200 miljoner

Forum / Övrigt / Allmänt / 200 miljoner

Forum / Övrigt / Allmänt / 200 miljoner

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 22, 2005 at 09:28 #12153

      200 miljoner kommer den beräknade kostnaden att bli för Saab enl. TV4 för att återkalla 9-3 och 9-5 p.g.a. att något med kamaxeldrivningen är defekt.
      Trygg Hansa ersätter tydligen inte längre skadorna då det har inträffat alldeles för många ggr.
      Hur det skulle vara möjligt att avsäga sig det ansvaret förstår jag inte om informationen från TV4 stämmer.
      Att något sådant skulle inträffa är nog inte så ovanligt men hur är det med den olycksaliga timingen
      Den ovanstående summan var bara för svenska bilar så jag undrar hur glada GM är just nu ?

      P.S
      Efter att ha läst DN om Saab`s svar tycker jag inte längre synd om Saab, dom borde istället skämmas

      Per/Haninge

        januari 22, 2005 at 18:42 #84486

        Eftersom det tydligen är motoroljan som försämras så är inte min gamla tes så dum: “Byt motorolja och filter varje år oavsett körsträcka” Moderna bilars intervall på oljebyte börjar ju snart närma sig “livstids olja” och det verkar ju inte sunt. Hur bilen används oavsett miltal måste ju ha en inverkan på oljan.

        Det som retar mig mest i just detta fallet är den av Volvo köpte “bilexperten” Robert Collin i Aftonbladet naturligtvis skall yttra sig och frossa. Någon mer “antiSaab- pro Volvo” finns inte bland sk motorjournalister. Collin borde klippa sig och skaffa ett hederligt jobb i stället.

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          januari 22, 2005 at 20:36 #84487

          Collin borde inte ha något jobb alls! Och detta oavsett vad han tycker om Saab (tror nämligen att om ovanstående påstående om dennes inställning till Saab stämmer så har han och jag samma inställning till allt på denna sidan om rattväxeln).

          Vad kan det vara för fel som “förstör motoroljans egenskaper”?

            januari 22, 2005 at 20:52 #84488

            Kan bara instämma med er andra,har haft en del brevväxling med Collin om saker o ting och han tog vid precis där Glenning slutade,Tyvärr lyssnar många på vad han säger också..

            Mvh

              januari 22, 2005 at 22:01 #84489

              Vad kan det vara för fel som “förstör motoroljans egenskaper”?

              Felet ligger troligen i vevhusventilationen som inte andas tillräckligt vilket i sin tur ökar oljetrycket som trycker ut packningar m.m. Följden blir att bl.a. kamaxlar och turbo får otillräcklig smörjning vilken kan leda till haveri. Om man då t.ex. inte byter olja tillräckligt ofta så sätter sig smuts i vevhusventilationen. Så har jag försått det iaf.
              Detta har varit ett känt fel på 9-5 sedan länge men tydligen har det inte uppmärksammats för än nu. Lite märkligt från Saab kan man tycka som inte modifierat prylarna i tid om de visste om det.

              Angående Collin kan jag inte annat än hålla med föregående talare. Hans tester mellan Saab och Volvo har alltid varit subjektiva (till Volvos fördel) så därför har jag slutat läsa hans blask. Man blir bara upprörd.

              MVH

              Jacke

                januari 22, 2005 at 22:50 #84490

                Härligt att höra att det finns fler som älskar dessa så kallade “motorjournalister” (collin & den bortgågna glenning.
                Då jag bodde i samma stad kände jag Glenning privat och har hört hans “skrävel” om dessa tester dom gjorde.
                Han erkände högt och ljudligt efter några öl eller snappsar (Christer kunde festa rätt hårt) att Volvo bjöd på fina fester och dyl så han kunde ju inte ge bilarna dåliga resultat i testerna …. och detta gällde också Gislaved när det var dags för Däcks tester …. så så mycket är/var de oberoende testerna värda ….
                Fredde

                  januari 22, 2005 at 22:59 #84491

                  Detta har varit ett känt fel på 9-5 sedan länge men tydligen har det inte uppmärksammats för än nu. Lite märkligt från Saab kan man tycka som inte modifierat prylarna i tid om de visste om det.

                  Dom HAR försökt – det finns åtminstone 3 olika versioner på “uppgradering” av vevhusventilationen hittills, som gjorts som kampanjåtgärder på bilar med Trionic 7; dock verkar ingen av dessa nya lösningar funka särskilt bra dom heller. Så visst har SAAB både vetat om och jobbat på detta en längre tid. Det konstiga är att media vaknat så sent – detta är en mycket mycket känd defekt i SAABkretsar.

                    januari 22, 2005 at 23:01 #84492

                    Tackar. Vevhusventilationen låter ju troligt ja.

                    Vad det gäller grabbarna Collins och Glenning så måste jag säga att Glenning hade ju en viss heder i att han gav ju aldrig sken av att vara något annat än en nörd som helst diskuterade höjden på lastströsklar. Men den där Collins… Nu är det sällan jag tar del av vad han säger men för det mesta brukar det vara skit tycker jag.

                    Vad det gäller om huruvida det är en känd defekt i Saabkretsar eller ej… mina vänner vill nog definitivt sätta in mig i definitionen “Saabkrets” och jag kan lova att jag känner inte till ett smack efter att de flyttade ut vattenpumpen på 99:an!

                    Jo förresten, de har gjort en cab som ser ganska bra ut va?

                      januari 22, 2005 at 23:17 #84493

                      Detta har varit ett känt fel på 9-5 sedan länge men tydligen har det inte uppmärksammats för än nu. Lite märkligt från Saab kan man tycka som inte modifierat prylarna i tid om de visste om det.

                      Dom HAR försökt – det finns åtminstone 3 olika versioner på “uppgradering” av vevhusventilationen hittills, som gjorts som kampanjåtgärder på bilar med Trionic 7; dock verkar ingen av dessa nya lösningar funka särskilt bra dom heller. Så visst har SAAB både vetat om och jobbat på detta en längre tid. Det konstiga är att media vaknat så sent – detta är en mycket mycket känd defekt i SAABkretsar.

                      Du har helt rätt enor!
                      Lite klumpigt av mig att uttala mig innan jag hade kollat upp fakta ordentligt. Ett antal modifikationer har genomförts, dock verkade det svårt att få bukt med problemet. Nu verkar det dock som de nya modellerna ska slippa problemet. Hittade den här intressanta hemsidan som utförligt beskriver problemen och modifikationerna som gjorts genom åren: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

                      MVH

                      Jacke

                        januari 23, 2005 at 11:35 #84494

                        Vevhusventilation är besväriga saker om man vill göra det riktigt. Har inte motorerna börjat att läcka olja när ventilationen blivit tät? Hursomhelst så känns det ju inte helt rimligt att att oljebytesintervallen börjar krypa upp mot 3000-milasträcket.
                        Trygg-Hansa talade om att de inte ersätter skador som beror på fabrikationsfel. Om man vill hårddra det så är ju alla skador som inte beror på vårdslöshet eller ålderdom fabrikationsfel.

                          januari 23, 2005 at 21:41 #84495

                          Hur vet man vilken motor man har? Det verkar ju vara två modeller som har problemen: B205 och B235.

                          Finns dessa endast i 9-5 eller även i 9-3? Vilka modeller/årgångar?

                            januari 23, 2005 at 23:11 #84496

                            Hej !
                            Tråkigt de här!
                            Håller med Bengt Å ,: Collin borde klippa sig och skaffa ett hederligt jobb i stället: .
                            Detta problem med vevhusventilation finns/Fanns hos tidiga Volvo 850, har de gått en sådär 15000 mil, så ska man ta isär och ta bort eller byta detta lilla filter, annars så är risken stor att det börjar trycka ut olja i packbox, med dyra reparationer som följd.

                            /Christer

                              januari 24, 2005 at 23:38 #84497

                              Institutionen Jante-Sverige har inte förändrats nämnvärt trots alla andra
                              stora förändringar de senaste 10 åren…

                              Volvo var förvisso först med att starta tillverkning av bilar i Svedala
                              men när en flygplanstillverkare började slå in på att tillverka bilar i slutet av 2:a Världskriget
                              rynkades det på näsan i många hörn av “folkhemmet”.

