2" tvåtakt avgassystem – fördelar?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 2" tvåtakt avgassystem – fördelar?

  • Detta ämne har 27 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2004-05-12 14:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10048
    peter hansen
    Deltagare

    Hej!

    Jag äger en 96:a av årsmodell 1966, som jag kör ganska mycket med. Det är snart dags att byta avgassystem…:

    Jag undrar bara vad det innebär att montera klubbens 2″-avgassystem i stället för ett standardsystem?

    Mer kraft?
    Låter det mycket mer?
    Andra fördelar eller nackdelar?

    Man vill ju ogärna att man inte längre står ut med ljudet vid 90-105 km/t, som brukar vara farten på motorväg, men ett lite mer sportigt motorljud vore ju ändå skönt.

    Bränsleförbrukningen, då? Just nu ligger det runt 0,8 l/mil, vilket väl är godkänt på treförgasarbil (en del stadstrafik ingår).

    Om någon vill dela ut av sina erfarenheter…? Tack.

    Mvh. Peter Hansen

    #71968
    fredrik
    Deltagare

    Ärligt talat så får du bara ett skitsystem som blir täppt på C:a 800mil om du köper klubbens 2″ system!
    Enda fördelen är väl att passformen är hyfsad.

    /Fredrik

    #71969
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Fredrik:
    Vad köpa ellr göra för att få ne bra dämpare?
    Är snart upp i dessa mil.

    #71970
    Dicst
    Deltagare

    Lollo: Är du full eller bara förkyld??
    Du kanske har både glögg och lussebullar i truten!

    #71971
    Lollo
    Deltagare

    Hej Dick.
    Trött.

    #71972
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Peter

    Jag klipper ut en passus från min manual.

    ”Även det mottryck som avgassystemet ger hjälper till att hålla tillbaka färskgas i cylindern, men blir mottrycket för stort så orkar motorn inte spola ut avgaserna effektivt från cylindern och motorn tappar ork på högre varv. Det blir allt för mycket avgaser kvar i cylindern och de värmer upp färskgasen i cylindern och orsakar då knackningar och hålade eller skurna kolvar. Andledningen till att man använder ett 2”system i stället för ett original 34 mm system är att mottrycket i den främre ljuddämparen halveras med ett 2”system. Jag har mätt uppemot 0,18 kilos mottryck med ett original avgassystem.”

    Jag märkte att bilen blev något rappare med 2″ systemet monterat och ljudet ökade till en behaglig nivå som talade om för omgivningen att här kommer det en tvåtaktare utan att för den skull riskera tjära och fjädrar från grannarna på bakgården.

    Det minskade avgasmottrycket kan medföra en något ökad bränsleförbrukning men det är nog så att bränsleförbrukningen styr man mycket mer med högerfoten.

    En kommentar till dig Fredrik.

    Kastar du inte sten i glashus när du kritiserar klubbens 2″ system.
    Dels så reflekterar jag över att du undergräver klubben’s produkter och därmed klubben på klubbens eget forum.
    Och framför allt, då Rolf Jensen, klubbens reservdelsman, långt tidigare har givit dig inte bara mandatet utan enligt Rolfs egna utsago det officiella uppdraget att kontakta tillverkaren för att kunna införa de förbättringar du tydligen har föreslagit.

    Om systemet ej är bra så är det väl i så fall ej klubbens fel?

    MVH Niklas

    #71973
    anonymous
    Deltagare

    Jag kan bara hålla med xpniklas om systemets funktion; lite ”djupare ton”, men inte direkt högljudd. Kan varmt rekomendera systemet!

    Vill passa på att säga att Rolf gör ett utmärkt jobb som reservdelsman.

    Lycka till med bytet!

    #71974
    Martin
    Deltagare

    Styrelsen har tillsatt en reservdelsgrupp som har till uppgift att stötta klubbens reservdelsman Rolf Jensen i arbetet med reservdelar. Rolf har FULLT upp som det är. Gruppens uppgift är att assistera i framtagningen med bland annat provning av prylarna. Fredrik ingår i gruppen som ser över avgassystemen med uppgiften att hantera kontakten med tillverkaren.

    Lite statistik
    Klubben har sålt uppskattningsvis 120-130 avgassystem av denna typ. Ungefär tre system har återlämnats till klubben omonterade.

    Klubben tar 1450kr för ett komplett 2” avgassystem från grenröret. 2” till tvåtakt säljs inte av Mekonomen. Mekonomen tar 2050kr för ett 2” halvsystem från katalysatorn och bakåt.
    Betänk att vi endast ”lägger på” för att kunna producera fler reservdelar till entusiasterna alternativt ordna saker för medlemmarna.

    Min nyligen sålda 96-66:a gick i varje fall utmärkt i flera år med klubbens tvåtumssystem och definitivt över 800 mil eftersom jag bruksade den.

    #71975
    fredrik
    Deltagare

    Lollo Mfl! Jag har provat åtskilliga lösningar på åtgärder men bakre ljudämparen är tyvärr för liten för att kunna dämpa ljudet tillräckligt utan ull! Det fanns på 60-70talet en exakt likadanljuddämpare som jag kopierade innanmätet efter men även den lät lite för Mkt men Evo 4 är på G & då hoppas jag att ljudet ska vara på en drägligare nivå! Alla vill ju inte väcka hela kvarteret!

    XP! Vilket påhopp själv!
    Jo jag blev tilldelad detta uppdrag & ifråntagen detta en annan dag utav en i styrelsens reservdelsgrupp. Således har jag inget med ärendet att göra förutom att jag har lovat hjälpa till med den undermåliga bakreljudämparen!
    Effekten är säkert något högre men det är inte det som var problemet! Utan faktumet att ljudämparen sotade igen efter C:a 800-1000mil & detta medförde att ljudämparen inte fungerade som den skulle utan resultatet blev lika som att köra med ett rakt rör istället. = högljutt!

    Att det dessutom inte fanns något hål borrat till oljeavrinningen Osv var adra fel.

    Dessutom så vet jag om fler som klagat på ljudämparna men de har inte fått något gehör hos reservdelsansvarig.

    Martin Mfl!
    Var inte ditt 2″ ifrån 1996 El något liknande?
    För din information kan jag meddela att det är sedan några år ett nytt utförande på 2″ avgasen!
    Ingen utav sorterna har varit bra! Ej heller främre ljuddämparen till Sport dubbelrör.
    Detta kan även Vice ordföranden intyga!

    Enligt min mening så ska man nytillverka något så ska det vara så funktionsdugligt & lika orginal som möjligt!
    Hellre betalar de flesta ett par kronor till än köper dåliga delar! Eller hur!

    Dessutom så är jag bara medlem i klubben & då har jag all rätt i världen att klaga om jag tycker att något inte är bra!

    /Fredrik

    #71976
    Martin
    Deltagare

    Hej Fredrik
    Jag kommer att reda ut vad som gäller om ditt engagemang i den frågan om avgasburken.

    Din syrliga ton till trots är jag medveten om att det finns skillnader mellan generationerna.
    Jag skriver att jag bruksade min 66:a med 2″ med erkänt bra skjut. Jag kan tillägga att det var cirka 2500 mil och att den inte hade för hög ljudvolym. Du skriver att inget av systemen har varit bra.

    Ja, man får klaga. Ingen har sagt något annat. Alla har rätt att yttra sig. Det gäller även de som engagerar sig för andra. Jag tycker faktiskt att de som engagerar sig har rätt att besvara kritiken.

    #71977
    peter hansen
    Deltagare

    Oj, vad denna tråd utvecklade sig…

    … Tjära och fjädrar, va’? *Skratt*

    Jag läser alltså svaren så att om jag kör lika lungt som alltid, vill förbrukningen vara ungefär samma, kanske lite högre? Och att det låter lite mer (och djupare), men inte högt som f*n med huvudvärk som följd, inte ens i ”mtorvägsfart”? Låter bra det. Ska nog prova det.

    #71978
    fredrik
    Deltagare

    Ursäkta syrligheten.
    Blev lite irriterad på Xp´s kommentar bara.

    Jag vet att på det första systemet modifierades de utav Vice Ordf John, Micke PH & Bert Y redan efter C:a 1000mil Pga utav att de blev täppta.
    Detta beroende en felkonstruktion i bakre dämparen. Vad vet jag exakt inte men det kan jag snabbt ta reda på.

