100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen

• Detta ämne har 56 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2002-10-14 09:21 av .
Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
  • Författare
    fuling
    Deltagare

Fredrik:
    Kanska lätt den gav ikrokarna 112hk VID bromsingen men inte nu länge
    Efter mätninarna med Verocomen så finns det inte en chang att det finns 112hk kvar.
    Om jag nu skall vara stöddig så står det faktiskt i mitt första inlägg 100-110hk, så det sa

cetat:
    Saabs 100Hk sats hade inte 37/42 ventiler & inte heller Weber 32/36 Mm utan en Solex förgasare som öppnade samtidigt på båda portarna! Den var i övrigt exakt lik 90Hk satsen!
    Jag känner en kille som har en sådan motor i en 67:a!

/Fredrik

Äckel sopexen på 77B-80 är väll en tvåstegs förgasre, eller? frågar en lätt förvirrad typ
    Det var därför jag vart nyfiken på vad det var för förgasre som öppnde dåda portarna sammtidigt.

tobbe99
    Deltagare

Hej igen Fuling!
    Det finns som sagt lite olika varianter på ”Strulex”-förgasaren. Att kalla den modellen som öppnar bägge portarna samtidigt för tvåstegsförgasare tycker jag är fel. Den borde rätt och slätt bara kallas tvåports. Dom brukar ha chokespjäll på bägge portarna som är hoplänkade med en liten snillrik länk. Den andra modellen där sekundärsteget öppnas med vaccum eller ”tvång” kallas även för registerförgasare. Dessa sitter t.ex på Opel i original. Nog borde det bästa för V4.an vara att ha typen som öppnar samtidigt. Annars blir det väl så att primärporten sitter närmare den ena cylinderraden än den andra. Jag kommer inte ihåg vilken modell det var på V4, 77B och uppåt, däremot vet jag att den ”tvångsöppnas”. Om man inte hittar Weber 36 till sin Opel, så brukar det gå att ta just V4:ans och plocka över Opelns munstycken. Weber 36 DCD är ju också av tvåstegs registertyp. En förgasare som jag nämnt i ett tidigare inlägg är Ford Granadas Weber 38 DGAS till V6:an som öppnar båda portarna samtidigt.
    Det här blev långt, och säkert var detta inget nytt under solen, så det får väl ses som lite info för nybörjarna.
    ”Tobbe”

fuling
    Deltagare

Hjälp, det har brunnit ett slutsteg
    Den förgasre Fredrik pratade om först öppnade väll båda spjällen samtidigt, eller är jag helt förvirrad???
    Medan förgasarna på 77B-80 öppanar spällen i två steg.
    Finns förgasren i två utföranden????
    (2-steg och båda sammtidigt)?????

I V4ans fall så finns det ingen mellanvägg i insuget som det tydligen finns på V6an.
    Och i V4ans fall sitter förgasaren på tvären(nästan) så skilnadera i insuglängd är liten, dessut så finns det en hålrum under förgasren som nog i en vissgrad fungerar som plenum-kammare(blandnings-kammare).

Så en två-ports-förgasre som öppnar spjällen i två steg är att föredra ur bensinförbruknings hänseende.
    Man kan se primärporten som en liten förgasre och sekundärporten som en stor.

fredrik
    Deltagare

Tobbe! Det är just en sådan förgasare liknande den som satt i Bla Ascona 19SR

Fuling! Ökad bränsleförbrukning? Vem tror att bilen blir snålare om man trimmar den 50%?
    Dessutom så fungerar en Weber 36/36DCD på liknande sett!

Åk till Roffe innan du säger att du har minskad effekt. Vericommen är inte 100% ig för då hade alla effektprov skett med en sådana. Den är ungefärlig. Säg inget annat!

Jag har läst tester i några biltidningar & det har skillt en hel del på tiderna gentemot riktig tidtagning. Oftast har det påvisat glädje siffror!
    Detta torde på visa att du har mer effekt men det kan säkert vara så att den är exaktare ju mindre effekt du har. Stor felprocent på lite Hk blir få Hk Osv!

/Fredrik

tobbe99
    Deltagare

Hej igen !
    Fredrik! Jag förstod inte riktigt hur du menade,dvs vilken förgasare du syftade på men förgasarna på Opel är ju av typen som öppnar i två steg, andra steget med hjälp av vaccum. Ascona, Kadett och Manta med CIH-motor har denna lösning. Jag har för mig att den heter 32/32 PDSIT eller något liknande. Jag har för mig att BMW:s gamla 02:or också hade denna förgasare. Rekord och Commodore, och senare Ascona (B) har ju Zenit 35/40 INAT. Men hur är det med V4:orna?? Har dom chokespjäll på båda portarna? Jag har alldeles bestämt för mig att det finns Solex där båda portarna öppnar samtidigt. Jag kan ha fått ett hjärnsläpp, men det finns ju ingen anledning att ha chokespjäll på sekundärporten annars. Jag vet att det finns förgasare med ett länkage mellan chokespjällen, men jag blir plötsligt osäker på hur det var med V4:orna (77-80)

Fuling! Jag tor att den där blandningskammaren är bra, men förgasaren sitter ju bara lite lätt vriden. På tvären tycker jag var att ta i, men visst måste det blivit bättre. Det bästa hade nog ändå varit att ha portarna framför varandra. Jag tänker på att vid fullgas så skall ju primärportens gaser till både vänster och höger och framåt och bakåt. När sedan andra porten kopplas in skall ju gaserna från denna samma vägar, men dessutom måste ju båda flödena ”korsas” strax under förgasarfoten, eller hur. Detta måste bli rörigt! Nåja, är inte soppan förgasad tidigare, så blir den det sannolikt i insuget. På vanliga, raka motorer är det ju ialla fall enklare.

Nu har jag tappat tråden, och detta har plötsligt blivit en förgasardisskussion. Skall försöka skärpa mig!!
    ”Tobbe”

jakob a
    Deltagare

Fuling:
    ”Hjälp, det har brunnit ett slutsteg
    Den förgasre Fredrik pratade om först öppnade väll båda spjällen samtidigt, eller är jag helt förvirrad??? Medan förgasarna på 77B-80 öppanar spällen i två steg.
    Finns förgasren i två utföranden????
    (2-steg och båda sammtidigt)?????”

Du kan släcka slutsteget nu, den finns i ett utförande som öppnar samtidigt med kugghjul mellan spjällaxlarna istället för länkaget, satt väl på någon Ford 17m/20m. Jag har några såna lik hemma, dom har lite annan bestyckning med annars lika som V4:ans.

Tobbe99:
    ”Men hur är det med V4:orna?? Har dom chokespjäll på båda portarna? Jag har alldeles bestämt för mig att det finns Solex där båda portarna öppnar samtidigt. Jag kan ha fått ett hjärnsläpp, men det finns ju ingen anledning att ha chokespjäll på sekundärporten annars.
    Jag vet att det finns förgasare med ett länkage mellan chokespjällen, men jag blir plötsligt osäker på hur det var med V4:orna (77-80).”

Först blev jag lite konfigurerad när du snackar om chokespjäll som inte öppnar samtidigt, men nu förstår jag vad du menar…. V4:an har två chokespjäll (som är länkade och öppnar samtidigt) trots att förgasaren är av registertyp, antagligen behövs ett spjäll för sekundärporten också för man kan ju gasa full gas även när motorn är kall, även om det inte är så vanligt. (Jag brukar inte bete mig så iallfall )

På nästan alla v6or finns det en solex som öppnar båda portarna samtidigt. Dom övriga har den här weber 38an.

Polarn har en manligare förgasare. En stående weber 45a. Funkar jädrans bra på sexan. Tyvär är dom svårfunna annars hade nog en sådan suttit bra på v4an. Någon som har provat en kanske?

En annan fundering är om sexans solex skulle funka som trim förgasare på v4an.

fuling
    Deltagare

Min temtorära slutsegsbranaden är släckt
    Precis som Mikael & Jakob skriver så fans det ju två olika varinater av den sopexförgasren.(förmodligen ÄN fler varianter)
    Det är ju själv klart om man använder njuern
    V6 har ju en mellanvägg i insuget som fodrar att dåda portarna öppnar sammtidigt.
    Ibland är man bra dum

Var nere i grottebo och kollade chokspjälen på en 2-stegs V4 Saab förgasre och den öppnar choksjällen sammtidigt på primär och sekundär porten. Styringen av ckokspjällen styrs av primärporten.
    Har även en Solex som BARA har chokspjäl på primärporten.

