1730 cc V4 – maxvarv.

Forum Övrigt SSR 1730 cc V4 – maxvarv.

• Detta ämne har 14 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2007-06-13 23:27 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    tigerhonda_0
    Deltagare

Jag ska bänkköra min V4 med 1700 – vevaxel för optimal bestyckning, tändinnställning. Motorn har viktjusterade standard vevstaker. Hur högt er det säkert att varva den ??? Hoppas på kunniga svar. Fuling ???

gammsaaben
    Deltagare

Är det standard eller lättade ventillyftare och ventilbrickor? Har den hårdare eller standard ventilfjädrar? Vad har du för vippställ? Vad är det för kamaxel? Är vevaxeln balanserad?

Är allt standard förutom vevstakarna och kolvarna, skulle jag försiktigt säga 5500 varv.

fuling
    Deltagare

Svara på gammsaaben frågor kan vi nog göra en kavlifiserad gissing.

tigerhonda_0
    Deltagare

Motorn har Strömtoppar, enkelblås med hårdare fjädrar / lätta brickor. 7,2 kamaksel. Standard lyftare. Standard vev, vevstaker, kolvar, DGV 32/36, standard B avgass. Motorn i toppskick / alt nytt. Vipparmarna er lettade / polerade.

fuling
    Deltagare

Jag gissar att max effekten ligger mellan 6000-6500, förmodligen närmare 6000.
    Kan tom vara så att toppeffekten hamnar under 6000.
    Dessa varvtal är ingen fara, dylik maskin klara den bit över 8000 korta stunder.
    Hmm beror iof på ventilfjädrarna.

tigerhonda_0, han/hon som kör bromsbänken lär varva till max effketen och lite till.
    I ditt fall max max max 7000r/min. Är bara maskin juste så kan du vara helt lugn.

tigerhonda_0
    Deltagare

Tackar, Fuling !!!

gammsaaben
    Deltagare

Min motor är tämligen lik din, förutom att jag har en Weber DCD 36/36 och vippställ i aluminium. Max effekt på min ligger precis under 6000 varv.

tigerhonda_0
    Deltagare

Hej. Tackar för information. Jag blir lite nyfiken sidan din motor er ganska lik min; Vilken effekt har du ? Har också tänkt på DCD 36, men hadde en DGV 32/36 i nyskick i hyllorna. Bänkkörningen vil visa om jag byter til DCD 36.

gammsaaben
    Deltagare

Min motor är inte bänkad, så jag vet faktiskt inte exakt men uppskattar att den borde ge ca 90-100 hk. Det stämmer också hyfsat med mina amatörmätta accelerationstider, 0-100 på ca 10 sekunder.

Ska bli intressant att höra dina resultat från testbänken, du får gärna återkomma med mer information, bromspapper mm. 🙂

tigerhonda_0
    Deltagare

Kommer gjerne åter med info. om detta. Bänkkörningen skjer 11/6.

tigerhonda_0
    Deltagare

Jag lovade återkomma efter bänk – körningen av min 1730 cc V4 motor. Den har enkelblås Strömtoppar, Standard B – grenrör + modifisert Simmons, Weber DGV 32/36. Motoreffekten blev 100,2 hk. (motorhestar) vid 6000 omdreininger. Effekten stannar på detta nivå tils den stupar på 6500. Testaren tyckte jag skulle ha større förgasare der båda spjellen öppnar samtidigt. Jag er lite besviken på kjörbarheten vid låga varv. Undrar om detta blir bättre med til exempel DCD 36 ? Två spjell som öpnnar samtidigt gjer kanskje bettre fylning gjennom innsuget ? Motoren er mycket trevlig t.ex. fra 80 och uppåt i 4 gear. Erfarenheter mottages med tacksamhet. Fuling ?

fuling
    Deltagare

Vad räknar du med låga varv???
    Hur uppträder den på låga varv?
    Rycker e nyser eller vad????

Kan du skanna bromspappret? så vi får se effektkurvan.

tigerhonda_0
    Deltagare

Den er lite ryckig och kraftlös under 2500. Jag har dock fått anvisning på at endra mitt luftfilter. Det var för lågt över förgasarens luftinntag. Bänkkörningen utfördes således med filteret borttaget. Skal ordna et mellanlegg så at filteret kommer högre. Får material till detta på torsdag. Kann hände detta löser problemet. Testarens sampling ble gjort från cirka 2700 till 6500 med en mycke jämn och fin kurva. Momentet ligger över 118 nm som en ganska rak kurva från 2700 till 5700. Max. moment er 127 nm vid 4700. Har tyvärr ingen möjlighet att skanna kurvorna.

fuling
    Deltagare

Hmm jag skruvat mycket lite DGV.
    Men Weber som Weber.
    Hur står din luftskruv för tomgångsblandingen???
    Gör så här, skruva in skruven i botten försiktigt och var NOGA med att räkna varven med 1/4 varvs nogranhet.
    Hur många varv är skuren utskruvad???
    Hur långt skruven är utskruvad ger en indiation på hur väl lågfartsmunstycket är anpassat.

Ok ingen skanning
    Gör en tabell med med varvtal och effekt
    Läs av från ca 2500 till 6500r/min med 500r/min steg
    Vid varge varv så läser du av effekten.

tigerhonda_0
    Deltagare

Sorry. Mina problem bestod, som ofta ellers av basic – fel. Det var dårlig kontakt mot ena tändpluggen. Den lilla påskrudde tändpluggtoppen var lös. När detta nu er fixad kann jag släppa den til 50 på fjerde och axa upp igjen utan störande ryckningar. Mitt smil er bredare nu !!! Högre luftfilter gjöres torsdag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.