ze96

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 26, 2017 kl. 14:26 #436269

      Du får gärna titta. 🙂 Jag är lite osäker på vad du menar med locket dock. Dvs, inte bara 28 enligt bilden utan mest 26 – hela gaveln.

        oktober 26, 2017 kl. 11:17 #436265

        Hejsan, bifogar en bild från reservdelskatalogen. Jag söker alltså efter delen markerad som 26 där min är skuren så att 27-30 också saknas. Hade först tänkt försöka ta dessa från den gamla lådan, men ifall dessa finns så är jag förstås glad för dem med. Insåg när jag tittade närmare att kopplingskåpan, markerad som 7 i bild 2, är annorlunda för den nyare lådan så en sådan letar jag tydligen också efter.

          oktober 25, 2017 kl. 13:58 #436240

          Hej hej!

          Tyvärr är det en gammal låda (nr 19979) monterad just nu (att kolla olja och liknande är väldigt knöligt med den här uppsättningen) och den gaveln passar inte på den andra lådan.

          75-lådan du pratar om antar jag är hel, dvs du vill inte sälja bara gavel-biten som är söndersågad på min? Vad tänkte du dig för pris på den?

            april 13, 2017 kl. 12:52 #429108

            Ja, jag menar alltså röret som oljestickan sitter i… 🙂

            Någon?

            /Jakob

              juni 13, 2010 kl. 23:23 #159245

              Det har visst blivit väldigt dåligt med uppdateringar, men mest har jag gått och väntat lite på att jag ska få hem alla saker så att jag kan börja greja ordentligt. Eftersom jag inte haft en enda svetspryl så blir det en del saker som behöver ordnas. Efter att ha fått hem lite plåtverktyg, svetshjälm m.m. så har jag äntligen köpt en tub skyddsgas också. Jag trodde ju att tuben som följde med svetsen bara skulle fyllas på, men det var visst en hyrtub så där blev man lurad. :banghead:

              Iallafall, jag har börjat riva lite i bilen och göra en lite grundligare städning. Jag visste ju att det varit möss i bilen, men jag trodde inte att det var så illa. Under hela baksätesdynan var det fyllt med en skön blandning av stoppning, säd (mest skal) och muslämningar. Efter att ha grävt ut alltihopa och sugit upp det sista med dammsugaren hade jag lyckats fylla en hel sopsäck!

              Jag behöver ta bort ryggstödet bak också för att få bort det sista, men jag ser inte rakt av hur det ska gå till. Hur gör man? =)

              Snart får jag väl köpa lite plåt också… Är det 1 mm det ska vara?

                april 22, 2010 kl. 19:16 #156888

                En fetrackarns MIG verkar det faktiskt bli, och nej, billig var den inte… 😉 I helgen ska den komma hit och förhoppningsvis kan jag börja greja lite på bilen om inte alltför länge. Det är bara lite rockader på gång mellan var saker och ting ska vara för att allt ska få plats, så några andra saker måste göras i ordning först innan det blir så mycket plåtjobb.

                Som tur var så finns det ju en snickarbod där svetsen kan bo och där man kan göra plåtjobb på alla löstagbara delar som skärmar, dörrar m.m. Garaget är nu fullt med tre bilar, så väldigt gott om plats kan jag inte påstå att det är. Å andra sidan går ju de två andra bilarna att köra ut om man vill ha mer utrymme över dagen…

                  april 18, 2010 kl. 19:42 #156648

                  Det är faktiskt lite med flit som jag valde en bil som var lite värre. Det finns ju finare exemplar för mer pengar, men med tanke på de modifieringar jag tänkt göra så ville jag inte känna att jag ”förstör” någon (fungerande) klassiker. Ser man det pengamässigt så lönar det sig väl nästan aldrig att köpa billigt och renovera istället för att köpa i bra skick på en gång. Förresten, jag har inte fått några gliringar/gissningar om vad bilen ska moddas till än? Kom igen! 😉

                  Idag lyckades jag äntligen få in bilen i garaget iallafall efter en massa sjå. Med block och talja och ett antal spännremmar så lyckades jag baxa in bilen på plats. Vårt kallgarage (ett 70-talsbygge med färdiga betongelement) har lite springor och glipor vilket normalt sett är rätt irriterande, men nu var det guld värt. Jag kunde få ut en spännrem i en glipa och in igenom en annan så jag fick ett bra mothåll. När jag tröttnat på att slita i blocket och taljan för att få bilen att röra sig kopplade jag på 9-5an och det gick plötsligt mycket lättare… 😉 På slutet rörde sig t.o.m. den högra framhjulet och alla hjulen rullade in i garaget.

