900 2,3 NG

Forum Övrigt Allmänt 900 2,3 NG

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-10-14 17:46.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18793

    jan.n
    Deltagare

    Har haft lite funderingar på att vara otrogen och skaffa en SAAB med utländsk bottenplatta. Har lagt märke till att 900 NG med 2,3-motorn ofta ligger lägre i pris än motsvarande 2.0. Har jag rätt? Finns det i så fall någon anledning till att det är så? Jag har tittat på bilar 15 – 20 tusen mil i prisklass mellan tio och tjugo tusen.

    #128592

    lsoderlund
    Deltagare

    Beror på att försäkringen är dyrare för 2.3:an än för 2.0:an.
    Sedan så är förbrukningen på 2.3:an lite högre än på 2.0:an

    Att de ligger lägre i pris kan ju beror på skicket på just vissa bilar, miltal och utrustning. Säg att du kollar på två olika bilar, som gått nästa lika långt och är rostfria så tror jag det kvittar vilken av dem du väljer, du får nog betala lika mycket ändå.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #128597

    le20 thomas
    Deltagare

    Jag skulle välja 2,0 framför allt om de gått långt. 2,3orna är känsliga i bla oljepump och i vissa fall kamdrivningen = dyrare rep. Har själv haft en 2,3a-94 som skar/varmnöp utan att varna (olja/temp) eller låta illa strax innan.
    Dock så är ju 2,3 mycket trevligare i känslan att köra (min åsikt)

    Däremot så tror jag att om du tittar på bilar av den åldern/prisklassen så är nog rostläget viktigast att kolla. Tex 94-95 är oftast redigt sunkiga.
    Försäkringsmässigt är ju knappast skillnaden så stor eftersom det inte lönar sig med mer än halvförsäkrat.

    Mitt val efter att ha provat några tidigare:
    1. 2,0t manuell
    2. 2,3i manuell
    Ej= ingen automat (i alla fall inte sensonic)

    PS. Den havererade bilen var en 2,3s. Nyservad med oljor filter mm DS

    #128607

    svarvaren
    Deltagare
    LE2,0 Thomas wrote:
    Jag skulle välja 2,0 framför allt om de gått långt. 2,3orna är känsliga i bla oljepump och i vissa fall kamdrivningen = dyrare rep. Har själv haft en 2,3a-94 som skar/varmnöp utan att varna (olja/temp) eller låta illa strax innan.
    Dock så är ju 2,3 mycket trevligare i känslan att köra (min åsikt)

    Verkar konstigt…eftersom det enda som skiljer 2,0 och 2,3 är slaglängden.Kamdrivning och oljepump är identiska.Enda undantaget är 2,0i -94 som saknar balansaxlar.Jag äger sedan år 2000 en 2,0i s coupé -96 bread and butter(ingen utrustning)och svägerskan har en 2,3i se -96 med det mesta i utrustningsväg.2,0 känns betydligt piggare/varvvilligare och är bränslesnålare, men 2,3 har en lugnare gång med mera vridmoment.5-dörrarsmodellen rostar vid skarven mellan tröskel och hjulhuskant (det onda arvet från opel vectra)liksom framfjädrar som brister.Bakluckorna rostar i nedkant eftersom SAAB var snåla med ett billigt kitt som samlar fukt (jag vek ut falsen tog bort kittet och behandlade med zinkfärg,epoxigrund och satte dit en list) tog även bort gummipluggarna i nedkant.

    Lycka till med köpet!

    /Owe

    #128610

    petter
    Deltagare

    Har en SE 2,3i -97 som gått 27 000 mil och varit i familjen sen ny. Soppaförbrukningen ska enligt Konsumentverkets siffror vara en cl mindre än för 2,0, men skillnaden är nog inte märkbar i realiteten. Då ska man minnas att 2,3 har 20 hk mer, och det märks framförallt med last. Väl i fart går bilen som tåget, faktiskt.

    Försäkring, ja: Tog över ägarskapet i våras och sparade 1100 på att köra Saab Försäkring jämfört med Länsförsäkringars offert (trots boenderabatt där). Det lönar sig att ringa runt.

    Mvh Petter

    #128643

    porsche944
    Deltagare

    900 ng ser jag personligen som ett sämre alternativ, problem med instrument ( digital km räknare) stolar som är utsuttna efter 5-6000 mil. Dock är karossen modern, likaså väghållningen. En 9-3 med många mil ( bättre stolar) eller en og 900 hade jag valt i dessa prisklasser. Har nyligen köpt en og 900 S -91 med 27K mil till dottern, ny kamkedja och den blev tyst i maskineriet, en totalt sett fin bil för 6000 kr.

    #128740

    petter
    Deltagare

    Min slog om till de 27 000 idag och stolen är fortfarande bekvämare än den i päronens 9-3 -08…så det där verkar vara en fråga om skick. Instrumenten fungerar hittills oklanderligt bortsett från ett par trasiga lampor i ett par knappar. Väghållningen vete hundan om man kan kalla modern… 😀

    Bagageutrymmet är episkt stort, vilket är bra när det behövs…

    Mvh Petter

    #128742

    porsche944
    Deltagare

    Kan ju även vara så att du vänjt dig vid stolen 😎

    #128745

    emul
    Moderator

    Jag hade länge ihopvikta lakan liggande i förarsätet på min 900 för att komma upp ur stolen lite.. 😉 Var rätt bekvämt det också! Man kan väl säga att sätesfjädringen lämnade endel att önska!

    #128798

    petter
    Deltagare
    Michael Rasmussen wrote:
    Kan ju även vara så att du vänjt dig vid stolen 😎

    Haha, så kanske det kan vara…fast farsan borde vant sig av med den nu och han håller faktiskt med. Men elvärmen är sönder sen många år, dock. 🙂

    Poängen är att man får kolla det enskilda exemplaret. Är stolen fin trots kanske femtontusen mil lär den inte paja vid sextontusen heller… Det gäller ju andra grejer också.

    Mvh Petter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng