Dimension bultar till ändstycke/ Spindelled
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Dimension bultar till ändstycke/ Spindelled
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-22 21:46 av
aeromaniac.
-
FörfattareInlägg
-
Det finns gamla typen och nya typen; gemensamt är att det är passning i hålen där de sitter.
Nya är säkert standard metrisk gänga, de gamla var (tror jag) UNF gängor.
Det viktiga är att de passar tajt i hålen utan för mycket spel.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Hej!
Tack för svaret!
Undrade eftersom jag tänkte åka till järnhandeln och köpa nya bultar innan jag plockar loss de gamla… Lite förebyggande arbete:-)
Funkar det att köpa i rostfritt material? Sämre hållfasthet?
De som jag köpte på Saab för några år sedan hade måtten ovan… Om det nu var de bultarna jag hittade:-)
Hälsn Jan
Jan, det är inte gängmåtten som är intressanta, det är tjockleken på skruven som ska stämma.
Själv har jag inte kollat om det går med icke originalskruv, men ta måttet så blir det inte fel.
Sparar du inte skruven när du byter spindellederna; i fall att…??
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Hej!
Jo jag sparar på det mesta:-)
Undrade bara om dessa mått kan stämma och att de är 75 mm långa… tjockleken är densamma som de nya jag har liggandes…
Så att jag inte måttat på fel bult så att säga…
Kändes dumt att plocka bort en bult på bilen för att kolla…
🙂Hälsn Jan
de ska vara special så till vida att det är M10 gänga men midjan är 11mm……….Vissa mindre nogräknade skickar med vanliga skruvar men som sagt, de ska vara 11mm och varför köpa standardskruvar? De finns i satser hos vilken reservdelsnasare som helst för kaffepengar.
Tack för det, tur att någon håller koll på saker och ting!
Vet ju sen gammalt att det inte är ”vanliga mått” men när man inte håller på för jämnan så…
Hoppas Jans ekonomi tillåter honom att köpa rätt sort nu…
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Ha ha:-)
Hej förresten, köpte bultar på Mekonomen. Fyra stycken för 88 kronor…
Tänkte först köpa på saab. 25 för bulten och 27 för muttern…
Men nu har jag en massa bultar… inget fel på spindellederna,,, var ju länkarmsinfästningen som rostat sönder.
Om det varit normal dimension på dessa hade jag köpt i rostfriott på järnhandeln men nu har jag iaf rätt bultar…
Tack för svaren!
Hälsn Jan
februari 20, 2012 kl. 21:44 #189519Debbatten verkar slut men jag vill bara tillägga
två viktiga punkter.
Det skall vara rätt Grade på bulten, chassie
bult har ofta högre Grade än 8.8.viktigt
för hållfastheten.
Sen, blanda aldrig in rostfritt i vanligt stål,
det blir reaktioner när det utsätts för vatten
och salt som gör att det vanliga stålet angrips
och korroderar.
Grade 11 (ofta svart bult) är bra chassiebult.
Montera med rikligt med vattenfast fett och
dra med moment
//Mfebruari 20, 2012 kl. 21:49 #189520@Aeromaniac wrote:
Debbatten verkar slut men jag vill bara tillägga
två viktiga punkter.
Det skall vara rätt Grade på bulten, chassie
bult har ofta högre Grade än 8.8.viktigt
för hållfastheten.
Sen, blanda aldrig in rostfritt i vanligt stål,
det blir reaktioner när det utsätts för vatten
och salt som gör att det vanliga stålet angrips
och korroderar.
Grade 11 (ofta svart bult) är bra chassiebult.
Montera med rikligt med vattenfast fett och
dra med moment
//MÄr momentangivelsen med smord gänga då? Har fått för mig att det skiljer en del i moment då..
februari 21, 2012 kl. 17:20 #189527Jag utgår alltid från att momentet är med
Infettad bult, det skall man alltid göra.
//mfebruari 21, 2012 kl. 20:39 #189530Javisst, så kan man se på det.
Jag ser det precis tvärtom, kunniga och erfarna
mekare använder moment, nybörjare chansar.
En bults livslängd förkortas radikalt om
tex sträckgränsen överskrids.
Nu talar vi inte om Kärnkraftverk men jag
tycker att man skall utgå ifrån att göra rätt.
Fråga Trollspeed och andra toppverkstäder
om de står och drar ramlager med ringnyckel
eller momentnyckel.februari 21, 2012 kl. 22:19 #189533Nu tror jag dock att morsole drar ramlager och sånt med moment men inte kanske allt, är själv mek och
då är det exakt som han säger har man skruvat i många är så lär man sig 😉Mvh Nisse
februari 22, 2012 kl. 21:46 #189544Det är helt upp till var och en att avgöra
naturligtvis. Jag skruvat med bilar i mer än
30 år och använder alltid momentnyckel
där så är specat, det finns en anledning till
att billtilverkare och konstruktörer har bemödat
sig att specificera i verkstadmanualer.Ha det gott
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
