1600 istället för 1700 ?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 1600 istället för 1700 ?
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-28 00:38 av
fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Hello alla ”forum-experter”
Jag hade en diskussion tidigare idag och där framlades det för
mig ”att istället för att bygga om 1500 V4´n till en 1700 (vev & kolvar),
så är det bättre att borra till 1600″.Det skulle ge bättre grundrag och prestanda än
1700 varianten !
Enligt min uppskattning , förmodlingen till ungefär samma kostnad.
Vad tror ni ? :confused:
Bygga 1700 (vev & nya kolvar) :confused:
eller
borra till 1600 (nya kolvar)? :confused:/PerSa
september 26, 2003 kl. 14:43 #70996Grundregel 1: ”There is no substitute for cubic inches!”
1600cc eller 1815cc innebär 93,00 cyldiameter=kopparringar. Bortsett från att 1815 ger bättre effekt och vrid så är motorkaraktärerna helt olika. Det blir olika slag så du får kolla kompförhållandena om du använder planade toppar. Mitt val är absolut 1815cc. Ditt val blir?
Karatären har inte ett skit med cylindervolymen att göra utan med kam, insugningsrörslängder och grenrörslängder. Och inte att förglömma hur topparna är utformade(portade).
Effekten är därimot är cylindervolymsberonde om maskineran för övrigt är lika.Jag skulle inte borra 93 häller, det finns även de som borrar 94, utan stanna på 92. Detta pga att man får stabilare cylinderväggar som inte sviktar om man inte borrar max.
Kopparringar(över borr 91) är tydligen inget måste häller, utan tydligen kan man änvända en masiv kopparpacking(som ser ut som std packninarna).
Av detta har jag ingen egen ärfarenhet men det används på 2-tacktarna vet jag.
Skall också gå att borra 93 och köra med std-packning men inget jag tycker käns tilltalande, allså vebomeck.vev 1500/1700:
Hmm nu vart det svårt, men som råd skulle jag ta 1700 och borr 91-92mm. Sklinaden mellan 92 och 93 rent teoretiskt effekt mässigt är ca 2-5hk.
Jag har lekt med tanken att bygga en motor med 1500-vev och ta effekten på varvet istället.Ett par frågor:
1. Vad skall motorn användas till??? (rally, gata , banrace, mm mm)
2. Hur mycket effekt skall det tas ut???
3. Vad får det kosta????Hello,
lite svar till ”fulings” frågor:
1. Bilen skall användas för ett förnöjsamt åkande till vardags och helg
2& 3. Lagom mycket effekt till en lagom kostnad !!!Dvs jag har en 1500 std V4 med 7.6 kam, Weber 36 DCD, hårda ventilfjädrar och lättat svänghjul.
Nu funderar jag på om jag skall:
A köpa 1700 vev och kolvar
eller
B borra till 1600 och därmed stoppa i nya kolvarVad ger mest ”bang for the bucks” ?
PerSa
Om snurran är frisk skulle jag inte göra ett skit, med andra ord åk och se glad ut.
Vad är det för toppar på 1500an??? std eller?
Men svar på den fråga så vet jag inte utan att ha sätt grejorna och skilndera i effekt på en 1600 kontra 1700 kan inte vara så stora.
Skall du börja borra och fixa med kommer det kosta ca 5000kr om det räcker. Pengarna brukar fara iväg i en strålande fart. För typ samma deg + en del till så köper du en 1700-1815 som redan är vässad. Plock ner den och kolla att allt är just, byt lager om det behövs.
Skall du borra och fixa skulle jag satsa på en 1700 vev också. Jag skulle ej ta och bara stoppa i 1700kolvar och vev i din 1500 snurra.
Min mening är att antingen gör man det ordentligt eller så skitar man i det, allså inga halvmesyrer.
Trimma motorer kostar stjortan, fillingarna och halv sn…. du vet vad
Mäst effekt för pengarna är att köpa redan färgig motor som gått lite, men då är man inte bombis på vad man får. Så det kan vara att köpa grisen i säcken. Det ända jag är säker på är att det kommer kosta mer än vad du tror hur du en gör. Fin råd va
september 27, 2003 kl. 07:40 #71000Självklart blir det annan gång i motorn med en 1700-vev jämfört med en 1500 dito. Även i standardmotorer. Märks direkt när man kör bilen. Skiljer ca 11 mm i slag.
Om du inte vill plöja ner några större pengar så skulle jag hona cylinderloppen, om de inte har skador, och plocka i en fräsch beg. 1700-vev med beg. kolvar. Med nya kolvringar monterade. Honingen gör bla att oljefilmen vidhäftar bättre. Självklart ska du passa på och byta vev och ramlager och kolla balans och kamlager när du har grejorna isär. Billigare än så här kan det inte bli och din motor kommer sannolikt att fungera perfekt till det ändamål som du beskriver. Det är möjligt att allt blir bättre men nya kolvar nyborrat block osv men i relation till den låga kostnaden blir detta alternativ rätt ok. Det rakt motsatta är att bygga en 1815 på nya delar. Precis som jag gjorde till min Sonett III. Och då lär det inte stanna under 30000:- om du inte som jag har samlat grejor i 25 år….
Em 1700vev med HC-kolvar gör ca 10 hästar med 7.2-kam i motorn jämfört med en 1500 vev. Det var ju detta som skiljde sig åt i Saabs 80-hästars respektive 90-hästarssats.
Jag rekommenderar dig inte att kombinera std-toppar med 7.6-kam utan kör då med 7.2 istället. Lycka till.
september 27, 2003 kl. 08:58 #71001Tänkte återknyta lite till diskussionen ovan. Att bygga motorer är dyrt och kostnade överstiger inte sällans bilens värde ganska snabbt. Är det en bil som man ämnar att behålla så må väl detta vara hänt. Alternativt får man ta ur motorn vid en ev försäljning.
Tittar vi på ”snik/vedbo-alternativet”, att plocka i kolvar så blir kostnaden ungefär: (den är avhäng till hur förmånligt man kan införskaffa fräscha prylar)
Beg vev + beg kolvar 2000:-
Lager+packningssats 2000:-
Kolvringar 1000:-Summa: 5000:-
Väljer man det dyrare ”mer seriösa” alternativet kan det bli så här:
Inköp vevämne 500:-
Omslipning vev 2000:-
Borrning 2000:-
Lager+packningar 2000:-
Kolvar 3500:-
Mont på stakar och viktjust. 750:-Summa 11250:-
Det dyrare alternativet innebar en merkostnad på 6250:- och ska man bara ha bilen till att åka ner till kiosken med så blir det avsevärt mycket dyrare kilometrar. Prestandan torde bli ungefär den samma i båda exemplen.
Om man borrar till 92 eller 93mm är en smaksak. Cylinderväggarna blir naturligtvis tunnare i det senare alternativet men funktionen och tillförlitligheten på motorer vid 93mm borrning torde vid det här laget vara bevisad.
Man ska komma ihåg att 93 mm ”Granada-kolvar” inte är att rekommendera i racemotorer då de har en benägenhet att gå sönder. För gatbruk och vid moderata c/r-värden är de OK. Jag har haft sådana i mina Sonetter sedan 1991 och det har aldrig varit några problem med dem.
Ståhlmotor har genom åren byggt några 92mm-motorer och där har man använt 92mm Kent-kolvar. Att plocka i smidda 94mm kolvar i en motor enligt exemplet ovan tycker jag är att gå över ån efter vatten även om de är billiga att inhandla
Det skilger ca 8mm mellan 1500 och 1700.
1700=ca 66
1500=ca 58Ett råd, gör en/flera listor på och gå igen motorn vad du vill göra.
tex
lager
kolvar
borring
portning toppar
ventiler
koppling
balansering
vevstaksbult
svänghjulbult
mm
mm
Leta priser på grejorna och gemnför de olika alternativen.
Skall man göra allt riktigt säriöst kommer det kosta mellan 30000-50000kr men då har du en riktigt vass maskin.Hmmmm,
många goda råd och information att anamma.Jag åker i princip redan idag var dag och ser glad/nöjd ut
(förutom det
förb*****e 2″ systemet som pajade 😡 härom dagen)Dvs jag har en std aggregat i bilen just nu och den ”lätt begangnade” snurran
står i ”verkstan” och väntar på att jag skall bestämma mig vad som skall
göras med den. :confused:Som det känns just nu så lutar det åt att bara stoppar i min 7.6 kam,
Weber 36 DCD, hårdare ventilfjädrar och det lättade svänghjulet.
MEN, mindre vill alltid ha mer
, så kanske om man får tag på en sjysst
uppsättning 1700 vev med kolvar till rimlig kostnad (2-3000)så blir det något.ELLER så borrar jag (dvs någon annan) upp 1500
till ca 1600 och stoppar i nya (beg??) kolvar.
Bör kosta 5-6000 ??? 😮/PerSa
september 27, 2003 kl. 22:54 #71004Finns/fanns det inte olika 1700 vevar? Av en ren händelse sitter jag och läser i min Saab Sport & Rallykatalog tryckt 1978 och dricker öl
. Där listar de flera olika vevaxlar, jag drar mig också till minnes att det står något om ”kontrollerade” 1700 vevar i grpII anvisningarna. Däremot skulle 1500 veven duga som den var. Det vore kul att veta, jag har nämligen två 1700 vevar liggandes. Båda från Fordmotorer, röda.Lite info om vevar,se
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001118#000001Men ta tugget om så kallade HP-vevar men en nypa salt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.