100hk-satsen

Forum Övrigt SSR 100hk-satsen

• Detta ämne har 56 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2002-10-14 09:21 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 57 totalt)
  • Författare
    mats jonsson
    Deltagare

Du får ursäkta Fuling men jag vet inte om det det är mig det är fel på men jag förstod nog inte ditt senaste inlägg. Vad är det ”som är lika intelligent”? Och vad är det för något som du ”står för”? Take an alvedon and please explain!! Det är ju jättekul att du har skrivit mitt namn på väggen men du kan ju få min autograf på armen om du vill. Något att berätta om för barnbarnen..

fredrik
    Deltagare

Ok Mats nu är jag också less!

De jag refererar till är Mkt kända personer även utanför tullarna! Grottis är till & med känd i större delen utav världen som en utav de bästa på att karva i topplock! Men du som känner till allt har tydligen missat detta faktum & är således inte lika påläst som du försöker ge sken utav!

Dessutom så kan jag som har i stort sett varje nummer utav Teknikens värld mellan 59-92 bara konstatera att det var länge sedan du tittade i dina tidningar om du nu har dom kvar?
    T.V är faktiskt dem som har gjort de mest tillförlitlika tester utav alla & många andra tidningar har tagit efter dem!

Även om jag nu Ev lekte i sandlådan på 70talet
    så är jag nog inte helt borta i detta med flera ämnen.

Varje gång som du blir överbevisad ett tiotalgånger så slutar det med att du beger dig ut i sandlådan & skvätter skit omkring dig trots att du borde ha slutat med dessa dumheter för en 40 år sedan? Jag klev ur på 70talet det har inte du gjort ännu!
    Eller hur Fuling!

/Fredrik som är små ittiterad

jureit
    Deltagare

Jag vet inte riktigt vad herrarna sysslar med?

De flesta stängar på detta forum brukar vara ganska så intressanta att följa. Man lär sig en del och man bländas av den kunskap som finns om dessa maskiner och om teknisk uppbyggnad och beräkningar.

Emellanåt är det även på sin plats med lite ironi och vänligt menade gliringar skribenter emellan.

Men fulings och Mats ständiga kverulerande börjar jag uppriktigt sagt bli tämligen less på. Jag vet inte vem av er som verkar ha mest problem med förgasarkomplex? För det mesta verkar det som att ni turas om i den frågan från sträng till sträng.

Får jag föreslå att ni fortsättningsvis tar era interna påhopp via mejl eller att ni träffas och jämför storleken på era förgasare en gång för alla, så vi kan ha det ur världen?

När ni är klara med det så ser jag fram emot att få fortsätta ta del av era kunskapsbanker här på forumet, då jag tycker att ni båda har mycket intressant att bidra med när ni kan hålla er ifrån att gå ner er sandlådeträsket.

För att återgå till fulings grundfråga så borde det rimligtvis vara något lurt med dessa 100 hk.
    Vilken annan test som helst så skulle jag misstänka att testen är illa gjord men Teknikens Värld var tidiga med att utföra tester på ett riktigt vis med full tank och så exakta tidtagningar som möjligt.

petter
    Deltagare

Hej!

jureit skrev:

Citat::

För att återgå till fulings grundfråga så borde det rimligtvis vara något lurt med dessa 100 hk.
    Vilken annan test som helst så skulle jag misstänka att testen är illa gjord men Teknikens Värld var tidiga med att utföra tester på ett riktigt vis med full tank och så exakta tidtagningar som möjligt.

Jag håller med. Utan att kunna något alls om vad olika trimsatser ger/inte ger eller bör ge/inte bör ge så verkar accelerationstiderna vara i högsta laget. Fulings grundfråga, innan debattens frågor började gå höga, var väl just detta? Att med den tid som uppmätts verkar effekten ligga långt från angivna 100 hk. Till och med jag, som sedan länge insett hur kass på matematik jag är, ser något lurt. Betänk att en Volvo 740 GL, ca ett halvt ton tyngre än V4:n och med bara sexton hästar till, är snabbare än dessa 14,2 sekunder till hundra.

Huruvida Mats och Fulings siffror och uppgifter stämmer i övrigt uttalar jag mig inte om på grund av helt obefintliga kunskaper, men grundfrågan tycker jag inte verkar vara något snack om.

Mvh en mekarmässigt och matematikmässigt okunnig Petter

tobbe99
    Deltagare

Åsså skall väl jag lägga mig i som vanligt!!
    Jag har alltså bara tre års erfarenhet av V4, men jag har tidningen med testet, och ett par andra frågor/ åsikter i ämnet. Anta att det blivit ett vanligt dialogfel mellan T.V och dom som tillhandahöll bilen. Anta att bilen hade 90-hk-satsen. Eller kanske satt det t.o.m 80-hk-satsen i. Kanske någon mytoman slagit i Teknikens värld att bilen var starkare än den var. Kanske dom yttre attributen var från 100-hk-satsen, men att motorn inte var strokad till 1700? Massa kanske.
    En helt annan aspekt: Hur går testet 0-100 till? Lägger man i fyran? Jag minns från V4-tiden att det var ett jädra hopp utväxlingsmässigt mellan trean och fyran. En vässad motor kanske inte har det vrid vid just det varvtalet. I otrimmat skick tappar ju motorn ork direkt när man lägger i fyran.
    Yterrligare en aspekt: Kan man jämföra acc-tider rättvist på en V4? Alla V4:or jag har kört har haft minst sagt motspänstiga växelreglage. Jag har då aldrig lyckats göra en snabb växling i en V4. Kanske var det så för T.V:s testlag också?
    Kontenta: Anta att motorn då inte hade 100 hk p.g.a något missförstånd. Anta att växlandet inte var optimalt under testet. Anta att dom lade i fyran något för tidigt och motorn ”dog” vridmomentsmässigt. Anta att tändningen inte var optimerad. Sekunder går fort, och är lätta att tappa. Som en liten jämförelse så väger en Rallykadett av 60-talsmodell nästan på kilot lika mycket som en V4:a. Den har 90 hk och accar 0-100 på 12,5 sek. Självklart skall en 100-hästars V4 vara snabbare än så, och det är den nog om allt var optimerat vid testtillfället. Hoppas inte ni tycker jag är dum nu med detta inlägg, men vissa faktorer glöms ibland bort. Det är inte så lite prestige inblandat mellan herrar Fuling och Mats heller, det märks. Jag är precis likadan själv, tro mig!!
    ”Tobbe”

mats jonsson
    Deltagare

Jag har på morgonen varit i kontakt med två personer som var med och tog fram de här 100Hk-satserna. Båda uppger att det i ordningställdes ungefär 25 kompletta satser. Lösa ventilsatser var ingen storsäljare och de färdiga toppar som fanns (i kompletterings alt. II) var lätt portade. Inte lika mycket som i GrpII-utförandet (enkelblås)

När det gäller utprovning så byggdes det ett mindre antal färdiga motorer som dels bromsades och av vilka några testades i tävlingssammanhang. Enligt samstämmiga uppgifter hade Stig en sådan i en bil som gick i några mindre tävlingar och han ska ha enligt uppgift ha hängt med ganska bra trots den låga effekten. På grund av 7.2-kam och en snäll förgasare så lär körbarheten i princip varit som för en vanlig standardmotor.

fuling
    Deltagare

Tobbe99:
    Du dum?? Långt därifrån.
    80, 90 eller 100hk-sats, kanske kanske vem vet?
    Japp, Ny aspekt på felorask

Petter:
    Just var jag FÖRSÖKER(tyvärr så verkar jag misslyckas) säga med bonnförnuft och mycket enkla jämnförelser så kommer man långt.

Växlingarna:
    0-100 med std V4 låda måste man växla 2gånger(1an till 2an & 2an till 3an) och de samma sak med nerväxlade lådor.
    Därimot med 8:39 (std V4) med en sp2-drevats så går det att göra 0-100 med en växling under förutsättning att motorn klarar att varva i krokarna 7000r/min.
    se http://www.saabklubben.com/data/utvaxlingar.shtml

En någulanda just växling tar ca 0,3s, utan att vara brutal. men såsa får man inte göra.
    Jag personligen har svårt att tro att 2st dåliga växlinga skulle kunna ge denna stora tidsfel som det verkar vara i artiken. Förmodligen så gjodes det inte en mättning utan flera så växelmissarna tror jag vi kan bortse ifrån.

ps: Sparka på mig tidigare innan jag spårar ur i fortsättningen Tack.

fredrik
    Deltagare

Mats efterlyste fakta så då blev det att ringa runt lite & samla in fakta!

Ägaren till 100hästaren håller just nu påatt renovera motorn som hade börjat tappa komp Pga utav slitna toppar efter C:a 20 000Mil
    Därför kan jag i detalj berätta vad han har i sin motor!
    Std 1700 HC kolvar, 7/2 kam något portade toppar på avgassidan 42mm utblås, dito avgasmuffar, 2 Ports insuget insuget matchat & insugskanalerna polerade eller på något sätt slätare. dock ej upptagna vad han kunde se eller mäta sig till. Ventilerna är ej uttagna så det kan Ev vara bearbetat där. Std ventiler. Förgasaren är en 2ports Solex som öppnar samtidigt på båda portarna! Ser ut som en Std Solex 2port
    hårdare ventilfjädrar såklart.

Bengt Erikson slutade köra Rally/OT runt 1972 & köpte sig då en splitterny blå 72:a i 43års present. Rally stuk blev det direkt då 2St Cibie super Oscar monterades i Ot fästen & stripes sats + det obligatoriska V4 klistermärket på huven. Han insåg snart att hans första nya bil kändes tröttare än 2-taktaren som han hade haft innan som tävlingsbil/privatbil. Denna var dock bara i Gr I utförande.
    När han sedan läste testet i Tv så visste han precis vad han skulle montera i sin 72:a & så fick det bli annars så hade han planer på att byta upp sig till en starkare/snabbare bil. Detta borde ha varit runt 73-74.
    Jag har själv numret då 100Hk bilen testas men den ligger väl inpackat nere i källaren så jag vet ej själv just nu vilket nummer den är med i.

Bengt sålde bilen 1982 som hade varit problemfri men blivit Mkt rostig & han hade blivit Mkt nöjd med trimningen som dock hade blivit ganska kostsam. Bensinförbrukningen ökade dock bara blygsamt vilket han tyckte var bra då Bengt var Mkt ekonomiskt lagd. Bengt hade även monterat på ännu mera skojiga tillbehör som Tex Sonett fälgar, karläsarlampa, kartfack, backlampa, Autotrygg stötdämpare mm

Nästa ägare var en bekant till Bengts son som brukade bilen i 4år. Då fick bilen Bla mattsvart huv & 4St Bosch Big knick 180. Även en Ass stol monterades på höger sidan!

1986 kom nästa ägare in vi kan kalla honom Micke.
    Han skrotade bilen som enligt honom var grymt rostig & tog allt godis på bilen! 800:- betalade han visst & det var billigt även 1986.
    Motorn stod sedan i träda i hans garage en tio år & såldes sedan till nuvarande ägare som har kört C:a 5000 mil sedan 95-96 någon gång.

Det är 3:e ägaren som har berättat allt detta för mig angående tidigare äventyr för motorn!

Bengt köpte visst en Mitsubishi Colt istället!
    Vilket ner köp!!!!!

/Fredrik

fuling
    Deltagare

Jag har hittat en dö hund till i artiken
    En std V4 gör väll 0-100 på ikrokorna 16s
    Någon som har några siffror från tex saab på en 96 V4?
    Koll:
    1020/16 ge 64hk, låter troligt, JA eller?
    Men i artiken står det ca 18,6s hmmm
    och det ger 1020/18,6 ger 55hk, troligt NÄÄÄ.

Nu han man fråga sig hur i hel… kan man skriva en arikel utan att kolla siffrornas rimlighetsgrad.
    Jag i min enfald hadde högre tankar om motorjonaliser
    Svar på min egen fråga:
    Var motorjonalisterna nollor?
    Japp, verkar inte bättre
    Bilen(100hk) i artiken borde ha gjort 0-100 på någonstans mellan ca 11-11,5s om den hadde 100hk.
    Hur fan kan man bomma med ca 2-3s???????
    Någon som har någon vettig teori?

I artiken står det att:
    1700 vev och andra kolvar
    annan kam, förmodligen 7.2(står ej)
    annat insug, gissning tvåports
    annan förgasare, 2-stegs Weber, gissning Weber 32/36DFV.
    andra toppar, utbytes, förmodligen kanske då med större ventiler(står ej).
    Med andra ord i största sannolikhet den sats Mats beskerv tidigare.

Det står också att lägre utväxling användes och en special drevsatts, gissar då på 7:38 sp1 som gissnings vis var biligare än sp2.
    Med komentare i artiken att 0-70 tiderna svackade vid 70 pga växling stämmer bra med sp1.
    Står även att bilen ej bar utrustade med diffbroms. Men att den stod högt på önske listan.

fuling
    Deltagare

Fredrik:
    Är Solexen samma som de som sitter på det insug med dubbla Solexar?
    De dubbla Solexarna heter 40-42 CCI.

Kan det finns fler 100hk satser från olika tider?

tobbe99
    Deltagare

Hej igen !!
    Fredrik: 100 hk-testet är med i TV nr15 1973. Förutom V4:an, så pryds omslaget av en skärmbreddad A-Ascona med automatlåda. Trevligt för sådana som oss som även diggar Opel.

Fuling: Jo, det står i texten att bilen hade större ventiler; ”Vidare har den utbytestoppar med större ventiler, ny kamaxel med större lyfthöjd och ett nytt insugningsrör. (sid 26)

Nu när jag läst testet en gång till, samt fått infon från Fredrik och Fuling, är jag böjd att backa från mitt tidigare argument att motorn skulle vara felaktig. Man ser också i accelerationsdiagrammet på sid 27 att dom skickar i fyrans växel vid ca 94 km/h. Bilen har ju också fått betydligt bättre resultat på 0-50 km/h. (3,3 s).
    Det du säger fuling om att växla på 0.3 sek, låter optimistiskt för en ovan V4-åkare.
    Jag tror att det är så här; Bilen har sina 100 kusar, TV har haft svårt att växla snabbt, Bilen är framhjulsdriven, odiffad, nerväxlad och dessutom stark i motorn, vilket troligen medfört mycket hjulspinn i starten. Jag tror också att eftersom man växlat tre gånger, så har man tappat tid här också, kanske 1.5 sek? Dessutom kan man ha växlat vid ogynnsamma varvtal avseende vridmomentet. Jag tror också att rimligare siffror hade varit runt 11-12 sekunder, men jag tror ändå att ett par har försvunnit på det sätt som jag varit inne på här. Jag tror att testlaget är mycket kompetent, men är man ovan vid V4:an så var det säkert inte lätt för dom heller.
    M.v.h ”Tobbe”

fuling
    Deltagare

Nu kommer den där invisa jäv… tillbaka
    Spontasnt så tivlande på 3,3s tiden, den borde vara högre.
    Ser man på tiderna 3,3 kontar 3,7 så innerhåller 3,3-tiden en växling medan 3,7 tiden inte gör det och denna tid har är körd med diffbroms.

Hur jag vet/gissar växlingstid:
    En siffra jag hört och fått bekräftat med mätningar med min simpa mätburk (AP22) men den stösta bekräfelsen kom med körningen med Verocomen. Grafen/tabellen med alla siffror så syns det tydligt att växlingarna tar ca 0,3s.
    Då är det frågan om snabbväxlingar utan att vara brutal, typ fullgasväxling eller dylikt.

100hk min bil
    50 3,3 3,7 (100hk 1 växling, min=0)
    70 7,9 6,2 (100hk=2 min=1)
    90 11,5 9,1 (100hk=2 min=1)
    100 14,3 11,2(100hk=3 min=2)
    110 17,1 13,6(100hk=3 min=2)
    130 24,7 (19)(100hk=3 min=2)

I min tid 0-100 så är det 2st växlingar med borde vara 1st,pga av att jag växlade förtidigt (mellan 2an-3an). Medan i 100hk fallet så är det som Tobbe påpekar 3st växlingar.
    Om man tittar i diagramet(i artiken) så ser man att växlingarna tar uppskatnings vis 0,5s/st.
    Då ligger inbakat(3*0,5) i 14,2s tiden i 100hk fallet och (2×0,3) i mitt fall. Vist skalle kunna ta av 3*0,2s från 14,2 tiden 13,6s.
    Men det saknas fortfarande ca 1,6-2,6s

Med nedväxlade lådan i 100hk-fallet så borde den knapra in några tiondelar av tidsförlustena pga av av dåliga växlingar gämnfört mot min bil.

Har liksom svårt att få in i min skalle att T.Vs jonalister skulle missa så mycket om de kan anses som proffsiga/duktiga.
    Lika lite som jag tror att 100hk-satsen inte skulle kunna ge 100hk.
    Vad som mer tala imot att siffroran(tid) är korekta i T.V fallet är att std V4 tider också är fel(står under diagramet). Stontant så hadde jag från början inte varit specilet förvånad om sifforna hadde varit åt andra hållet, typ mellan 10-11s(0-100) pga av T.V mycket positiva inställning till 100hk satsen.

Även med ca 130kg mer att släpa på i 100hk fallet går det fortfarnde inte ihopp.

Angåede växlingar vid fel varval:
    km/h

6:35-sp1—-r/min
    38

6,2

6129
    62

10

6200
    94

14,9

6309
    130

21,1

6161

7:38-sp1
    38

6,6

5758
    62

11,2

5536
    94

16,1

5839
    130

23

5652
    Så värkar vartalen stämma bäst med 7:38 sp1 i 100hk fallet.
    7.2 kammen drar väll till ca 6000r/min, eller har jag fel?
    Så de tyx ha växlat vi ca rätt tillfälla i alla fall

tobbe99
    Deltagare

Hej igen!!
    Tja, jag bara gissar. Egentligen spelar det inte så stor roll. Jag ville egentligen bara påpeka att det finns faktorer som man ibland glömmer bort.
    ”Tobbe”

fuling
    Deltagare

Just det spelar ingen roll igentligen , men jag HATAR saker som inte går ihopp
    Presis vad jag VILL hör skaker som jag glömt/missat/förtängt mm.

fredrik
    Deltagare

Fuling Kan det höra ihop med att du bromsade din motor till 112Hk kanske?

Förgasaren är identisk med 77B-80 förgasaren!

Ägaren säger att orginalkvittot ifrån Saab finns kvar på motorn & han hoppas att hitta det snart.
    Dock har 2 flyttar under senaste året inte gjort det lättfunnet.

/Fredrik

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng