Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Renovering av min gamla Turbo 99’a
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 16 december, 2021 kl. 20:51 #490854
adamz
DeltagareHej!
Tack för Ditt inlägg från högre skolan av motor och växellåderenowering. Så ska ett motorfäste se ut. Men än mer imponerande är
Din provbänk! Skulle vara väldigt kul att göra ett ”studiebesök” i Din ”snickarboa/verkstad” och lära mig lite. Jag har en ”översyn” renovering alt. motorbyte på min Familjeveteran SAAB 99 2.0 L motor framför mig… …har bara kallgarage så det får nog anstå till våren.Undrar var ifrån det ringnde stålljudet kommer när du provkör din motor? Är det generatorn för de brukar kunna låta något åt det hållet (släpkontakterna).
Reagerade eftersom jag tycker jag känner igen ljudet från när man sätter en skruvmejsel mot toppen och lägger örat på handtaget..Vänliga Hälsningar
Adam Zdunek16 december, 2021 kl. 20:53 #490855Johan Staaf
DeltagareDet är som om allt finns där, men själva bilen är försvunnen…
Fantastiskt!16 december, 2021 kl. 21:25 #490856Saab_ahed
DeltagareHej,
Tack för YouTube videon. Sånt är kul att se 🙂
17 december, 2021 kl. 12:10 #490862gv8
DeltagareHej!
Tack för Ditt inlägg från högre skolan av motor och växellåderenowering. Så ska ett motorfäste se ut. Men än mer imponerande är
Din provbänk! Skulle vara väldigt kul att göra ett ”studiebesök” i Din ”snickarboa/verkstad” och lära mig lite. Jag har en ”översyn” renovering alt. motorbyte på min Familjeveteran SAAB 99 2.0 L motor framför mig… …har bara kallgarage så det får nog anstå till våren.
Undrar var ifrån det ringnde stålljudet kommer när du provkör din motor? Är det generatorn för de brukar kunna låta något åt det hållet (släpkontakterna).
Reagerade eftersom jag tycker jag känner igen ljudet från när man sätter en skruvmejsel mot toppen och lägger örat på handtaget..
Vänliga Hälsningar
Adam ZdunekDu välkommen på besök om du har vägarna förbi Östersund.
Jag har också funderat på vart det svagt metalliska ljudet kommer ifrån. Tänkte börja med en grov felsökning genom att koppla bort växellåda och generator. Motorn har jag gått igenom så den hoppas jag att det inte kommer från. Växellådan är väldigt sliten rätt igenom så den är starkt misstänkt. Om det är generatorn så är det åtminstone lätt åtgärdat.Det är som om allt finns där, men själva bilen är försvunnen…
Fantastiskt!Hela bilen finns. Karossen står i rummet bredvid.
Hej,
Tack för YouTube videon. Sånt är kul att seIdag är det ju vardagsmat med videos på nätet så jag provade med att skapa en YouTube-kanal. Lättare vore det om det gick att ladda ned videon direkt i trådinlägget som vi gör med stillbilder. Antar att man valt bort videoinlägg eftersom det i så fall tar för mycket plats på servern.
17 december, 2021 kl. 15:34 #490866adamz
DeltagareHej!
Tack för inbjudan! Yngsta dotterns man har släkt i Föllinge så det händer att jag har ”vägarna förbi” ,
Angående det metalliska ljudet: Du har ju renoverat vattenpumpen…. Skruvmejseln mot örat är inte en dum ide vid lokalisering av t ex lager som låter. Jag använde metoden för att
lokalisera vilken ventil som tickade eller lät på nått sätt. B201 motorn har ju inte samma oljutrycksuppbyggnad och självjustering som 16-ventilsmotorn har. Men lager etc bör man kunna
höra. Håller med, generatorn är för enkel den lokaliserar man direkt. Kolla vattenpumpen….Lycka till! Jag följer din tråd hädanefter.
Vänliga Hälsningar
AdamPS. Efetsom jag åkte mycket på semester till Polen långt innan muren föll så övade jag upp lyssnandet diagnostiserandet av mina SAAB motorer. Min B201 motor i SAAB 99 2.0 L -73 som jag har börjat renovera gick ”jämnt” (tills jag lyfte ur motorn för några veckor sen). Den kunde ”sväva” lite innan den blev genomvarm. Den har gått ca 17.500 mil. Jag har också en 900S -91. Den går verkligen ”avslappnat” underbart jämnt (20300 mil). Den där extra ”avslappnade” (dämpade?) gången saknar jag hos min B201 motor. Den är något råare (mer vibrationer?) i tonen. Vilket jag tyckte mig höra även från din turbo-motor.
