Dimension bultar till ändstycke/ Spindelled

Forum Modellspecifika forum OG900 Dimension bultar till ändstycke/ Spindelled

  • Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-22 21:46 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25729
    mr_maxi
    Deltagare

    Hej!

    Undrar lite över dimensionen. Hittade några nya bultar i garaget och funderade över om Det är M10 x 75 mm som gäller…

    Tacksam för svar:

    Hälsn Jan

    #179733
    morsole
    Deltagare

    Det finns gamla typen och nya typen; gemensamt är att det är passning i hålen där de sitter.

    Nya är säkert standard metrisk gänga, de gamla var (tror jag) UNF gängor.

    Det viktiga är att de passar tajt i hålen utan för mycket spel.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #179608
    mr_maxi
    Deltagare

    Hej!

    Tack för svaret!

    Undrade eftersom jag tänkte åka till järnhandeln och köpa nya bultar innan jag plockar loss de gamla… Lite förebyggande arbete:-)

    Funkar det att köpa i rostfritt material? Sämre hållfasthet?

    De som jag köpte på Saab för några år sedan hade måtten ovan… Om det nu var de bultarna jag hittade:-)

    Hälsn Jan

    #179591
    morsole
    Deltagare

    Jan, det är inte gängmåtten som är intressanta, det är tjockleken på skruven som ska stämma.

    Själv har jag inte kollat om det går med icke originalskruv, men ta måttet så blir det inte fel.

    Sparar du inte skruven när du byter spindellederna; i fall att…??

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #179565
    mr_maxi
    Deltagare

    Hej!

    Jo jag sparar på det mesta:-)

    Undrade bara om dessa mått kan stämma och att de är 75 mm långa… tjockleken är densamma som de nya jag har liggandes…

    Så att jag inte måttat på fel bult så att säga…

    Kändes dumt att plocka bort en bult på bilen för att kolla…
    🙂

    Hälsn Jan

    #178346
    stefanm
    Deltagare

    de ska vara special så till vida att det är M10 gänga men midjan är 11mm……….Vissa mindre nogräknade skickar med vanliga skruvar men som sagt, de ska vara 11mm och varför köpa standardskruvar? De finns i satser hos vilken reservdelsnasare som helst för kaffepengar.

    #178616
    morsole
    Deltagare

    Tack för det, tur att någon håller koll på saker och ting!

    Vet ju sen gammalt att det inte är ”vanliga mått” men när man inte håller på för jämnan så…

    Hoppas Jans ekonomi tillåter honom att köpa rätt sort nu…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #178617
    mr_maxi
    Deltagare

    Ha ha:-)

    Hej förresten, köpte bultar på Mekonomen. Fyra stycken för 88 kronor…

    Tänkte först köpa på saab. 25 för bulten och 27 för muttern…

    Men nu har jag en massa bultar… inget fel på spindellederna,,, var ju länkarmsinfästningen som rostat sönder.

    Om det varit normal dimension på dessa hade jag köpt i rostfriott på järnhandeln men nu har jag iaf rätt bultar…

    Tack för svaren!

    Hälsn Jan

    #189519
    aeromaniac
    Deltagare

    Debbatten verkar slut men jag vill bara tillägga
    två viktiga punkter.
    Det skall vara rätt Grade på bulten, chassie
    bult har ofta högre Grade än 8.8.viktigt
    för hållfastheten.
    Sen, blanda aldrig in rostfritt i vanligt stål,
    det blir reaktioner när det utsätts för vatten
    och salt som gör att det vanliga stålet angrips
    och korroderar.
    Grade 11 (ofta svart bult) är bra chassiebult.
    Montera med rikligt med vattenfast fett och
    dra med moment
    //M

    #189520
    anderslindh
    Deltagare

    @Aeromaniac wrote:

    Debbatten verkar slut men jag vill bara tillägga
    två viktiga punkter.
    Det skall vara rätt Grade på bulten, chassie
    bult har ofta högre Grade än 8.8.viktigt
    för hållfastheten.
    Sen, blanda aldrig in rostfritt i vanligt stål,
    det blir reaktioner när det utsätts för vatten
    och salt som gör att det vanliga stålet angrips
    och korroderar.
    Grade 11 (ofta svart bult) är bra chassiebult.
    Montera med rikligt med vattenfast fett och
    dra med moment
    //M

    Är momentangivelsen med smord gänga då? Har fått för mig att det skiljer en del i moment då..

    #189525
    morsole
    Deltagare

    Om man drar med sunt förnuft så behöver man inte använda sig av moment(nyckel)

    När man skruvat ett tag och har känslan och anlagen så ger det sig själv.

    Men det är bra som rättesnöre i början!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #189527
    aeromaniac
    Deltagare

    Jag utgår alltid från att momentet är med
    Infettad bult, det skall man alltid göra.
    //m

    #189530
    aeromaniac
    Deltagare

    Javisst, så kan man se på det.
    Jag ser det precis tvärtom, kunniga och erfarna
    mekare använder moment, nybörjare chansar.
    En bults livslängd förkortas radikalt om
    tex sträckgränsen överskrids.
    Nu talar vi inte om Kärnkraftverk men jag
    tycker att man skall utgå ifrån att göra rätt.
    Fråga Trollspeed och andra toppverkstäder
    om de står och drar ramlager med ringnyckel
    eller momentnyckel.

    #189533
    longjohn61
    Deltagare

    Nu tror jag dock att morsole drar ramlager och sånt med moment men inte kanske allt, är själv mek och
    då är det exakt som han säger har man skruvat i många är så lär man sig 😉

    Mvh Nisse

    #189544
    aeromaniac
    Deltagare

    Det är helt upp till var och en att avgöra
    naturligtvis. Jag skruvat med bilar i mer än
    30 år och använder alltid momentnyckel
    där så är specat, det finns en anledning till
    att billtilverkare och konstruktörer har bemödat
    sig att specificera i verkstadmanualer.

    Ha det gott

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.