Kollar man nu på en Weber 28/32 DGAV som också låg och skräpade så så jag att denna bara hadde en spjällaxel för choken(en axel med 2st späll)

tobbe99
    Deltagare

Hejsan!!
    Ja, jag tänkte väl att det var så att V4:ans förgasare (77-80) hade två chokespjäll, men var av registertyp (Tvåstegs)

Mikael. Sexans förgasare kan nog användas att trimma V4 med.
    Fuling. Möjligen är förgasaren med ett chokespjäll till någon Opel eller BMW. På Opel är det vaccumstyrd sekundärport. Hur BMW har det vet jag inte.
    Nu undrar jag bara en sak till: På Ronwill i Stockholm så berättade en tjej för mig att det är cylindervolymen på EN cylinder som användes vid beräkning av munstycken, halsringar etc. Det skulle alltså inte spela någon roll om det var en fyra eller sexa det gällde. Nu är det paradoxalt nog så att man skall använda större munstycken och halsringar till sexorna än till fyrorna när det gäller t.ex Opel (enligt Webers bestyckningslista). Dessa har mindre enskild cylindervolym på sexorna än på fyrorna, och frågan är vad som är rätt egentligen.
    Någon pratade om Weber 28/32 DGAV. Finns det en sådan också? Jag har sett 32/36 DGAV. Det är denna som säljs som ekonomitrim-förgasare till t. ex Opel, medan 36 DCD är lämplig vid lite högre effekter. Föregångaren till 36 DCD hade storleken 28/36 DCD, och hade utvändig manövrering av sekundärporten. 32/36 DGAV sitter på Fords fyror. För dom som inte vet det står A:et för automatchoke. Är det manuell choke heter det DGV.
    ”Tobbe”

fuling
    Deltagare

Nu får vi hålla tungan i rätt mun
    Sexan glömmer jag för den har jag inte riktigt koll på vad gäller tändföljd mm
    Tittar vi på fyran så så är det i prinsip bara en cylinder åt gången som behöver bränsleblandning, då är det inte så konsigt att en cylinder är dimensionerande. Rätta mig om jag har fel.

Fördelarna med en tvåstegsförgasre som jag ser det är att man skulle vilja ha en variabel halsring för att passa alla varvtal, då är tvåstegsförgasren en kompromiss.

Hmm var för blir det så jäv.. krongligt när jag skall försöka förklara något i skift

Tobbe:
    Nja, min solex med ett chokspjäll har mekanisk öppning av sekundär-spjället, har för mig att junket kommer från en fåård V4 17m. Men säker är jag inte En opel kan vara möligt men inte en BMW.

mats jonsson
    Deltagare

Undrar vart inlägget tog vägen? Provar igen:

Har pratat med Ström. Det var han som byggde topparna till 100Hk-satsen. Det fanns två alternativ: Antingen köpte man en GDS-sats med ventiler eller så kunde man köpa lite småportade toppar med större ventiler. Förgasaren var enligt Ström samma som till Sonett III:ans 90hk sats: Weber 32/36DFV och inget annat. Det har aldrig funnits någon annan 100hk sats och inte heller har det varit någon Solex till den men sån kan ju ha monterats i efterhand.

jorgen b
    Deltagare

Kan bara besvara att jag använder sexans solex som öppnar båda portarna samtidigt med hjälp av kugghjul på min uppborrade (91,75) 1700 v4:a.

Resultat; bättre vrid på låga varv gemfört med std solexenoch högre bränsle förbrukning.

Nackdelar; ”locket” på förgasren är högre än std, automat choken klumpigare, dessa detljer har resulterat i lite vedbo-trim, byte av chokehus, modifiering av choke spjälls axlarna, om byggnad av luftfiltret.

Prestanda: 0-ca.100 ca. 14s (med två växlingar), allt annat std. Är helt säker på den inte har 100hk.

Std solexen har mekanisk öppning av sekundär porten, porten börjar öppna vid 3/4 av fullgas.

Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng