2" tvåtakt avgassystem – fördelar?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 2" tvåtakt avgassystem – fördelar?

  • Detta ämne har 27 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2004-05-12 14:24 av .
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #71982
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Hej alla,

    Jo det där med stosen på XP-blåsan känner jag lite ansvar för, Niklas har nämligen påpekat att han vill ha en justering så att det passar klubbens system ”bolt on” eftersom vi räknar med att de flesta kommer att välja att köpa klubbens system. Detta är nu fixat, alla nya XP-pipor som smides fram numer from nyåret har denna stos. Dessutom exprimenterar vi med att ytbehandla denna så att den håller sig blank och fin utan att rosta, ,, dock ingen crome. Det hela är bara en fråga om att det inte får bli för dyrt.

    Hälsar Göran

    #71983
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    En liten kommentar till avgas stosen på den färdigtilverkade XP-pipan. Denna togs ursprungligen fram för de banracingåkare som vill ha det bästa möjliga till sina bilar.
    Då det är vanligt i historisk banracing att sömsvetsa avgassystemen för att maximera markfrigången så att kunna sänka bilen så mycket som möjligt utan att underskrida 10cm markfrigång så tillverkades de första systemen med denna stos.
    När avgassystemen sedan tillverkades i fler exemplar så låg denna specifikation kvar men det skall alltså vara åtgärdat nu.

    MVH XP-Niklas

    #71984
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Peter.

    Du undrade hur mycket SSK´s 2″ system ger i effektökning och det kan jag svara på nu.

    Jag tillbringade 12 timmar i lördags hos SQR racing i sollebrunn och körde ett trettiotal bromsningar på en från början helt standard treväxlad kortnos 61:a.

    Målet var att se vad motorn presterade original och sedan montera på trimdelar och se hur långt vi kunde komma utan att fila blocket.
    Detta dels för att hjälpa igång en bil till att köra historisk racing dels till fortsatt arbete med XP-manualen samt att få bromast vad de olika XP-delarna ger. Orkar jag så skriver jag även en artikel till bakrutan om denna övning.

    Vi hann ej med allt men motorn gav 35 hästar i början av dagen och gav 46 i slutet. Kvarstår att montera på den planade toppen så förhoppningsvis kör vi igen till helgen.

    Tillbaka till saken.
    Från att ha legat på ca 35 hp så fick vi upp motorn till 39,7hp/4500rpm och 77,2Nm/3000 rpm genom att justera in tändning och sedan kompletera med 31mm XP-halsring större huvudmunstycke samt en modifierad luftburk.

    Med SSK´s 2″ system så ökade effekten till 44,0Hp/4350rps och 86Nm/3400 rpm

    På denna motor som var något förgasartrimmad och hade ett standard ”normal igensotat” avgassystem så gav alltså SSK”s 2″ system 4,3hp eller 11% mer effekt och 8,8Nm eller 11% mer vrid.
    Dessutom så sjönk avgastemperaturen 50 grader pga det ökade luftflödet genom motorn samt en något annorlunda förgasarbestyckning. Den sänkta avgastempen visar på lägre temperaturbelastning på kolvarna vilket ger dem ökad livslängd.

    Det är mao en mycket väl vald investering för att öka effekten på sin tvåtakt’s SAAB.

    Mer av dessa resultat kommer att redovisas på
    http://www.classicsaabracing.com
    samt i kommande versioner av XP-manualen.

    MVH Niklas Enander

    #71985
    martin valentin
    Deltagare

    denna tråd är jåtteintressant!!
    Men hur är effekten mellan Saab original sportsystem och ett tvåtums?????
    Att Niklas burk är bäst råder knappeligen nåt tvivel om, men vi som har ett sportsystem liggande, är det nåt att ha?? tillsammans med lätt (gr1) trim texempel……lyssnar…..

    Martin v.

    #71986
    anonymous
    Deltagare

    Intressant!

    Var effektökningen motsvarande över hela registret, eller var det bara toppeffekten som ökade rejält?

    Provade ni något med brytarlöst Ignitor också?

    #71987
    peter hansen
    Deltagare

    Tack för detta intressanta svar, Niklas!

    Till föregående talare: Jag har elektronisk tänding i bilen. Det liknar inte klubbens brytarlösa system, utan är styrd med en fotocell i fördelaren och separat förstärkarbox och speciell tändspole. Fabrikat ”Lumenition”. Fungerar perfekt. Värför detta avsteg från originalskick?

    Jag hade tändproblem. Kunde säkert ha fixad dom på annat sätt, men då bilen måste gå i alla väder (utom när det saltas) fick det bli så. Visst jämnför jag med ett inte vidare välfungerande mekaniskt tändsystem, men ändå: Vilken skillnad!

    Efter att ha monterad systemet och inställd tändingen enligt märken sade danska Lumenition-importören, Søren Lindemann: Nu ska vi experimentera lite med tändingen! Han ställde då upp tändingen lite grann, jag åkte en sväng. Jodå, mer kraft. Detta upprepades. Lite mer kraft till, men mindre skillnad än för. En gång till: Ingen skillnad. Ok, tändingen lite ned igen.

    Att bilen nu startar snällt i alla väder är väl bara vad man måste förvänta, men att motorn drar så mycket mindre bränsle och ger så mycket snabbare acceleration förvånar mig. Jag har ägt två andra tvåtaktare innan denna (de hade inga tändingsproblem), men denna bil går mycket bättre med nya tändingen än mina tidigare bilar.

    Om det görs några mätningar av skillnaden på med/utan brytarlös tänding med eller utan efterjusterad tänd-tidpunkt, är iaf. jag mycket intresserad av att läsa resultatet. Det ska även bli roligt att se vad som händer med 2″ system monterad…

    #71988
    peter hansen
    Deltagare

    Tar fram denna gamla tråd igen, om ni inte har nå’t emot detta (nu är det iaf. gjort…). Nu sitter det nämligen ett av klubbens 2″-system på 66:an. Hur har det blivit då:

    Skillnaden är påtaglig både mht. effekt och vrid, värd varje krona. Vanligtvis kör jag inte så, men nu skulle det testas toppfart. Vid 140+ km/t på mätaren (kör på 155/15 däck) vågade jag inte gasa mer, men nog fanns det lite kvar att ge. Visserligen sitter det elektroniskt tändsystem på bilen, men tusan, vilken fartökning….

    Passformen, då? Rätt OK, men bakre röret tar i precis i kanten mellan botten/”inner”hjulhus (?), har jag gjort nå’t fel? Får det inte till på andra sätt.

    Men LJUDET, då? Hööögt har det blivit iaf. Låter enligt min åsikt lite för mycket, faktiskt. Hoppas verkligen inte att det blir ännu värre när bakre dämparen (som Anders Lövmark skriver ovanför) blir inoljad, för då är bilen faktiskt inte körbar längre. Det går knappt att föra ett vanligt samtal i bilen numera…

    Ni som har körd med detta avgassystem: Hur har det gått med att besiktiga bilen? Ingen som fått anmärkning på för hög ljudnivå?

    /Peter

    #71989
    enor
    Deltagare

    Peter,

    Den höga ljudnivån beror förmodligen på att röret ligger emot durken, som du sa! Monterade ett sånt system för några dagar sedan på min 62:a, och det tog också i hjulhuset, och lät HÖGT. Jag justerade golvplåten en aning medelst slägga så passade det hur bra som helst sen, och lät mycket behagligare!

    #71990

    Slägga 😮 Har också monterat så´nt avgassytem. Men har istället för att ”banka på bilen” använt lite våld på röret (spolade inte kröken)! Besiktningen var det inget problem med. Ljudnivån kan också bero på vilka ”gummiupphängare” som används. Vissa är väldigt hårda och styva, vilket gör att ”oljud” fortplantas till chassiet

    #71991
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag kan berätta hur de första nytillverkade sport-avgassystemen kom till. Det var under min tid som sekreterare och det måste vara nästan 15 år sedan. passformen på de främre ljuddämparna var dålig, dels far de för tjocka och dels så var inte kröken bra. Därtill så var den bakre gaveln oisolerad varför det blev ett märkligt ljud. Jag pulade in lite stenull och svetsade på ett ”lock” för att få det någorlunda tyst” De första dämparna levererades i samband med en Saab-träff vid gocartbanan i Örebro.

    När sedan de sk 2″-systemen kom fram i början på 90-talet så var jag också involverad. Det var en av de sista sakerna som jag var involverad i innan jag lämnade styrelsen. Det var så att det fanns en del olika system på 70-talet, bla ett system som hette ”Rallye” och som bland annat tidvis fanns att köpa hos Biltema. Någon hittade ett restlager av sådana i slutet av 80-talet och denne någon stuvade bilen full och begav sig till en Saab-träff i Norge för att avyttra dessa. Bara för att fastna i den norska tullen vilken beslagtog dem omgående.

    Det första systemet som togs fram fick jag direkt från tillverkaren för provmontering på min MC850, vilken i dagarna såldes för exakt 13 år sedan. Passformen var hyfsad men bakburken var lite för stor. Därtill var det problem med ett resonansljud. Problemet var att tillverkaren gjorde en oval bakburk medan originalet var en tämligen platt burk. Det viade sig senare när den här första främre burken sågades sönder att den var tillverkad som oriiiiginalet till de här 2″-systemen. Ingen kona-bara ett perforerat rör. Vid den tiden, som känns väldigt länge sedan, så hade jag en original främre dämpare med kona och 2″-anslutning, en gammal pryl från tävlingsavdelningen, och när man satte dit den tillsammans med resten av det nytillverkade avgassystem så blev det hyfsad fart på bilen.

    Tja, det var historiken från stenåldern…

    MVH
    Mats

    #71992
    peter hansen
    Deltagare

    En ”utmaning” med passformen har alltså inte bara jag, bra att veta. Det där med släggan… Ska nog försöka få röret att passa bilen i stället.

    Hur var det med dessa två gummigrejerna som håller röret på plats mitt under bilen. Någon som satt dit dem, eller inte? Har för mig at Rolf mumlade lite om att inte använda dessa, vilket jag iaf. inte har gjort (?)

    /Peter

    #71993
    anders jensen
    Deltagare

    Det styvare röret och upphängningsgummina gör att golvet kan komma i vibration och då blir det olidligt att sitta i bilen, speciellt vid vissa varvtal. Det är som att hela luften i kupén kommer i svängning. Jag tog helt sonika och tog bort gummina (det som brorsan ”mumlade” om) och ersatte med två bitar balatarem. Stor skillnad gjorde det på V4:an!
    /Anders

    #71994
    enor
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av Peter Hansen:
    [qb] Det där med släggan… Ska nog försöka få röret att passa bilen i stället.
    [/qb]


    Haha… en liten förklaring på det där kanske är på sin plats. Det är så att på min bil är både bagagerumsgolvet och stora delar av ”väggarna” i bagaget utbytta. Av mej faktiskt, 1991… det var mitt första bilprojekt som involverade svetsning, men så var jag ju bara 20 år gammal. Sedan har bilen vandrat runt lite i området hos olika ägare innan jag köpte tillbaks den förra våren.

    I alla fall: Eftersom jag inte var så van vid att svetsa tog jag till lite väl mycket ”sömsmån”, kan man säga… så den där nedhängande plåtfliken var bra mycket längre än vad den borde vara, och tog alltså i röret. Hade ingen bra plåtsax tillgänglig för att ”trimma ner” plåten till mer normal längd, utan krökte den nedstickande fliken lite åt sidan med hjälp av nämnda slägga. Så var det med det! 🙂

    /Magnus

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.