Sv: Re: 100hk-satsen

Forum / Övrigt / SSR / 100hk-satsen / Sv: Re: 100hk-satsen

    oktober 13, 2002 at 17:56 #80782

    Hejsan!!
    Ja, jag tänkte väl att det var så att V4:ans förgasare (77-80) hade två chokespjäll, men var av registertyp (Tvåstegs)

    Mikael. Sexans förgasare kan nog användas att trimma V4 med.
    Fuling. Möjligen är förgasaren med ett chokespjäll till någon Opel eller BMW. På Opel är det vaccumstyrd sekundärport. Hur BMW har det vet jag inte.
    Nu undrar jag bara en sak till: På Ronwill i Stockholm så berättade en tjej för mig att det är cylindervolymen på EN cylinder som användes vid beräkning av munstycken, halsringar etc. Det skulle alltså inte spela någon roll om det var en fyra eller sexa det gällde. Nu är det paradoxalt nog så att man skall använda större munstycken och halsringar till sexorna än till fyrorna när det gäller t.ex Opel (enligt Webers bestyckningslista). Dessa har mindre enskild cylindervolym på sexorna än på fyrorna, och frågan är vad som är rätt egentligen.
    Någon pratade om Weber 28/32 DGAV. Finns det en sådan också? Jag har sett 32/36 DGAV. Det är denna som säljs som ekonomitrim-förgasare till t. ex Opel, medan 36 DCD är lämplig vid lite högre effekter. Föregångaren till 36 DCD hade storleken 28/36 DCD, och hade utvändig manövrering av sekundärporten. 32/36 DGAV sitter på Fords fyror. För dom som inte vet det står A:et för automatchoke. Är det manuell choke heter det DGV.
    “Tobbe”