Pinsam fråga: 2 antenner?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Pinsam fråga: 2 antenner?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 26, 2011 kl. 13:42 #25369

      Som rubriken säger, lite pinsamt nästan att fråga.. Men varför har min 900 två antenner? I signaturen finns länk med bilder, vet inte om det går att se så bra? Har hursomhelst en antenn vid bakluckan som jag gissa är radio, men vad tusan är då antennen på taket? Skratta, le.. och ge mig ett svar! :geek:

        juni 26, 2011 kl. 13:57 #185650

        Om det är en liten på taket så skulle jag tro att det är mobilantenn. =)

          juni 26, 2011 kl. 15:53 #185656

          Det fanns en tid när det var lite status att ha antenn på taket eftersom det var ett tecken på att bilägaren även hade mobiltelefon :geek:

            juni 26, 2011 kl. 16:40 #185657

            Känner mig mindre dum nu iallfall, tänkte att det borde vara för mobiltelefon men var inte säker. Har hört att det finns antenner för typ larm eller amatörradio också så bäst att fråga! Hur funkar de där mobilantennerna då, har inte sett någon lös sladd i kupen (än?), hur kopplade man ihop antenn och mobil?

              juni 26, 2011 kl. 16:41 #185658

              Förresten.. taklucka OCH mobilantenn – vilken schteekare jag hade varit på 90-talet! 😀

                juni 26, 2011 kl. 16:59 #185661

                @Boss_time wrote:

                Förresten.. taklucka OCH mobilantenn – vilken schteekare jag hade varit på 90-talet! 😀

                En anann har taklucka och 3 antenner 😎

                  juni 26, 2011 kl. 17:10 #185662

                  Snoppmätartävling på G – vänta till jag moddar min rejält och skickar bilder på 900-igelkotten! mohaha

                    juni 26, 2011 kl. 18:30 #185669

                    Min röda TurboS har också den förbannade antennen. Jag hade hemst gärna vart utan det borrade hålet i taket, men vad gör man… Nu har jag satt en Viggen-antenn istället. Inte snyggt det heller…. 😳

                      juni 26, 2011 kl. 19:26 #185677

                      @Boss_time wrote:

                      Känner mig mindre dum nu iallfall, tänkte att det borde vara för mobiltelefon men var inte säker. Har hört att det finns antenner för typ larm eller amatörradio också så bäst att fråga! Hur funkar de där mobilantennerna då, har inte sett någon lös sladd i kupen (än?), hur kopplade man ihop antenn och mobil?

                      Sladden ska du nog leta i skuffen istället.
                      När dessa antenner användes var mobiltelefonen en rejäl klump som oftast monterades i skuffen och sedan ett kablage fram till instrumentpanelen där luren med knapparna monterades.
                      Troligen kan du hitta spår efter montaget fram, som t.ex. skruvhål.

                      Kablaget var inte billigt så oftast plockades det ur för att monteras i nästa bil.
                      Telefonerna var riktigt bra, ofta med uteffekter på 6-8W jämfört med dagens telefoner som knappt når 1W så man hade täckning på de flesta platser.

                      @Turbocab wrote:

                      Min röda TurboS har också den förbannade antennen. Jag hade hemst gärna vart utan det borrade hålet i taket, men vad gör man… Nu har jag satt en Viggen-antenn istället. Inte snyggt det heller…. 😳

                      Du ska väl ha kvar det tidstypiska sprötet. Det är ju lika tidstypiskt som jalusi och magsfälgar :mrgreen:

                        juni 26, 2011 kl. 19:30 #185678

                        Kanon, bra historielektion SaabAero! Då får jag ut och leta gammeltelefon nu då.. hehe
                        Nä, men visst får antennen sitta kvar! Det är ju en bil med historia, ska inte städa bort för mycket.

                          juni 26, 2011 kl. 19:46 #185600

                          Har också haft den utr i en OG900 T16 Ftt MY 91:
                          Antenn:

                          Telefon:

                          Som var fullt fung. med både ljuse och ljud 😎

                            juni 26, 2011 kl. 20:44 #185599

                            Då kommer frågan, har nån haft en gigantisk handsfree mikrofon i taket på förarsidan? (syrrans bil detta)

                              juni 26, 2011 kl. 20:46 #185683

                              Min 900s 93 hade också 2st och en lång kabel i skuffen var det som var kvar efter det och en lite högtalare
                              i bilen 😉

                              Mvh NIsse

                                juni 27, 2011 kl. 05:56 #185689

                                @M.broberg wrote:

                                Då kommer frågan, har nån haft en gigantisk handsfree mikrofon i taket på förarsidan? (syrrans bil detta)

                                De första handsfree installationerna hade en riktigt mic på en flexibel arm så den kunde flyttas nära munnen när det skulle pratas.

                                Innan mobiltelefonerna började komma var det många som hade komradio istället och även dessa med extern antenn och extra kablage.
                                Självklart var det vissa som hade både fast telefon och fast komradio under en period.

                                  juni 27, 2011 kl. 05:58 #185690

                                  Om jag inte minns fel fanns dessa korta takspröt även att köpa som stylingtillbehör för den som ville vara lite extra cool 😆

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.