5 växlad låda OG900

Forum / Sälj/Köp / Delar, köpes och efterlyses / 5 växlad låda OG900

• Detta ämne är tomt.
  • Författare

Hej! Köpte en OG900 idag där det visade sig att växellådan håller på att ge upp, viner som tusan på 5ans växel.
      Borde ha provkört bilen i högre hastighet, men nu får jag skylla mig själv.

Så jag söker en fräsch 5 petad låda, gärna i västernorrland alt. Möjlighet att skicka. Alternativt om någon är sugen på ett bra OG900 objekt kan jag tänka mig att sälja bilen.

mars 2, 2022 kl. 13:03 #492459

Hej!
        Kort inlägg. ”Viner” fick mig att associera till såriga ”pinjonglager”. Byte av dessa tror jag är en ”standard åtgärd”. Kostar givetvis lyft av hela motor-växellådepaketet.
        Troligen ligger den största kostnaden där (om du inte gör lyftet själv.) Dessa lager är dimensionerade för att hålla minimum 15000 mil. Ofta håller dom upp till det dubbla.
        Har själv fått låta byta på en 900 GLi -84 (8 vent H-motor) med mer an 20000 mil på mätaren. Att hitta en rost-fri lågmilad og900 är nog ett företag idag. Lycka till.

Mvh Adam Zdunek
        SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
        SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
        SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

mars 2, 2022 kl. 15:10 #492461

Hej! Men om pinjonglagret är dåligt, borde inte växellådan då vina på alla växlar, eller är jag helt ute och cyklar? Jag hade en annan 900 förut där pinjonglagret blev dåligt, det började med att hjulen låste sig när man backade och frikopplade, därefter började vissa växlar bli svåra att få i och sedan började den tjuta på alla växlar.

Bilen jag har nu har gått 40k mil så ny låda skulle nog inte skada vilket som.

• Det här svaret redigerades för 4 år, 3 månader sedan av Victor.
          • Det här svaret redigerades för 4 år, 3 månader sedan av Victor.
            mars 2, 2022 kl. 17:13 #492465

Hej!
            Jag är ingen expert på växellådor. Som tur var är, skulle jag vilja säga har mina fungerat knacka i trä ganska bra. Det ”vinande” ljudet från pinjonglagren börjar med att det låter som när man rullar
            ett mynt på ett betonggolv. Hörde det själv på 5-an eftersom det ofta då är bara lite kraftutag så att säga.
            Hm, 40k mil har jag adlrig kört mina SAABar till. Mest var 900 GLi -84 som hade gått 30k mil när den blev stulen. Lite förenklat skulle jag vilja säga att om du ändå ska byta låda och lyfta hela motor-växellåda paketet så passa på att köpa ett helt motor-växellådepaket. Dvs om bilen är förskonad från den vanliga ”ärliga rosten”. Bilbesiktningens hacke-hackspett kan annars lätt lägga sten på börda.
            Lycka till.

Mvh Adam Zdunek
            SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
            SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
            SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

mars 2, 2022 kl. 18:21 #492466

börjar oftast på 5an.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.