Olja till kondiff?
- Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-26 21:59 av
rallysaaben.
-
FörfattareInlägg
-
februari 25, 2010 kl. 10:56 #153785
I use Amsoil in both my LSD and ordinary gearboxes. I have not experienced any clutch chatter/judder from the plate LSD with the oil, but if it does occur an additive is available from Amsoil.
This is an interesting article, maybe some of your favourite gear oils are included 😉
http://www.amsoil.com/lit/g2457.pdffebruari 26, 2010 kl. 07:50 #153835Which Castrol saf-x are you recommending there are two, i think in this case it would be good to be exact.
Castrol saf-xo for gearboxes without LSD.
Castrol saf-xj for gearboxes with LSD.http://www.ge39.com/files/SAF_XO_SAF_XJ_B1174_96.pdf
februari 26, 2010 kl. 08:24 #153837Jag kör på Castrol Hypoy LS 90 en Mineralbaserad EP-olja till differentialer med eller utan differentialbroms/”limited Slip” (LSD), där API GL 5 med visk SAE 90 föreskrivs.
Mvh
Andersfebruari 26, 2010 kl. 09:14 #153839I must add, i have had no experience of the Castrol saf oils, so i am not endorsing them.
However, with my experience from rebuilding many stroker/V4 rally gearboxes, on hard tarmac historic night rallies, not regularity, the boxes fair much better with Amsoil and have also resulted in less failures and rebuilds. A quality synthetic oil in these hard driven boxes is beneficial because of the oil stability at sustained high oil temperatures. Mineral oil will break down and oxidise much sooner than a top synthetic oil.
februari 26, 2010 kl. 19:40 #153873fuling wrote:SAF-XJ 75W-140 fungerar inte, frihjulet slutar funka. Har testat.SAF-XO 75W-90 vet ej, har inte testat.
Mitt förslag QS HIGH PERFORMANCE 80W-90.
Har LS tillsateserSenast jag hittade QS så var jag i Vilhelmina, var i Stockholm hittar man en återförsäljare av QS ?
David/ I always used SAF-X 75W-140 in my rallycar.
Johan/ Jag har använt SAF-X 75-140 till samtliga mina rally V4:or. Det har även två vänner till mig.
Ingen av oss har några negativa erfarenheter av den oljan beträffande diff eller frihjul.
På vilket sätt slutade ditt frihjul fungera?/Per
Vinkel4:
Ibland ingen driving alls, mao vägrade greppa. Var tvungen att låsa frihjulet för att kunna starta.
Ena min låda och den andra en polares. Presis samma fenomen.
Bytte olja och frihjulet funkade klockrent igen.
Kan inte säga jag VET varför bara att.
Diffen är jag inte de minsta orolig för med SAF-X 75-140citat:
var i Stockholm hittar man en återförsäljare av QS ?Bromma, där finns det olja ibland.
februari 26, 2010 kl. 20:38 #153879fuling wrote:Vinkel4:
Ibland ingen driving alls, mao vägrade greppa. Var tvungen att låsa frihjulet för att kunna starta.Vet inte om jag kan tillföra något men jag har en låda i min v4 som lagt av, det började precis som fuling skrev, först ingen drivning ibland, blev till slut tvungen att låsa frihjulet för att få drivning, sen slutade det driva oavsett om jag låste frihjulet eller inte så nu står bilen bortställd i väntan på lådrenovering.
Jag kör med r-spärr och Qs qoudraloube75 olja, frågan är då, måste man ha samma ”bättre” oljor till r-spärren som till lamelldiffen?
februari 26, 2010 kl. 21:07 #153893Vinkel4 wrote:Rallysaaben wrote:R-spärren sitter ju på drivknuten utanför lådan, så det kan ju inte ha nån betydelse.Jo, jag tänkte bara att det kanske frestar på kugghjulen inne i diffklumpen mer än om man kör original, och att man därav skulle behöva en bättre olja!?
Och fuling, ja det är nog lådan som är skrot, jag försöker bara förneka att det är så.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