.17 december, 2021 kl. 15:40 #490867adamz
DeltagareHej igen!
Kolla också urtrampningslagret på kopplingen. Lite svårt att koppla ur utan hydraulkretsen kopplad….
Mvh
Adam19 december, 2021 kl. 18:33 #490899gv8
DeltagareDen är något råare (mer vibrationer?) i tonen. Vilket jag tyckte mig höra även från din turbo-motor.
Har nu provkört motorn utan växellåda och generator och tycker inte att den låter konstigt på något sätt.. Om det var något metalliskt ljud innan så kom det nog från lådan.
Men det är definitivt vibrationer så jag kommer att göra en balansering av motorn.
Jag bytte en av kolvarna vilket kan ha påverkat balansen negativt.Kolla också urtrampningslagret på kopplingen. Lite svårt att koppla ur utan hydraulkretsen kopplad….
Urtrampningslagret ligger inte an mot tryckplattan så den låter inget.
21 december, 2021 kl. 09:25 #490939M.Broberg
Deltagareurtrampningslagret ska väll ha en fjäder (innuti en damask) som trycker lagret lätt mot tryckplattan. det har nyare iaf.
utan bälgen rå rasslar det lite kring lagret när man inte har kopplingennertryckt.
22 december, 2021 kl. 12:05 #490946gv8
Deltagareurtrampningslagret ska väll ha en fjäder (innuti en damask) som trycker lagret lätt mot tryckplattan. det har nyare iaf.
utan bälgen rå rasslar det lite kring lagret när man inte har kopplingennertryckt.Som du ser på bilderna nedan så fanns bälg och fjäder 1984 men inte 1978.
Jag vill hålla bilen så original som möjligt så om det rasslar lite så hör det till bilen.22 december, 2021 kl. 16:32 #490951M.Broberg
Deltagare85 kom nya slavcylindern med nya urtrampningslagret som är det på undre bilden.
jag hade bara för mig att det fanns till gamla modellen med.
22 december, 2021 kl. 18:57 #490952Mr_SunBear
DeltagareFantastiskt kul tråd. Hoppas det befarade ”missljudet” är av lätt modell.
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget22 december, 2021 kl. 19:53 #490955adamz
DeltagareKan bara hålla med som nykomling i klubben men SAAB-förare sen 1970. Lätt slukade missljud från kopplingen kom med 99an vill jag minnas.
Stod man i lut så ”rasslade” det från kraftöverföringen, men undrar om inte det var från några snedskurna drev. Det här från urtrampningslagret fick jag uppleva i sommras
när jag drog igång min DSF172 efter något/några års stillestånd.Jag har ju BARA en vanlig ursprunglig B201 förgasarmotor med 8:7.1 i kompressionsförhållande. Hoppas jag kan få den att vara lika spänstig som i sina bästa dagar. Få sugmotorer från den
tiden kunde stoltsera med en så elastisk 3dje växel.
Balansera motorn, låter spånnande, gissar att det gäller att få så lika vikt på kolvarna som möjligt,
i detta fallet skall bli lärorokt att följa. Lycka till!God Jul och Gott Nytt År
Adam Zdunek23 april, 2022 kl. 10:54 #493528gv8
DeltagareJag har gjort ett försök med viktjustering av kolvar och vevstakar till att börja med.
För detta ändamål så införskaffades en våg med noggrannhet av 0,1 gram.
För vägningen av stakarnas stor- resp lilländor har en liten enkel upphängningsanordning tillverkats.
Resultatet av viktjusteringen gav ingen tydlig skillnad mot tidigare så jag får gå vidare och kika på vevaxel, svänghjul och tryckplatta.
Jag tog bort tryckplatta och svänghjul och provade med ett annat svänghjul och nu blev det faktiskt lite bättre, men lite obalans finns kvar vid ca 2500 varv/min.
Eftersom jag även har en vevaxel i reserv så kommer jag att prova om det blir bättre med den.
Jag provar med det jag kan göra själv först och så får vi hoppas det blir tillräckligt bra.