                              “Aerodynamisk form, nytänkande, framhjulsdrift” m.m, sånt som Volvo-folk alltid fnyst åt
                              dök till slut upp även på Hissingen och resultatet blev V-850 i början av 90-talet.
                              Man hyllade Göteborg för den nya “moderna” bilen som hade framhjulsdrift, bättre aerodynamik-
                              och tekniska lösningar jämfört med föregångarna som i grunden tangerade T-Fords teknologi…

                              Vovlo ligger fortfarande 1:a på försäljningslistorna här hemma trots att man sedan tidigt 90-tal
                              ändrade sitt tekniska tänkande dvs man började göra saker som SAAB gjort sedan 1945…..

                              Till nutiden:

                              Janten sitter kvar lika starkt än idag, för att inte tala om tidningarnas motor-skribenter
                              som gärna gör “kollektiva” första sidor om när en Saab t.ex tappar en torx-skruv som håller
                              en mindre betydande detalj någonstans interiört et.c:

                              “LÄGG NER”, “SKANDAL” mm.

                              När det uppdagades att Volvo 745 slets av vid C-stolpen vid sidokollision ända ner till 40km/tim
                              var blev det en första sida om detta???
                              Man förstärkte bilen och döpte om den till 940: “det var ju dags att uppdatera modellen”…
                              Inget ifrågasättande om att småbarn mm flög ur bilen…..

                              Håkan Mattson/Expressen blev påkörd rakt i sidan i Italien av en Fiat uno
                              när han provkörde nya Saab900 1993.
                              Polisen mätte upp bromssträckan på Fiaten och kom fram till att den höll 40km/tim
                              vid kollisionstillfället, Mattson öppnade den demolerade dörren och klev oskadd ut…..

                              Volvo 850 hade över 1100 åtgärdspunkter gällande barnsjukdomar
                              plus att när den populära 850 “T-gul” kom slets bakstycket på växellådan av vid fullgas körning.

                              Volvo V70 kom i slutet av 90 talet och vad vi inte fick veta här i Norden var att export-modellerna
                              till bl.a USA hade stora motorproblem i de bilar som gick till de varma delstaterna.
                              Man “lade in” en teflonhinna i kylkanalerna i motorblocket för att man skulle minimera risken för
                              korrosion bl.a. Problemet var att denna beläggning lossnade vid temperaturer strax över 90grader C
                              med igensatt kylare/kanaler som följd = haveri.
                              Här hemma fick vi känna på “värmen” i form av stolsbränder,motorrumsbränder mm istället.

                              Jag kan göra listan ännu längre med bl.a bakgrund som besiktningsman vid AB Svensk Bilprovning
                              men tror nu att budskapet gått fram…..

                              Saab har förmodligen varit lite för långsamma med att få bukt med vevhusventilationens problem
                              på nämda modeller men åtgärderna var redan på gång.
                              Visst, det är ju bra att pressen i det här fallet “skyndat på” ärendet för den enskilde bil-ägaren
                              men ett åtgärds paket av den här storleken beslutar man inte om på ett dygn.
                              “Motorn felkonstruerad” enligt pressen, det handlar inte om motorn utan ventilationen!

                              Våra s.k.motor-skribenter verkar ju sedan länge ha bestämt sig för att inte ha kvar Saab som biltillverkare
                              och hurvida detta påverkar får framtiden utvisa.
                              Visst har Saab gjort en del missar genom åren men varför skall man alltid bestraffa dem i den här storleken?

                              “Murvlarna” på respektive tidningar slår sig för bröstet nu med Collin i spetsen…..
                              Tänk om Volvo skulle granskas likadant, då hade vi fått se bostadsrätter på Hissingen sedan flera år……

                                januari 24, 2005 at 23:55 #84498

                                Ett undantag är Vi Bilägare, som brukar hålla Saab före Volvo. Särskilt den senaste 9-3 modellen som styr med bakhjulen i kurvorna fick omdömet klart bättre än Volvos motsvarande modell. Har också en minnesbild av att Saab alltid brukar vinna förarplatsutformning och vinterkörningen före Volvo.

                                Ang motormodellerna har jag fått ett bra svar, om någon är intresserad.

                                  Anonym
                                  januari 25, 2005 at 08:47 #84499

                                  Ja, var hittar man modellnumret, jag tror jag har en B205, en 185 hästars.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.