Funderingar kring V4 1980

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Funderingar kring V4 1980

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-04-22 22:59 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • april 21, 2002 kl. 21:48 #8505

      Hörde av herr Ekendahl att de ”vanliga” V4:orna av 1980 års modell är ovanligare än jubileumsbilarna. Hur tar man reda på hur många 1980 som finns tillverkade, i trafik etc?
      Min egen bruna V4 1980 har chassinummer 96806000266, betyder detta att det är nummer 266 tillverkad detta år? Var går gränsen mellan ”vanliga” och ”jubbar”?

        april 21, 2002 kl. 22:24 #63688

        Hej!

        Enligt ”SAAB – Bilarna de första 40 åren” av Björn-Eric Lindh registrerades 967 80:or, och 300 av dessa (inte explicit de 300 sista) var av jubileumsmodell. Alla 80:or tillverkades i själva verket 1979, vilket innebar 8837 bilar.

        Hur såldes jubbarna? Bara i Sverige eller i övriga Norden också?

        Mvh Petter

          april 22, 2002 kl. 10:34 #63689

          I Finland vet jag att det såldes.. antar att det gäller hela norden. I USA står det ett ex som dom ska ha 120000 för, rullat typ 7 mil… hmm.

            april 22, 2002 kl. 19:03 #63690

            Hej!
            Din bil med chassinummer som slutar på 266 är den 266:e tillverkade bilen av årsmodell 80.
            De 967 bilarna som omnämns i B-E Lindhs bok är de som registrerades kalenderåret 1980.
            Det högsta chassinumret 1980 är 96806002820. Alltså tillverkades 2820 bilar av årsmodell 80. Om de 300 jubileumsbilarna var de 300 sist tillverkade vet jag inte säkert. Den sist tillverkade bilen står på SAABs museum i Trollhättan. Den lämnade bandet i Finland den 8/1 1980 och gick på egna hjul till Trollhättan med Erik Carlsson vid ratten.
            MVH RogerB

              april 22, 2002 kl. 20:36 #63691

              Jubileumsbilarna ligger inte i serie.
              Fanns ett reportage i Teknikens Värld
              tror det var nummer 4 1980, om när
              Erik Carlsson körde den sista 80:an
              till trollhättan, som var en jubileumsbil
              med slutsiffror 2820. Om någon vill läsa detta
              kan jag scanna och lägga ut.

                april 22, 2002 kl. 20:41 #63692

                Det vore mycket intressant och läsa den artikeln!
                Finns det möjlighet skulle jag vara mycket intresserad.

                  april 22, 2002 kl. 22:40 #63693

                  Jag är också intresserad!!!

                  Tack på förhand,

                  Petter

                    Anonym
                    april 22, 2002 kl. 22:59 #63694

                    Hvad må man forvente at skulle betale for et godt eksemplar af en V4 1980 jubileumsmodell? (limited). Er de meget efterspurgte – og er der i det hele taget eksemplarer der udbydes til salg?

                    Hvor vil der være størst mulighed for at finde en – i Finland, Sverige, Norge eller måske Holland?

                    Hvad vil merprisen typisk være i forhold til en almindelig 1979-80 V4?

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.