Olja till kondiff?

Forum Övrigt SSR Olja till kondiff?

  • Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-26 21:59 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21721
    jrt
    Deltagare

    Hej och hallå!
    Vad rekomenderas för olja till en växellåda med kondiff?

    Med väldiga halsringar. Roger

    #153785
    turbo killer
    Deltagare

    I use Amsoil in both my LSD and ordinary gearboxes. I have not experienced any clutch chatter/judder from the plate LSD with the oil, but if it does occur an additive is available from Amsoil.

    This is an interesting article, maybe some of your favourite gear oils are included 😉
    http://www.amsoil.com/lit/g2457.pdf

    #153813
    vinkel4
    Deltagare

    castrol saf-x

    #153835
    turbo killer
    Deltagare

    Which Castrol saf-x are you recommending there are two, i think in this case it would be good to be exact.

    Castrol saf-xo for gearboxes without LSD.
    Castrol saf-xj for gearboxes with LSD.

    http://www.ge39.com/files/SAF_XO_SAF_XJ_B1174_96.pdf

    #153837
    anders jensen
    Deltagare

    Jag kör på Castrol Hypoy LS 90 en Mineralbaserad EP-olja till differentialer med eller utan differentialbroms/”limited Slip” (LSD), där API GL 5 med visk SAE 90 föreskrivs.

    Mvh
    Anders

    #153838
    fuling
    Deltagare

    SAF-XJ 75W-140 fungerar inte, frihjulet slutar funka. Har testat.

    SAF-XO 75W-90 vet ej, har inte testat.

    Mitt förslag QS HIGH PERFORMANCE 80W-90.
    Har LS tillsateser

    #153839
    turbo killer
    Deltagare

    I must add, i have had no experience of the Castrol saf oils, so i am not endorsing them.

    However, with my experience from rebuilding many stroker/V4 rally gearboxes, on hard tarmac historic night rallies, not regularity, the boxes fair much better with Amsoil and have also resulted in less failures and rebuilds. A quality synthetic oil in these hard driven boxes is beneficial because of the oil stability at sustained high oil temperatures. Mineral oil will break down and oxidise much sooner than a top synthetic oil.

    #153873
    perhaninge
    Deltagare
    fuling wrote:
    SAF-XJ 75W-140 fungerar inte, frihjulet slutar funka. Har testat.

    SAF-XO 75W-90 vet ej, har inte testat.

    Mitt förslag QS HIGH PERFORMANCE 80W-90.
    Har LS tillsateser

    Senast jag hittade QS så var jag i Vilhelmina, var i Stockholm hittar man en återförsäljare av QS ?

    #153874
    vinkel4
    Deltagare

    David/ I always used SAF-X 75W-140 in my rallycar.

    Johan/ Jag har använt SAF-X 75-140 till samtliga mina rally V4:or. Det har även två vänner till mig.
    Ingen av oss har några negativa erfarenheter av den oljan beträffande diff eller frihjul.
    På vilket sätt slutade ditt frihjul fungera?

    /Per

    #153876
    fuling
    Deltagare

    Vinkel4:
    Ibland ingen driving alls, mao vägrade greppa. Var tvungen att låsa frihjulet för att kunna starta.
    Ena min låda och den andra en polares. Presis samma fenomen.
    Bytte olja och frihjulet funkade klockrent igen.
    Kan inte säga jag VET varför bara att.
    Diffen är jag inte de minsta orolig för med SAF-X 75-140

    citat:
    var i Stockholm hittar man en återförsäljare av QS ?

    Bromma, där finns det olja ibland.

    #153879
    rallysaaben
    Deltagare
    fuling wrote:
    Vinkel4:
    Ibland ingen driving alls, mao vägrade greppa. Var tvungen att låsa frihjulet för att kunna starta.

    Vet inte om jag kan tillföra något men jag har en låda i min v4 som lagt av, det började precis som fuling skrev, först ingen drivning ibland, blev till slut tvungen att låsa frihjulet för att få drivning, sen slutade det driva oavsett om jag låste frihjulet eller inte så nu står bilen bortställd i väntan på lådrenovering.

    Jag kör med r-spärr och Qs qoudraloube75 olja, frågan är då, måste man ha samma ”bättre” oljor till r-spärren som till lamelldiffen?

    #153888
    vinkel4
    Deltagare

    Märkligt. Jag hade som sagt aldrig några problem. Jag provade aldrig någon annan olja än saf-x så jag har ju inget att jämföra med.
    Kan det ha något att göra med vilken typ av frihjul man använder?
    Jag åkte med 6-rullars.

    #153889
    vinkel4
    Deltagare
    Rallysaaben wrote:
    Jag kör med r-spärr och Qs qoudraloube75 olja, frågan är då, måste man ha samma ”bättre” oljor till r-spärren som till lamelldiffen?

    R-spärren sitter ju på drivknuten utanför lådan, så det kan ju inte ha nån betydelse.

    #153892
    fuling
    Deltagare

    Hmm något lurt är det om du inte hadde några problem och jag/vi hadde det.
    Och ja 6-rullars i begge
    Vinkel4:
    Använde du rent std 6-rullar frihjul?

    Rallysaben:
    I ditt fall tror jag på paj låda.
    Qs qoudraloube75 funkar frihjulet och växlingar kalas.

    #153893
    rallysaaben
    Deltagare
    Vinkel4 wrote:
    Rallysaaben wrote:
    R-spärren sitter ju på drivknuten utanför lådan, så det kan ju inte ha nån betydelse.

    Jo, jag tänkte bara att det kanske frestar på kugghjulen inne i diffklumpen mer än om man kör original, och att man därav skulle behöva en bättre olja!?

    Och fuling, ja det är nog lådan som är skrot, jag försöker bara förneka att det är så.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng