Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 359 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 6, 2014 at 16:42 #174567

      Jag vet inte vad Andreas syftar på men strunt i det. Det blev pokal idag för “Peoples Choice” vid Kaxås nationaldagsfirande. Prisutdelare var Bosse Bildoktorn i egen hög person. Konstigt nog var det inte V4’an utan motorcykeln på släpet som fick priset. Nä nu får jag gå ut och jobba på 99’an istället. Bagageutrymmet ska slipas och lackas.

        juni 7, 2014 at 07:53 #176274

        Haha!
        Grattis då!
        Heja på!

          juni 13, 2014 at 19:36 #173133

          Bagageutrymmet behöver lite tillsyn före lackering. Den är som sagt plåtlagad i vänster bakskärm, vilket skedde tidigt i bilens liv eftersom en del rost fanns i plåtskarvarna när bilen köptes 1984. Även plåtprofilen för övre stötdämparfästet och innerskärmen behövde lite ny plåt. Känner mig inte riktigt nöjd med hur det ser ut nere i vänstra hörnet. Ska försöka göra om det som ser sämst ut. Har skrapat bort det sista av den gamla gummimattan. En ny gummimatta ska limmas in och ersätta den gamla. Mattan ska vara monterad vid lackeringen.

          Slipning av svetssömmar och nytt avslut av balk mot innerskärm ska göras.

          “Proffsplåtverkstaden” har fuskat här. Innerplåten ska vara fäst mot golvplåten. Ska göra det dom glömde.

          Bild på hur det ska se ut.

          Sågar ut en ny plåtbit.

          Punktas mot golvplåten och kant i kant mot innerplåten. Lite justering av innerplåten behövs.

            juli 5, 2014 at 18:43 #176973

            Har tillverkat den del till av balken som var slarvlagad tidigare. Började med att försöka bocka plåt i skruvstädet men det var svårt att att få måtten att stämma med 4 vinklar. Tillslut blev det så att de inre vinklarna bockades varefter två plåtar hårdlöddes för att erhålla rätt form. Ska nu göra samma operation på den nedre plåten. Det blir antagligen lite lättare eftersom den plåten är lite tunnare, 1,5mm.








              juli 5, 2014 at 23:00 #176975

              Tyvärr är det ofta proffsen som fuskar. De ska ju ha lömsamhet, inte få det så bra och/eller originallikt som möjligt. :duck

              96 V4 1975 ”Bollen”

                juli 6, 2014 at 07:20 #176976

                Så fint arbete du gör. Lycka till med denna klenod.

                  juli 6, 2014 at 08:51 #176977

                  Tyvärr är det ofta proffsen som fuskar. De ska ju ha lömsamhet, inte få det så bra och/eller originallikt som möjligt.

                  När jag köpte bilen så anade jag inte att den var krocklagad. Det var tillräckligt bra gjort för att inte synas exteriört.
                  Skärmen är skarvad mitt ovanför bakhjulet upp till bakluckan. Skarven blev inte helt bra utan det blev en liten vinkel mellan gamla och nya plåten som märks nu när man försöker spackla och slipa skärmen. Man gjorde heller inget för att rostskydda svetsskarvarna. Jag har blästrat bort rosten där det varit möjligt att komma åt. Det är fortfarande lite rost kvar på skärmens insida längs skarven. Svår att komma åt detta utan att demontera någon plåt. Men jag tror jag låter det vara som det är. Vi får väl se vad lackverkstaden säger så småningom.

                    juli 6, 2014 at 09:36 #176978

                    Ja, den sortens överraskningar är inte kul. Hade på 80-talet en Alfa där jag fick vibrationer i transaxeln vid riktigt höga varv. Kollade axeln och upptäckte att mittupphängningen satt löst. Drog åt den och sedan hade jag vibrationer i hela varvtalsregistret! 😡 Visade sig att axeln var sned och att någon “lagat” det genom att släppa på mittfästet… :duck

                    96 V4 1975 ”Bollen”

                      juli 6, 2014 at 10:04 #176980

                      Kreativ mekaniker som kommer på en sådan lösning. Men troligen något okunnig om det gamla anrika märket Alfa Romeo’s sportiga image.

                        juli 6, 2014 at 17:20 #176984

                        Efter att ha skruvat volvo 940 kan jag konstatera att det nog va en volvomek på din fina alfa… :bh

                          augusti 4, 2014 at 16:40 #177512

                          Locket till vattenpumpen är avtaget och pumpen ser ut som ny efter 30-års vila. Antagligen så behövs ingen åtgärd men eftersom jag nu har en ny pump så kör jag på med bytet.

                          Impellern ser ren och fin ut.

                          Vänstergängad mutter som passar på axeln sitter fastlödd på avdragaren.

                          Avdragaren fastskruvad på pumpaxeln.

                          Avdragaren är nästan klar.

                            augusti 4, 2014 at 21:16 #176246

                            Trevligt, känner igen mig från min 99 turbo renovering. Det är nu 12 år sedan den blev klar.
                            Hade ungefär samma ägarstistik, jag är ägare nr 12 på 11 år! Jag tror benhårt på att försäkringspremien gjorde att många såldes igen på kort tid.

                              augusti 5, 2014 at 07:56 #177516

                              Ja, försäkringspremien gör mig sugen på att sälja min 9-5:a.. 😕

                              96 V4 1975 ”Bollen”

                                augusti 6, 2014 at 16:23 #177548

                                Premien kan definivt vara en orsak. För att utröna detta letades i byrålådorna efter något gammalt f-beskd men hittade inget, så jag vet inte hur mycket f-säkr kostade 1984-85. Antagligen var den endast halvförsäkrad trots att den inköptes för 12000. Tanken på att behöva en helförsäkring fanns inte då. Om man tittar på ägarhistorien så väl ägare 1-4 tämligen normala som gör sig av med bilen när de vill ha något nytt. Ägare 5 däremot dvs undertecknad är väl den som avviker från det normala som låter bilen ta en garageplats i 30 år “till ingen nytta”.

                                  augusti 7, 2014 at 22:34 #177593

                                  Nu är vattenpumpen urdragen ur blocket. Beslutet att byta hela pumpsatsen var helt rätt. Gummit i de gamla tätningarna mot både kylvattnet och oljan har hårdnat så att de kan misstänkas orsaka läckage. Gamla kullagret är ej heller i bästa skick. I övrigt så är väl gamla pumpen OK. Vid jämförelse mellan gamla och nya pumpen så kan man se att det inte går att montera nya impellern på gamla axeln pga toleranserna mellan axel och impeller inte är anpassade mot varandra. Toleranserna inom satsen är dock troligen OK. Vi får se hur det är med toleranserna när nya satsen monteras.

                                  Så här blev den hembyggda avdragaren.

                                  Urdragning av gamla vattenpumpen.

                                  Gamla vattenpumpen.

                                  Gamla impellern från undersidan.

                                  Nya impellern från undersidan.

                                  Gamla axeln. Den är sliten där oljepackningen tätar mot axeln.

                                  Nya axeln.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 359 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.