Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 299 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #177597
    96GT
    Deltagare

    Alltid lika imponerad av er som törs fixa sånna här saker… bra jobbat 🙂

    #177606
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, 99:ornas vattenpumpskonstruktion har nog genererat en och annan ångestattack genom åren… På min 99:a frös kylarvattnet så jag trodde det var skroten nästa, men som tur var hade det bara blivit snömos, så pumpen klarade sig. :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177614
    porsche944
    Deltagare

    När vi är inne på det här med vattenpumpar och turbo motorer, det fanns en impeller som hade fler skovlar och satt tätare till 99 turbon.
    Art nr 8361917. Får kanske gå under benämningen värdelöst vetande!

    #177622
    gv8
    Deltagare

    Alltid lika imponerad av er som törs fixa sånna här saker… bra jobbat

    En komplett uppsättning VHB plus en massa verktyg så går det mesta att utföra – Tackar!

    Ja, 99:ornas vattenpumpskonstruktion har nog genererat en och annan ångestattack genom åren… På min 99:a frös kylarvattnet så jag trodde det var skroten nästa, men som tur var hade det bara blivit snömos, så pumpen klarade sig.

    Ja nog är det en dum konstruktion. Men det är lite kul med udda konstruktioner på veteranbilar.

    När vi är inne på det här med vattenpumpar och turbo motorer, det fanns en impeller som hade fler skovlar och satt tätare till 99 turbon.
    Art nr 8361917. Får kanske gå under benämningen värdelöst vetande!

    Kan det möjligen vara så att SAAB uppgraderade till en effektivare impeller senare eftersom den här impellern sannolikt är orginalmonterad på den här bilen. Bilen är tillverkad tidigt under hösten 1977. Vattenpumpen kan naturligtvis ha blivit utbytt mot en standardpump av tidigare ägare kanske beroende på frusen kylarvätska.

    #177625
    porsche944
    Deltagare

    Det är jag tveksam till, art nr är med i reservdelskatalogen som är tryckt sept 1977.

    #177626
    gv8
    Deltagare

    Båda mina turbo-motorer har standard-impeller med 8 skovelblad. Den ena är som sagt en tidig motor från hösten 77 och den andra motorn är en sen tillverkning med 5-växlad låda. Resp. motor-nr är BSI20P01-001301 och BSI20P05-002157. Det verkar osannolikt att båda motorerna skulle ha levererats från fabrik med annan impeller. Om de nu är bytta, varför byttes de då till en mindre effektiv standard-impeller? SAAB-mekarna borde väl veta att de ska montera en turbo-impeller.

    #177655
    gv8
    Deltagare

    Det är jag tveksam till, art nr är med i reservdelskatalogen som är tryckt sept 1977.

    Det är intressant att höra av Porsche944 att Turbo 99’orna hade en modifierad impeller monterade från fabrik. Det kanske var så att de fungerade så dåligt att SAAB valde att bekosta utbyte av dessa mot standardvarianten.

    Nu är nya vattenpumpen är nu monterad. Har i huvudsak försökt följa anvisningen VHB.

    Motorn borde fungera bra nu så den kommer att monteras ihop till helt komplett och sedan rengöras och ställas undan i väntan på att karossen blir lackad.

    Pressning av kullager på axel.

    Inpressning av axel med kullager.

    Axel med kullager på plats.

    Oljebussningen på plats.

    Packningen som tätar mot impellern’s undersida.

    Impellern på plats.

    Dags att montera locket.

    Mission completed.

    Egentillverkade verktyg för vattenpumpsbytet.

    #177656
    andersson__
    Deltagare

    Fint jobbat, fortsätt så 🙂

    #177689
    porsche944
    Deltagare

    Nu har jag kollat den sista impellern som jag har kvar i reserv, även den har 8 skovlar!
    Då blir ju frågan, har man bytt till denna impeller i samband med turbons inträde och bara haft en variant?
    Varför har det annars funnits 2 olika art nr? Förpackningen var oöppnad och jag köpte dessa vid den sista
    utförsäljningen i THN. Någon annan som har vetskap om dessa?

    #176444

    Har för mig att det finns skovlhjul som har ”vridna” skovlar oxå, ska se om jag hittar en jag kan fota.

    #188476
    gv8
    Deltagare

    Har forstsatt med att sätta ihop motorn. Den ligger utspridd i olika kartonger så det blir lite letande. Jag tog inga kort på bilen före demontering så jag får konsultera VHB och även reservdelsbil- och reservdelsmotor för att se hur allt ska sitta.

    Här har vi en rejält smutsig luftmängdmätare. Ångrar idag att jag inte motortvättade och tog kort före demonteringen. Monterade i alla fall små tejpar med text på slangarna.

    Lite rengjorda detaljer. På den galvade plåten sitter smutsen bra. Funderar på att prova något milt blästermedel som tar smuts men inte påverkar galv-ytan.

    Provmonterar motordetaljer. En del kommer tas av för rengöring.


    #176619
    patlon00
    Deltagare


    Kanske skulle testa någon sådan pryl…. Har själv inte testat men verkar vara grym på rengöring… /Patric

    #176614
    patlon00
    Deltagare

    Det jag menade var tornadon som SaabPutte hade använt…

    #187924
    gv8
    Deltagare

    Bilden är lite suddig så ser inte riktigt vad den föreställer. Sökte på ordet tornado och hittade dels en rengöringsspruta som heter Tornador och dels ett rengöringsmedel som heter Tornado.
    Jag brukar använda underedsmassesprutan och dieselolja och då lossnar allt som är löst men det behövs nåt starkare för att lösa det som är ordentligt ingrott.

    #174800
    patlon00
    Deltagare

    kolla klippen på youtube ….

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 299 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng