9-5 2.0t BioPower (frugans)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 9-5 2.0t BioPower (frugans)

Detta ämne innehåller 19 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-13 17:52.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #460960

    För er som har koll på mina tidigare trådar förstår att min kära fru även har ett ”motorintresse”.
    Jag har dessutom hintat i en annan tråd att hon bytt bort sin Montecarlo… Rapid…Skoda alltså…
    Istället för denna bil inhandlades en 06 sedan Jetblack effect med relativt få mil, ca 8300.
    Där slutar det roliga, linersport… Vår första liner någonsin… Däremot är det sportstolar och det verkar även vara sportchassi.
    Slut på sport…hon går som en potta skit. Jag har bara erfarenhet av Hirschs Biopowerprogram och 2.3 Biopower. Dom är helt annorlunda. Den här tjuvstannar, rycker å är trööööt…
    Nya stift, m.m. och ingen motorlampa. Ingen skillnad med E85 eller bensin bortsett att man blir omkörd av MB’s 200D.
    Vad/var ska jag börja leta?!

    #460962

    Timpa
    Deltagare

    Kolla slangar och backventiler.
    PS. Nu sitter det kromhandtag på min 9000 CS 🙂
    Ska lägga upp bilder senare på blog sidan.

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

    • Det här svaret redigerades 3 dagar, 11 timmar sedan av .
    #460964

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Som Timpa skrev, kolla att backventiler och att slangar är hela o glada. Den berömda vita backventilen kan börja läcka igenom tryck.

    Sliten turbo?
    Igensatt kat?
    Igensatt avgas?

    Rullar bilen lätt?

    #460990

    Den har ju dom nya vakumslangarna med vulkafe backventiler. Allt verkar ok. Bilen rullar lätt och efter 8k mil tror jag turbon borde vara ok. Det är om katten är tät…. Får pressa på i högre farter och se hur det ter sig. Som det är nu har den vad vi kallade när vi provade ut 9-5or under hösten 96 ”dålig körbarhet” inte kul att köra helt enkelt….
    En liten bild på fyndskicket.

    IMG_20190710_085256-1

    • Det här svaret redigerades 3 dagar, 7 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 dagar, 7 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #460992

    Janne Hagnell
    Moderator

    Händer ju att innehållet i katen ger sig, som i Regins fall. Det kan ju proppa igen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #460997

    Något roligt iaf.
    Hjul byte…

    IMG_20190710_091530

    IMG_20190710_091521

    Nu ska dom bara dit på bilen!

    Bilagor:
    #461040

    Jag kan ha hittat felet…. Men det är så pinsamt så jag kan knappt berätta vad…
    Jag visar ist lita vad jag fixat med idag.

    Jag skulle ju montera dom nya hjulen.
    Då passar det ju bra att fixa passningen på hjulhuset och rostskydda.

    IMG_20190711_122626

    IMG_20190711_130057

    IMG_20190711_133652

    IMG_20190711_133659

    Bilagor:
    #461046

    Johan
    Deltagare

    Var det golvmattan som satt i vägen för pedalen? 🙂

    #461053

    Var det golvmattan som satt i vägen för pedalen? 🙂

    Njee…
    Men jag samlar mod att avslöja sanningen…. 😬

    #461054

    Jag fick ordning på dom hanterade plastinnerskärmarna.

    IMG_20190711_202853

    IMG_20190711_202839

    IMG_20190711_202833

    IMG_20190711_202844

    Jag grejade även till anläggningsytan för fälgarna.

    IMG_20190711_200516

    Förebild bak.

    Å efterbild fram…
    Allt såg ju likadant ut men jag glömde att fota.

    IMG_20190711_122546

    Bilagor:
    #461062

    Sedan va det ju hjulen då.
    Jag är nöjd med dessa. Jag kommer även att montera NOS navkåpor.

    IMG_20190711_215037

    IMG_20190711_215013

    IMG_20190711_214959

    IMG_20190711_214952

    IMG_20190711_214947

    Nu ska bilen få sig en polering så småningom.
    Fälgarna är lackförseglade på in och utsida iaf…

    Bilagor:
    #461095

    Regin
    Deltagare

    Var det golvmattan som satt i vägen för pedalen?

    Njee… Men jag samlar mod att avslöja sanningen….

    Inget gör en ”karl” mera än hans svagaste ”länk” 😏

    Allt, t o m det mest elementära kan hända även den ”bästa” –
    så ta språnget och hoppa ut, berätta vad det var 😋

    Tänk på att du kanske kan hjälpa andra på detta sätt 👍

    #461131

    MEENN ÅÅÅHHH!!

    Jag (eller någon) hade glömt skruva dit oljestickan…sitter ju i locket till påfyllning som bekant…
    Med det åtgärdat så går hon skapligt men ojoj vad trötta 2.0t BioPower är….
    (saknar Aerosarna)

    #461136

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Tycket den ser riktigt fin ut 👍!
    Fälgarna passar otroligt bra på den mörka bilen, är det svartmetallic?

    18″ räcker långt (även om MrSunbears kärra är brutal med 19″ 😊).

    Kan ett Hirsch steg 1 vara en lagom nivå med 210/220hk 95/E85?

    https://saab.hirsch-performance.ch/gb/produkte/leistungssteigerungen/l-9-5-1998-2010/benzin-9-5/2-0t-2005-biopower/

    Att gå längre kräver en hel del (tycker jag) hårdvara, koppling, turbo, Avgas etc.

    Vad har du använt för att försegla fälgarna?

    Mvh

    Mathias

    • Det här svaret redigerades 10 timmar, 46 minuter sedan av .
    #461139

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Tycker bilen blev riktigt stilig proper med turbinhjulen! Kul. Sådan fel som löst lock på oljestickan gillar jag. Mera sådant. 😀

    Kan tipsa om Sonax keramiska skydd för fälgar, en kompis har testat den på sina hjul och är nöjd med resultatet. (Han e väldans petig kan jag ju tillägga)

    https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/dack-och-falgvard/falgrengoring/falgforsegling-pa8762sv

    Angående trim, ett steg 1 från Maptun skulle funka ypperligt även om Hirsch är bra grejor absolut. Så länge det inte kräver annan hårdvara för Hirsch så funkar det bra. (Här efter lite onöndigt utlägg men det bjuder jag på) De Hirsch koncept som kräver annan hårdvara (IC, Downpipe, Avgas mm) kräver Hirsch original grejor för att mjukvaran skall lira 100% det har ”vi” upptäckt under flera års testande. Hirsch mjukvara är ”nördigt” kalibrerad till sina produkter/hårdvara och en annan IC el Downpipe som inte är lika som Hirsch kan man se skillnade i hur bilen presterar samt andra värden över tid. Jag provade Hirsch 300hk/400Nm mjukvara på min Griffin med Feritta downpipe, Maptun/ETS IC och det lirade inte till 100% med reglering mm. Nu kör jag jag med mjukvara från Maptun och det funkar prima.

    • Det här svaret redigerades 10 timmar, 13 minuter sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.