9-5 2.0t BioPower (frugans)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 9-5 2.0t BioPower (frugans)

Detta ämne innehåller 26 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-08-19 13:45.

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #461144

    Hej!
    Tycket den ser riktigt fin ut 👍! Fälgarna passar otroligt bra på den mörka bilen, är det svartmetallic?
    18″ räcker långt (även om MrSunbears kärra är brutal med 19″ 😊).
    Kan ett Hirsch steg 1 vara en lagom nivå med 210/220hk 95/E85?
    https://saab.hirsch-performance.ch/gb/produkte/leistungssteigerungen/l-9-5-1998-2010/benzin-9-5/2-0t-2005-biopower/
    Att gå längre kräver en hel del (tycker jag) hårdvara, koppling, turbo, Avgas etc.
    Vad har du använt för att försegla fälgarna?
    Mvh
    Mathias

    Jo det är Jetblack effekt (metallik).
    Hade ju en 2.3 tidigare med Hirsch men den blev ganska trött i högre farter (vad nu det spelar för roll).
    Jag (…min fru…) är nog inte beredd att jag ska skruva massor på en bil med lite mil just för att slipa skruva massor…

    Jag har lagt på Silver One från Smartab.
    Dom ahar jag använt i många år så det är kanske dags att testa något annat…

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #461145

    Tycker bilen blev riktigt stilig proper med turbinhjulen! Kul. Sådan fel som löst lock på oljestickan gillar jag. Mera sådant. 😀
    Kan tipsa om Sonax keramiska skydd för fälgar, en kompis har testat den på sina hjul och är nöjd med resultatet. (Han e väldans petig kan jag ju tillägga)
    https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/dack-och-falgvard/falgrengoring/falgforsegling-pa8762sv
    Angående trim, ett steg 1 från Maptun skulle funka ypperligt även om Hirsch är bra grejor absolut. Så länge det inte kräver annan hårdvara för Hirsch så funkar det bra. (Här efter lite onöndigt utlägg men det bjuder jag på) De Hirsch koncept som kräver annan hårdvara (IC, Downpipe, Avgas mm) kräver Hirsch original grejor för att mjukvaran skall lira 100% det har ”vi” upptäckt under flera års testande. Hirsch mjukvara är ”nördigt” kalibrerad till sina produkter/hårdvara och en annan IC el Downpipe som inte är lika som Hirsch kan man se skillnade i hur bilen presterar samt andra värden över tid. Jag provade Hirsch 300hk/400Nm mjukvara på min Griffin med Feritta downpipe, Maptun/ETS IC och det lirade inte till 100% med reglering mm. Nu kör jag jag med mjukvara från Maptun och det funkar prima.

    Ang, oljestickan kan jag inte begripa hur det gått till.
    När jag byter oljan så skruvar jag ju alltid dit stickan för att få ”rätt” nivå… Detta mysterium måste utredas eller så får jag göra en checklista till nästa gång.
    # Oljestickan!
    # Oljestickan!
    # Oljestickan!
    # Oljestickan!
    Osv….

    Jo tack! Vi gillar oxå hjulen. Detta är ju en bruksbil så då är det lagom med 18…
    Ja vi får se vart det lider med optimering. Men Maptun är intressant.

    • Det här svaret redigerades 2 månader, 1 vecka sedan av .
    #461147

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hänt mig på en Alfasud en gång. Nästa gång jag öppnade huven var insidan rostskyddad men stickan låg kvar där jag lagt den.😱😜

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #461156

    Hänt mig på en Alfasud en gång. Nästa gång jag öppnade huven var insidan rostskyddad men stickan låg kvar där jag lagt den.😱😜

    Altså….oljesticka var iträdd å allt, t.o.m i rätt läge där man trycker ner den. Så jag såg det inte förrän jag skulle lyfta på plats kåpan…

    #461157

    Numer är dessa monterade.

    IMG_20190713_174128

    IMG_20190713_174210

    Bilagor:
    #461898

    Hum….
    Följ pilens riktning….

    IMG_20190804_193636

    Just det!

    Bilagor:
    #461901

    Regin
    Deltagare

    Hum…. Följ pilens riktning….
    IMG_20190804_193636
    Just det!

    Ja här e det enkelriktat 😂 😏

    #461904

    Man kan väl säga att jag blev snopen när jag fick se detta. Hur länge har bilen gått såhär?!
    Nu går den faktiskt lite bättre, främst på låga varv. Den ville liksom inte iväg förr men nu finns det en viss känsla av respons.

    #462495

    Detta med ljuset på dessa bilar utan xenon….
    Jag har tyckt att ljuset varit…KASS…! Iaf om man jämför med äldre Saabar.
    När jag bestämt mig för att byta lampor till halvljuset så upptäckte jag att ena lampan satt uppåner, den andra var vriden typ 45° och spännfjändern var dessutom vänd inochut så lampan satt löst så förstod jag att allt inte stått rätt till.

    IMG_20190818_180844

    Vänster lampa bytt… Innan var det lika kasst som höger. Det ska blir intressant å se hur mörkerkörningen blir nu!

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #462499

    Janne Hagnell
    Moderator

    Att höger lampa hamnar fel är standard på dessa då det är TRÅNGT. Ändå rena drömmen mot en C3…😝

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    #462501

    Regin
    Deltagare

    Detta med ljuset på dessa bilar utan xenon….
    Jag har tyckt att ljuset varit…KASS…! Iaf om man jämför med äldre Saabar.

    Varför tror du det kör så många 9-5 ”edna” med extraljus……. 🤣
    Fast även med xenon är dom ingen höjdare heller 🙄

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    #462520

    saabaero
    Deltagare

    Är det inte läge att döpa om tråden till ”9-5 Biopower som är fel ihopskruvad” 🙂

    Ibland får man det bekräftat att vissa borde ägna sig åt annat än att skruva med bilar…

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.