    Peter.
    Jag tror till & med att bränsle förbrukningen sjunker med 2″ system. Avgasljudet är Ok när systemet är nytt men ökar sedan drastiskt när ullen & de små 2mm hålen är igensatta detta medför samma högljud som om man kör med rakt rör.

    Mitt tips är att vänta lite så har Saabklubben löst problemet & då ska du slå till.

    Martin.
    Jag har själv kört med en vanlig rund 42cm Simons ”Universal” 2″ burk i över 10 000mil utan att den har satts igen. Samtidigt så känner jag andra som har kört bara ett par hundra mil med likadan dämpare som satt igen sig. Kanske beroende på körstil?

    Den dämparen jag talar om byggdes vintern 93 till min dåvarande svarta 93F & har sedan vandrat runt på div bilar senast så gick den 8000mil i min så kallade ”Blårand”. Sista körningarna blev ju som bekant 2St 9timmars & 1St 8timmars.
    Ja vi kommer även att använda samma system på GT:n nu den 10:e. Det känns lätt igen på det ovala utblåset!

    /Fredrik

    #71979
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Fredrik

    Det var liksom meningen att du skulle reagera på mitt inlägg.
    Sådant håller forumet levande.
    ///Niklas

    #71980
    anders lovmark
    Deltagare

    Vill först understryka att detta ej är ett inlägg för att kritisera klubbens 2”-system, vi skall nog vara glada så länge vi har folk som vill och orkar åta sig jobbet med nytillverkning av reservdelar till våra kära bilar.

    Sedan är det nog så att kombinationen priskänslighet och tillverkningsantal säkert har en inverkan på kvaliteten. Om vi är villiga att betala ordentligt och reservdelarna görs i stora serier så kan vi nog ha lite större krav på utförandet.

    Men; faktum kvarstår !

    Köpte ett komplett 2”-system till 65:an förra sommaren. I början lät den dovt och tämligen tamt, trots sportmotor, lät nästan som 92:a !

    Efter ett tag, säkert bara efter drygt 100 mil så började den låta högre och högre, bakre dämparen hade drabbats av infarkt. Spikade gjorde den också, vid runt 3.600 – 4.000 när man låg på ”lätten”.

    Investerade 3 lax i en XP-framblåsa. Ivrig att testa så började man meka, vad trött man blir när det är samma dimension på stosen på XP-blåsan som på avgasröret, varför gör du så Niklas ? Rören frontalkrockade med varandra, stosen skall ju ha samma dimension som stosen på 2”-blåsan, annars blir det ju inte kul ! Så det blev att modifiera, stön !

    Men, sedan blev det både vin och vatten !

    Bilen fick ett helt annat temprament, varvilligare, slutade helt att spika och mera botten,
    helt enkelt jättebra, här skall du ha tack Nicklas.

    Det mindre bra var ju (vilket jag misstänkte) att med en bakblåsa som slutat att fungera,
    och med en framblåsa som inte skall fungera som en ljuddämpare så blev avgasljudet något
    som får mig att tänka på ungdomens ban-saabar på Skarpnäcksfältet.

    Eller också får det mig att tänka på ett JAS-plan, ljudet är ganska lika, som det är nu går
    det inte att köra bilen, något måste göras.

    Förslag emottages tacksamt !

    Anders Lövmark

    #71981
    urban
    Deltagare

    Ett litet bidrag i debatten.

    Till min bil byggde jag ett system efter egna idéer. Den främre burken blev en modifierad XP expansionskammare och från den går det dubbla original rör bakåt. Under baksätet sitter det en liten platt ljuddämpare. Från denna går det dubbla original rör till den bakre dämparen.

    Ljudnivån var vid första försöket mycket hög. Efter modifieringar av bakre dämparen samt att den under baksätet tillkom och att XP burken fick ett extra yttre hölje med ljuddämpande material i blev det OK ljud nivå. Nu kan jag åka på stan utan att skämmas

    Motorn går mycket bättre med detta system än med original. Högre vridmoment och effekt över hela registret. Dock en markant ökning av effekt vid 4000 rpm. XPs expansions kammare ger otroliga motor egenskaper.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng