Dimension bultar till ändstycke/ Spindelled

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Dimension bultar till ändstycke/ Spindelled

  • Författare
    Inlägg
    • februari 10, 2012 kl. 18:06 #25729

      Hej!

      Undrar lite över dimensionen. Hittade några nya bultar i garaget och funderade över om Det är M10 x 75 mm som gäller…

      Tacksam för svar:

      Hälsn Jan

        februari 11, 2012 kl. 16:06 #179733

        Det finns gamla typen och nya typen; gemensamt är att det är passning i hålen där de sitter.

        Nya är säkert standard metrisk gänga, de gamla var (tror jag) UNF gängor.

        Det viktiga är att de passar tajt i hålen utan för mycket spel.

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          februari 12, 2012 kl. 09:32 #179608

          Hej!

          Tack för svaret!

          Undrade eftersom jag tänkte åka till järnhandeln och köpa nya bultar innan jag plockar loss de gamla… Lite förebyggande arbete:-)

          Funkar det att köpa i rostfritt material? Sämre hållfasthet?

          De som jag köpte på Saab för några år sedan hade måtten ovan… Om det nu var de bultarna jag hittade:-)

          Hälsn Jan

            februari 12, 2012 kl. 13:53 #179591

            Jan, det är inte gängmåtten som är intressanta, det är tjockleken på skruven som ska stämma.

            Själv har jag inte kollat om det går med icke originalskruv, men ta måttet så blir det inte fel.

            Sparar du inte skruven när du byter spindellederna; i fall att…??

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              februari 12, 2012 kl. 20:03 #179565

              Hej!

              Jo jag sparar på det mesta:-)

              Undrade bara om dessa mått kan stämma och att de är 75 mm långa… tjockleken är densamma som de nya jag har liggandes…

              Så att jag inte måttat på fel bult så att säga…

              Kändes dumt att plocka bort en bult på bilen för att kolla…
              🙂

              Hälsn Jan

                februari 16, 2012 kl. 07:49 #178346

                de ska vara special så till vida att det är M10 gänga men midjan är 11mm……….Vissa mindre nogräknade skickar med vanliga skruvar men som sagt, de ska vara 11mm och varför köpa standardskruvar? De finns i satser hos vilken reservdelsnasare som helst för kaffepengar.

                  februari 16, 2012 kl. 17:04 #178616

                  Tack för det, tur att någon håller koll på saker och ting!

                  Vet ju sen gammalt att det inte är ”vanliga mått” men när man inte håller på för jämnan så…

                  Hoppas Jans ekonomi tillåter honom att köpa rätt sort nu…

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                    februari 16, 2012 kl. 17:10 #178617

                    Ha ha:-)

                    Hej förresten, köpte bultar på Mekonomen. Fyra stycken för 88 kronor…

                    Tänkte först köpa på saab. 25 för bulten och 27 för muttern…

                    Men nu har jag en massa bultar… inget fel på spindellederna,,, var ju länkarmsinfästningen som rostat sönder.

                    Om det varit normal dimension på dessa hade jag köpt i rostfriott på järnhandeln men nu har jag iaf rätt bultar…

                    Tack för svaren!

                    Hälsn Jan

                      februari 20, 2012 kl. 21:44 #189519

                      Debbatten verkar slut men jag vill bara tillägga
                      två viktiga punkter.
                      Det skall vara rätt Grade på bulten, chassie
                      bult har ofta högre Grade än 8.8.viktigt
                      för hållfastheten.
                      Sen, blanda aldrig in rostfritt i vanligt stål,
                      det blir reaktioner när det utsätts för vatten
                      och salt som gör att det vanliga stålet angrips
                      och korroderar.
                      Grade 11 (ofta svart bult) är bra chassiebult.
                      Montera med rikligt med vattenfast fett och
                      dra med moment
                      //M

                        februari 20, 2012 kl. 21:49 #189520

                        @Aeromaniac wrote:

                        Debbatten verkar slut men jag vill bara tillägga
                        två viktiga punkter.
                        Det skall vara rätt Grade på bulten, chassie
                        bult har ofta högre Grade än 8.8.viktigt
                        för hållfastheten.
                        Sen, blanda aldrig in rostfritt i vanligt stål,
                        det blir reaktioner när det utsätts för vatten
                        och salt som gör att det vanliga stålet angrips
                        och korroderar.
                        Grade 11 (ofta svart bult) är bra chassiebult.
                        Montera med rikligt med vattenfast fett och
                        dra med moment
                        //M

                        Är momentangivelsen med smord gänga då? Har fått för mig att det skiljer en del i moment då..

                          februari 21, 2012 kl. 12:39 #189525

                          Om man drar med sunt förnuft så behöver man inte använda sig av moment(nyckel)

                          När man skruvat ett tag och har känslan och anlagen så ger det sig själv.

                          Men det är bra som rättesnöre i början!

                          Mvh Johannes

                          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                            februari 21, 2012 kl. 17:20 #189527

                            Jag utgår alltid från att momentet är med
                            Infettad bult, det skall man alltid göra.
                            //m

                              februari 21, 2012 kl. 20:39 #189530

                              Javisst, så kan man se på det.
                              Jag ser det precis tvärtom, kunniga och erfarna
                              mekare använder moment, nybörjare chansar.
                              En bults livslängd förkortas radikalt om
                              tex sträckgränsen överskrids.
                              Nu talar vi inte om Kärnkraftverk men jag
                              tycker att man skall utgå ifrån att göra rätt.
                              Fråga Trollspeed och andra toppverkstäder
                              om de står och drar ramlager med ringnyckel
                              eller momentnyckel.

                                februari 21, 2012 kl. 22:19 #189533

                                Nu tror jag dock att morsole drar ramlager och sånt med moment men inte kanske allt, är själv mek och
                                då är det exakt som han säger har man skruvat i många är så lär man sig 😉

                                Mvh Nisse

                                  februari 22, 2012 kl. 21:46 #189544

                                  Det är helt upp till var och en att avgöra
                                  naturligtvis. Jag skruvat med bilar i mer än
                                  30 år och använder alltid momentnyckel
                                  där så är specat, det finns en anledning till
                                  att billtilverkare och konstruktörer har bemödat
                                  sig att specificera i verkstadmanualer.

                                  Ha det gott

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.