan man lägga på den efter att bilen lackats eftersom den är lätt att tvätta bort om den skulle hamna på lackad yta.
Body läggs med fördel på före lackering av bilen.Vet inte hur det är att ta bort gammal body men bitumen går rätt så enkelt att ta bort med värme och lacknafta.
Hej!
Har varit borta från formuet ett bra tag. Men kommer att vara här mer framgent. Tack för intressant läsning och uppdatering. Som övergripande kommentar skulle jag vilja säga att Du är oslagbar vad det gäller noggrannhet. Jag skulle vilja kunna vara så själv. Det kräver egna möjligheter, vilka jag inte har.
Som inlägg i diskussionen om uderredsbehandling kan jag nämna från mitt renoveringsprojekt som jämförelse:
Jag är glad över mina plåtisars arbete på min Familjeveteran DSF172 99 -73 2.0 L. Kan inflika att ursprungsplan angående bottenplatan var att ta bort all underredsmassa sedan blästra helheten, därefter lacka med tvåkomponent epoxy och sedan åter lägga på underredsmassa. Det har blivit lite förändring på detta upplägg. All underredsmassa har inte tagits bort (med isblästring) bara i områden där
rost har lokaliserats, misstänkt eller där jag har varit emot. Argumentet har varit att det är stora delar av bottenplattan som är helt intakt. Att det inte säkert blir bättre av att starta från noll. Här finns
en kostnads/tidsaspekt med förståss. Det som förvånar mig är att hålrum i t ex tröskellådor inte är angripna “alls” enligt plåtisarnas utsago. Det är bara ändväggarna vid droppkanternan i hjulhusen
samt springor in under domkraftsfästena bak som har tagit stryk. Jag tror inte att plåtisarna har tittat med optisk fiber in i tröskellådorna. Men jag har erfarenheten att om det är problem så syns
det på svetsskarven rakt ner längs hela tröskellådan. Dvs den börjar “jäsa” inget såndant kunde vi se. Dessutom har de ju också öppnat i bägge ändar och då kunde dom se med ficklampa…Grattis till fint karossarbete.
Vänliga Hälsningar
Adam ZdunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödTack för din kommentar Adam.
Intressant att vi är ungefär i samma läge med våra renoveringar. Du har kommit lite längre med karossen och jag ser att du får bra hjälp där. Men på motorsidan har väl jag kommit lite längre och är snart klar med motor-testbänken så om du önskar så kan du låna den så länge du behöver.
När min renovering påbörjades så hade jag ingen tanke på att ta bort all underredsmassa men efter att karossen satts upp i snurran så blev det ju lite enklare att göra detta och några nya oväntade rostställen upptäcktes under massan som enkelt kunde åtgärdas. På något sätt så känns det bra att veta att man gjort det bästa man kan men en gräns måste man sätta.
Du skrev i ett tidigare inlägg i din egen tråd att du fått rådet att inte röra motorn men efter att ha renoverat några motorer så skulle jag säga att det bästa är att plocka ner motorn helt för kontroll speciellt nu när du har den på verkstadsgolvet. Upplever inte att det är något problem med att hitta de slitdelar som behövs för en enklare renovering. Utöver SAAB-klubben så har Kyrk Motorsport mycket delar till B-motorn.
Sedan är provkörning och injustering av K-jet i bänk en trevlig sysselsättning.Hej !
Tack för inlägg och attraktivt förslag till utlåning av testbänken. Det är den vägen jag föredrar framför att montera motor i bil.Tack också för råd kring slitdelar till motorn. Ser t ex att SSR har bara NT packbxar till vevaxeln. Jag har lite för mycket dåliga erfarenheter från läckande packboxar på mina B201 B-typ motorer.
Skulle vilja ha topp kvalitet.Jagt ska börja med att titta efter hur grisigt det är kring packboxarna och se att gummit inte börjat vittra.
Vidare, lånar förmodligen min grannes “tittoskåp” så jag kan titta in i cylindrarna och ev se hur loppen ser ut och vilken kolvdimension (A, AB …) den har etc. Vill nog få i lite olja i motorn och
dra runt mekaniskt så att packboxläppar som stått länge smörjs upp.900 EMS -80 motorn jag inhandlat har vad jag förstår en brytarllös fördelare av Hall typ (kan inte se nummret på fördelaren) men dess kvarvarande hon-kontakt har 6 flatstift vars 3 i två rader. Kabeln är kort eventuellt är det bara en del, för annars kan jag inte identifiera vilken tändmodul det är frågan om. Jag har VH i pappersformat behöver fixa part-nr katalog och VH elektroniskt som kanske är
uppdaterad. Har separat induktionsbaserad fördelare och den stora svarta tillhörande tändmodulen men inget kablage. Det blir till att fixa.K-Jet har jag komplett trorr jag. Det kan fattas något kablage. Plaströr behöver bytas. Munstycken har jag några uppsättningar av. Ja det väntar injustering. Återkommer om lån av testbänk.
Tack än en gång.Mvh
AdamMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödDå var den främre tredjedelen av karossen lackad. Trodde inte att det skulle vara så mycket jobb med lack. Började med att penselmåla slipgrund i alla svåråtkomliga utrymmen som är omöjliga att komma åt med sprutan. Sedan har några lager slipgrund och några lager topplack sprutats med slipning emellan. Diverse ojämnheter har spacklats. Även osynlig rost har hittats på några ställen under orginallacken och åtgärdats med nedslipning till plåtrent.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.