                    april 17, 2010 kl. 21:59 #156595

                    Nu är den äntligen hemma! Under den tiden den stått ute så hade tre hjul låst sig vilket gjorde det väldigt besvärligt att lasta. Som tur var så stod den ju på en bondgård så en hjullastare kunde hjälpa till att dra fram den eftersom den satt sig fast lite. Jag fäste spännremmar vid bärarmarna vid framhjulen och vid bakaxeln för att dra den och efter lite dragning fram och tillbaka så rullade bakhjulen iallafall. Som tur var så fanns en snöhög kvar i skuggan och jag gjorde en liten snöbana för båda framhjulen från marken och hela vägen upp i vagnen. Sedan gled den så snällt upp på kärran med hjälp av vinschen.

                    Det blev bara några bilder med den färdiglastade bilen och en vid framkomsten innan kameran lade av i brist på förutseende (laddning). Jag tänker oavsett vilket inte lägga upp några bilder på alla skavanker, för det skulle bli alldeles för många. 🙂


                    Laddad och klar, notera snöspåren… :hype:


                    Nämnde jag min co-driver? 😀 Det ska böjas i tid…

                    Nu gäller det bara att bestämma sig för och skaffa sig en bra svets. Det vore ju bra om den gick att använda till lite mer än bara bilplåt. Räcker det med 180 A för att svetsa staket eller behöver man 250 A?

                      april 15, 2010 kl. 19:31 #156526

                      Det var den svarta som du hade lagt upp en bild på vad? Var satte du fast winschen? Det vore ju mindre roligt ifall man drar isär bilen om hjulen bråkar för mycket… 🙂

                      Det ska bli skönt när bilen äntligen kommer ”hem” på lördag…

                        april 10, 2010 kl. 19:13 #156217

                        Ett drygt halvår har den stått ute i gräset. De föregående (stillastående) 27 åren har den stått inomhus i en kall lada, men rosten har kommit krypande ändå. Trots allt ser den förvånansvärt fräsch ut, men förhoppningsvis är det ännu bättre i slutet av året… 🙂

                          april 8, 2010 kl. 20:53 #156122

                          Ja, de stora problemen är vid dörrarna och bakskärmarna (både inre och yttre). Men jag får ju en möjlighet att verkligen lära mig att knacka plåt… 😉

                            februari 12, 2010 kl. 21:07 #153091

                            Jag hade bokat in mig för att åka på stämman idag, men när jag dubbelkollade igår så visade sig att den holländska banken misslyckats med att registrera mig i måndags (vilket var sista dagen). Frustrerande!

                            Jag får väl försöka åka på stämman i april istället och godkänna deras nya namn, men då blir det mer komplicerat eftersom jag är tillbaka i Sverige igen… =)

                            Det ska bli himla kul att se hur det hela utvecklar sig nu! Jag tänker köpa en ny Saab i höst, men det är bara inte bestämt vilken det blir än. Att VM går över till att ratta Holding-bolaget känns helt rätt. Förmodligen är han mer entreprenör än företagsledare som han själv har sagt… 🙂

                              januari 7, 2010 kl. 22:53 #150926

                              Nu är det väl nästan garanterat att Saab lever vidare iallafall. Det värsta som kan hända nu är väl ifall Saab blir en alldeles för dyr märkesbil för den ”vanliga” köparen. Tycker det vore trist, men det är ju bättre än att Saab läggs ner… 🙂

                                december 31, 2009 kl. 15:13 #150501

                                Jag fick nog en hedersplats. Än så länge är de uppe i 270 stycken dock, så 300 är ju inte särdeles långt borta… 🙂

                                Svenskarna är väl tyvärr för flata. Av alla Saab-ägare borde man väl iallafall kunna dra ihop 1000 entusiaster…

                                  december 31, 2009 kl. 00:43 #150480

                                  Som många säkert redan har sett (via t.ex. SaabsUnited) så har det ju kommit upp en riktigt vettig artikel i amerikanska medier också (även om det råkar vara en britt som skrivit den).

                                  http://www.detnews.com/article/20091230/OPINION03/912300431/1362/OPINION0339/Saab+hangs+on+by+its+fingernails

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)