16v turbo motor sitter fast

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 16v turbo motor sitter fast

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 27, 2019 kl. 08:46 #465917

      Hej!

      Jag har en Saab og900 turbo motor av vad jag tror är årsmodell 1987 som jag planerat lyfta in i min 99:a 76′ (Y12).
      Jag har köpt motorn begagnad och den har stått på övervåningen i en lada i flera år och har nu fastnat så jag inte kan få runt den alls.
      Jag har ingen erfarenhet av motorer som sitter fast och vet inte heller processen för att få loss den?
      Vilka delar måste bytas, vilka kan återanvändas?
      Turbon är ett mitsubishi te05-12 aggregat. Hur testar man att det är okej att använda?
      Tacksam för alla svar.
      Bifogar bild på motorn (längst bort på bild)
      Mvh Johan

        december 27, 2019 kl. 10:07 #465923

        Vill du bara få loss den så häll diesel i cylindrarna och vänta någon vecka. Sätt på en nyckel på vevaxeln och knacka lite på den. Häll på mer diesel och låt stå. Upprepa tills den släpper.

        96 V4 1975 ”Bollen”

          januari 8, 2020 kl. 22:00 #466250

          Jag har hållt på med diesel ett tag nu, men det händer ingenting. Jag har demonterat motorn nu och förstått varför den sitter fast. Det är rost i ett av cylinderlopen både på ovan och undersidan. Går detta att använda eller måste jag borra?

            januari 8, 2020 kl. 23:31 #466255

            har du TUR räcker det medatt hona den.

            Men måste du borra har du problem, det finns helt enkelt inte turbo kolvar i överdimension att få tag i.

            Det som kan vara bra att veta är att alla block från 1985 frammåt funkar, turbon har inget speciellt.

            det turbon har som äär speciellt är kolvarna, så kan du få ut kolvarna utan att dom går åt helvete så går det bygga med ett annat block.

            och kolvarna ska uppåt (mot toppen) vid demontering om du inte har koll på det.

            Lossa stakarna från veven och plocka ur vetvn. banka sedan med ett träskaft och en gummiklubba på kolarnas undersida så att det blir så jämn kraft det går.

            • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av M.Broberg.
              januari 9, 2020 kl. 05:41 #466257

              Hey och tack för snabbt svar.
              Jag har 2 motorer till hemma och undrar då om dessa block går att använda. Bifogar bild.
              Tanken är ju att jag ska hissa ner motorn bult in i min Saab 99 ’76 och vad jag hittills har läst mig till så går det inte att använda blocket med tändkasett (på bilden) då detta blocket är rakt i jämförelse med det aktuella i frågan (B202s Saab 900) rätta mig gärna.
              Jag har också en B201 motor ifrån 99 Turbo som går att använda och undrar då om det går att använda en 16v topp på den.
              Eller kan man montera växellådan ifrån 900:n på 9000 motorn? Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men jag har inte så stor koll ??

              Väldigt tacksam för alla svar. Mvh Johan

                januari 9, 2020 kl. 07:53 #466261

                9000 motorn på bilden ser ut att vara en 2,0 långmotor (85-93) ?
                Dessa har samma underdel som 900

                Man kan alltså använda en sån 9000 botten och topp i en 900 men man får byta alla delar runt blocket och toppen. Detta inkluderar kåporna på blockets gavlar som också skiljer mellan 900/9000
                Är 9000 motorn en frisk 2,0 turbo skulle jag använt den botten.

                99 turbomotorn kan du glömma

                  januari 9, 2020 kl. 09:43 #466262

                  Kan man köra 9000 kamdrev och vevaxeldrev med 900 kåpor? eller måste man byta kamdrev och vevaxeldrev med?

                  annars håller jag med Saabaero, frisk 2.0 är trevligt.

                  men om du vill testa så testa banka ur kolvarna, är dom OK kan det gå att återanvända för någon.

                  Missade frågan kring turbon.

                  det är lite knepigt om man aldrig gjort det förr, det man gör är att vicka på själva axeln där turbin och kompressorhjul sitter och känna glapp upp/ner och in/ut.

                  det ska vara ”lagom”. japp, knepigt när man inte vet vad lagom är. sen har det att göra med hur länge turbon vart utan olja MM det som är godkänt på en turbo som legat i 10 år är inte godkänt på en turbo som sitter på bil som stängdes av för 2 timmar sen

                  • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av M.Broberg.
                    januari 9, 2020 kl. 12:40 #466266

                    Varför måste man byta toppen? Dem ser ju helt identiska ut, kamdreven har också samma typnummer.
                    Jag har 3 olika uppsättningar kamaxlar som jag undrar vilka jag skall använda?
                    Hur vet man vilka som är ”vassast”?
                    Tacksam för alla svar.
                    Mvh Johan

                      januari 9, 2020 kl. 16:52 #466274

                      Du behöver inte byta toppen med innehåll men däremot prylarna på utsidan, dvs grenrör, insug, termostathus och ev en anpassning av toppen för vattenkylningen till turbon.
                      Dreven är samma på 900/9000.

                      Vassaste kammarna är dom som sitter org på T16 motorn

                        januari 9, 2020 kl. 19:53 #466278

                        Schysst. Jättetack för snabbt svar.
                        Då har jag full koll på vad som måste göras.
                        Är det original kammarna i den motorn som jag har?

                        Jag har 2st olika Turbos. En Garrett Airresearch och en Mitsubishi te05-12. Jag vet inte vilken som är bäst för ändamålet eller om jag skall köpa en ny?
                        Tanken är ju att köra på Bosch hel mekaniska insprutning och jag vet inte hur mycket det klarar av.
                        Mvh Johan

                          januari 9, 2020 kl. 20:09 #466282

                          Ang kammar så rekommenderar jag ett besök på http://www.900aero.com

                            januari 10, 2020 kl. 10:20 #466283

                            Toppen med oljerör ovanpå kammarna flödar sämre än dom nyare 2.0 topparna som inte har rören ovanpå.

                            Sen kan man byta till 900 2.1/9000 2.3 91-93 toppen med. den flödar mer men sänker kompressionen liiite

                              januari 10, 2020 kl. 16:13 #466293

                              Toppen med oljerör ovanpå kammarna flödar sämre än dom nyare 2.0 topparna som inte har rören ovanpå.
                              Sen kan man byta till 900 2.1/9000 2.3 91-93 toppen med. den flödar mer men sänker kompressionen liiite

                              Om infon på 900aero.com stämmer är det ganska liten skillnad mellan B212 toppen och den sista versionen av B202 topp.
                              Är det lönt att byta kan man undra ?

                              B202 symmetric ports (new generation, no oil feed pipes)
                              SAAB Part no: 9107376
                              Intake port (height, width): — mm,– mm
                              Exhaust port (height, width): — mm,– mm
                              Combustion space volume: – cc
                              Flow intake: 182* CFM
                              Flow exhaust: 165* CFM
                              <picture of head>
                              <picture of intake port>
                              <picture of Exhaust port>
                              <picture of combustion space>

                              B212 & B234 ”longhead”
                              SAAB Part no: 911535
                              Intake port (height, width): 31 mm,43 mm
                              Exhaust port (height, width): 27mm,42 mm
                              Combustion space volume: – cc
                              Flow intake: 192* CFM
                              Flow exhaust: 170* CFM

                                januari 10, 2020 kl. 17:59 #466295

                                Saken är den att i denna bilen så vill jag bara få i en vassare motor än original och ha den i bilen tills att jag byggt klart min andra 99 som blir bakhjulsdriven med runt 500hk och där blir det en B234 motor och då kommer det vara lite mer noga med vilken topp, insug osv jag skall ha för att få ur mest kräm. ?

                                Men återigen in på denna bil och motor (som skall bli original igen när den andra är klar) så undrar jag om jag kan använda vattenpumpen ifrån 9000 istället för 900ans. Den kanske blir för nära torpedväggen med 9000 pumpen, men jag har tänkt och vill använda Trionic 5,5 och då behövs vevaxelgivaren som väl sitter på remhjulet ser det ut som.
                                Vilken växellåda bör jag använda, jag har både en 5vxl årsmodell 90 skulle jag gissa då motorn va 90. Och 2 st 4vxl ifrån 99:or.

                                För övrigt så kommer här lite bilder på vad som hänt hittills.
                                Detta är kolvarna och cylindern i 9000 motorn och jag tycker den ser ut att må väldigt, väldigt bra.

                                  januari 11, 2020 kl. 18:52 #466321

                                  Använder du 9000 vattenpump måste du även ha 9000 bröstkåpa och därmed allt annat 9000 i den änden av motorn.
                                  Motorfästet kommer dessutom behöva byggas om. Kort sagt en dålig ide.

                                  T5.5 vevaxelgivare på remhjulet är ingen originallösning utan helt custombyggt men jag antar att den lösningen är lite jobbig på 99:a pga platsbrist.
                                  En annan variant är att fräsa triggerspår på baksidan svänghjulet och sätta givaren under startmotorn.

                                  Lådan kvittar. Ta den som är i bäst skick och byt till den primärväxel du vill ha.
                                  Har du en kokillåda är det förstahandsvalet.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.