Ett lättrullat kullager gör att upphängningspunkten centrerar in sig själv.
Turbon har varit till TurboTech i Strömsund för renovering. Resultatet blev mycket proffsigt och prisvärt.
Värmeventilen läckte en hel del så den har fått tätningsmembranet utbytt varefter den blev helt tät.
Bild på det gamla tätningsmembranet.
Det metalliska ljudet verkar komma från generatorn så den kommer jag att försöka byta lager på. Funktionsmässigt så går den bra efter byte av regulator.
25 april, 2022 kl. 10:37 #493578adamz
DeltagareHej!
Jätteintressant att läsa dina inlägg och nu det senaste. Hur upptäckte du att det gamla tätningsmembranet läckte?
När det gäller viktobalanser. och ocentreringar.
Svänghjulet är det mycket massa i och en väldigt liten ocentrering alteernativt skevhet skapar lätt vibrationer, kan jag föreställa mig. Det är i mina ögon grovmekanik
När det gäller vevaxeln, hur många mil har din motor gått? Den har väl inte varit med om något mer spektakulärt, eller? Ett större effektutag som i en turbomotor ger större slitage. Kan gissa att det
med tiden blir en ovalisering pga att det vid toppläget är störst tryckkrafter.
Bara mellan tummen och pekfingret så skulle det förvåna mig om vevstakarna stod för obalansen. Den mesta massan i varje kolv-vevstake par sitter ju i kolven. Vad är SAABs viktstoleranser?
Hade inte du fått byta en kolv?
Vänliga Hälsningar
Adam ZdunekPS. Håller på att köpa på mig en B201 B-typ EMS motor som suttit i en 900 -80. Den har ”stått länge” och kommer att behöva gås över. Dina inlägg kommer till stor nytta. Tack.
25 april, 2022 kl. 13:07 #493586gv8
DeltagareHur upptäckte du att det gamla tätningsmembranet läckte?
Det finns bara ett ställe som kan läcka i värmeventilen och det är gummimembranet.
Köpte ett memran på Dahlhems eftersom klubben inte saluför dessa.När det gäller viktobalanser. och ocentreringar.
Svänghjulet är det mycket massa i och en väldigt liten ocentrering alteernativt skevhet skapar lätt vibrationer, kan jag föreställa mig. Det är i mina ögon grovmekanik
När det gäller vevaxeln, hur många mil har din motor gått? Den har väl inte varit med om något mer spektakulärt, eller? Ett större effektutag som i en turbomotor ger större slitage. Kan gissa att det
med tiden blir en ovalisering pga att det vid toppläget är störst tryckkrafter.Motorn har gått 13000 mil men vad den har varit med om får vi antagligen inte någon vetskap om. Den är bland de femton först tillverkade Turbobilarna och några av dessa, bla den här, behölls av SAAB Scania AB för internt bruk i några år. Bilen visar tydliga tecken på att den har körts mycket hårt med extremt slitage på växellåda samt karosskador efter avåkning(ar). När jag köpte bilen så var wastegaten ur funktion så det gick att ta betydlgt mer effekt ur motorn än tänkt.
Jag kommer idag inte ihåg om det var vibrationer i motorn när jag använde bilen för nästan 40 år sedan. Idag när motorn sitter i provbänk och man lyssnar noggrant så hör man antagligen sånt som man normalt inte märker.
I första hand tänkte jag använda de resurser jag har får att få motorn i så bra skick som möjligt. Eftersom jag har en reservmotor så provar jag med att låna delar från den och ser om det blir bättre.
Jag utgår från att SAAB balanserade motorkomponenterna var för sig så att det inte blir problem vid byte av detaljer i motorn. Planen nu är att bygga en jigg för vevaxeln där axeln kan rulla fritt varvid ev obalans bör kunna upptäckas. Sedan kan man montera både svänghjul och tryckplatta och se om balans kvarstår.
Bara mellan tummen och pekfingret så skulle det förvåna mig om vevstakarna stod för obalansen. Den mesta massan i varje kolv-vevstake par sitter ju i kolven. Vad är SAABs viktstoleranser?
Hade inte du fått byta en kolv?Nu är kolvar o stakar justerade till inom 0,2 grams skillnad och det är ju betydligt bättre än fabriksstandard. Tror inte att detta behövs för de varvtal som vi normalt använder.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.