70,0 mm kolv.

Forum Övrigt SSR 70,0 mm kolv.

• Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-23 15:26 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    mikael jardstam
    Deltagare

Nu när det är skriftligt på att jag inte får överskrida 850cc gränsen när tvåtaktaren ska tävlingsköras kan det kanske bli på tal om omfodring i framtiden.
    Fodrats motorer har ju gjorts i alla tider. Men frågan som ploppar upp är var man köper 70,0 mm kolvar av vettig kvalitet och pris? Kan inte komma på på rak arm att jag sett såna i någons sortiment, det är rimligtvis överdimensionerna som används vid renovering.

stefan
    Deltagare

säger reglementet då att man inte får borra alls ? Inte ens första överdimension? Det är möjligt att man då kliver över 850cc men då gynnar ju inte det saabåkarna iallafall………

L-M Andersson
    Deltagare

Jag kan inte någonting om detta men http://www.astander.se/ kanske kan.

mikael jardstam
    Deltagare

70,5 mm ska tydligen ge 854 cc, så det går såklart inte.
    Framtiden får utvisa hur det går, jag får köra tills någon säger ifrån så får jag ordna med det då.

mr aero
    Deltagare

@Mikael Jardstam wrote:

Framtiden får utvisa hur det går, jag får köra tills någon säger ifrån så får jag ordna med det då.

Har du fått pm av mig ?
    MVH Stefan G

Dicst
    Deltagare

Ett alternativ är ju att beställa kolvar med den dimension man vill ha. Hona cylindern tills den är tillräckligt ren och beställ efter de mått du får fram.
    XP har ju haft kolvar i 70.05, 70.15 och 70.25. De är ju svarvade ur en gjuten standardmodell, så det blir lika dyrt att köpa från dem som någon annan som gör kolvar. Jag har några tips om du vill gå den vägen.

sabbe
    Deltagare

Ett knep för att hålla sig inom cylindervolymklassen.
    Har hört att om en kolv nöp, på den gamla goda tiden, då borrade man bara upp den cylindern.
    Vet inte hur mycket obalans man fick i motorn med detta.

Sabbe

benny
    Deltagare

En som har Ø70mm

http://www.ebos.se

HEPPOLITE KOLVSATSER till SAABS trecylindriga tvåtaktare. Finns från 70 till 72,5mm diameter. De gjutna kolvarna
    håller en mycket hög kvalitet och är därför även lämpliga till trimmade motorer. En kolvsats innehåller kolv, kolvringar, kolvbult
    och circlips.
    PRIS PER KIT (3 KOLVAR): 5200:-

mikael jardstam
    Deltagare

Jo jag har fått pm.
    XP har lite för hög prisnivå för min smak, leverans kan vara lite osäker med.
    Då finns det på Ebos, då vet jag det.

mr aero
    Deltagare

@Mr AERO wrote:

@Mikael Jardstam wrote:

Har du fått pm av mig ?
    MVH Stefan G

???
    Mikael , kan du maila mig på m.o.p.e.d@hotmail.com
    MVH Stefan G

mikael jardstam
    Deltagare

Det är inte nypningar på enstaka cylindrar som är problemet. För det mesta när jag tar isär en motor är den renoveringsborrad. Den värsta var på 71,5 mm.
    Jag såg på Ebos hemsida att de tar 3100kr per cylinder att fodra plus material. Går väl på drygt 10 lök för en motor då jämfört med 1000-1500 spänn för en vanlig borrning.
    Jag kör med mina 854 cc tills dom tar licensen för mig..

kallkan
    Deltagare

Har sagt det i många år och säger det ingen SVENSKA BILSPORTS FÖRBUDET.
    När jag åkte Historiska Rallycupen mellan 1987-1995 då fick vi använda 71 mm kolvar.

bengt sjoman
    Deltagare
    mikael jardstam
    Deltagare

Det är det som är bekymret. Bara Sport och MC får köra med överborrning.
    Jag har en Saab sedan 1965

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng