900 "Aero" LTT -93

Forum Modellspecifika forum OG900 900 "Aero" LTT -93

• Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-15 20:09 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    lillper
    Deltagare

Någon form av exportmodell som jag inte känner till.
    Är det någon som vet hur det egentligen ligger till??

Tycker den ser lite dekaltrimmad ut?

http://www.blocket.se/kristianstad/SAAB_900_s_AERO_39374973.htm?ca=16&w=3

gindemo
    Deltagare

Har legat på klubben sida ett tag redan:
    viewtopic.php?f=15&t=3464
    Och den är inte dekaltrimmad….
    Om du läser annonsen så ser du att den modellen inte såldes i sverige.

lillper
    Deltagare

Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Jag hade läst annonsen, sett att det är en exportmodell, ifrågasatte inte detta på något sätt, utan ville egentligen mest veta mer om bilen. Men från fler håll.

Jag gillar bilen! :AP

Det jag skrev om dekaltrim syftade enbart på Aero-emblemet mellan bakljusen.

turbocab
    Deltagare

En fin bil, men såklart inte någon Aero utan en LTT. Ovanlig färg dock. Hade den haft taklucka hade man kunna skaffa sätena från en 9000 med moccainlägg och fixa APC och ha en riktigt fin ”Aero Chlone”. Men utan luckan blir det ju svårt tyvärr…. Jättemånga såna här såldes/säljs fortfarande som ”äkta” Aero i tyskland och Italien mm, man får se upp litegrand om det är the real deal man är ute efter.

gindemo
    Deltagare

@Lillper wrote:

Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Jag hade läst annonsen, sett att det är en exportmodell, ifrågasatte inte detta på något sätt, utan ville egentligen mest veta mer om bilen. Men från fler håll.

Förstår vad du menar…. visst är aero-emblemet inte original, och inte är det en äkta aero.
    Jag var själv sugen på denna bil. Men att köpa en som stått still i 10år finns det stora risker med. Packningar och gummi torkar ut och blir gamla även när den står stilla. Han kräver alldeles för mycket, då kan man lika gärna köpa en lika fin från england eller usa.

turbocab
    Deltagare

Ja, stora risker, men min T8 nyligen hade ju stått sen 2003, utomhus dessutom. Ok, jag åkte på 4x hjullager och allt i bromsväg, men motormässigt är det 100% trots stillestånden, bilen är torr som en pub i Saudiarabien! Så det kan funka, om den bara stått torrt och fint, och det verkar ju vara fallet här. Packningsproblemet vid stillastånd känns som det är mer 70-tals bilar och bakåt. Priset skall vi nog inte diskutera, då får vi på tafsen! 😆

t16s
    Deltagare

@gindemo wrote:

@Lillper wrote:

Förstår vad du menar…. visst är aero-emblemet inte original, och inte är det en äkta aero.
    Jag var själv sugen på denna bil. Men att köpa en som stått still i 10år finns det stora risker med. Packningar och gummi torkar ut och blir gamla även när den står stilla. Han kräver alldeles för mycket, då kan man lika gärna köpa en lika fin från england eller usa.

köp min iställer då…..Är en Aero fullt ut….ligger med på blocket!!

rikard
    Deltagare

Ni blandar saker detta är en s aero och ingen aero s , denna modellen såldes i europa och inte i sverige .

levererades med aero pakket och underrede med den lilla motorn .

priset gå säkert att diskutera ..

kolla lite på autoscout så ser ni helt andra priser än i sverige därför gå alla saabar till utlandet…

Geert
    Deltagare

Nu vi kommer in på petigpetternivån ska vi väll ha det rätt. :read

Inom EU fick man ju inte använde ’aero’ på denna tiden. Bara i Schweiz hette denna 1993 ’kampagn’modellen 900S Aero. Brochyrer med denna beteckningen finns.
    I andra länder (I, D, B, mm.) hette modellen 900S Sport.
    Utrustning: Skinn, läderratt, damask i skinn, aeropaket och Aerofälg. Billigare med AC tilläg. Nästan alla har inga loggor från fabriken.
    TurboS fjädringen hade dessa bilarna inte.

Meningen var ju att hålla upp försäljningen under de sista 6 månaderna 900gg producerades och prisgapet med en T16S var stort (fast grannen hade ingen aning).

Att säljaren anvander ordet ’aero’ är ju rätt för att förmedla till Sverige vad bilen är. Sista åren kan man observera att denna modellen föredras av många som vet vad den är pga att oftast har tidigare ägarna varit skonsama med de här. Detta ex. bekräftar det.

bovy
    Deltagare

Från vilken marknad är bilen importerad? Någon som vet?

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

olahol
    Deltagare

@Bovy wrote:

Från vilken marknad är bilen importerad? Någon som vet?

Rätt säker på att den kommer från Holland faktiskt, åk o titta på den om ni tvekar på skicket för den är nästan äckligt fin :race

mps
    Deltagare

Såldes denna modellen aldrig i Sverige?

Jag har en likadan, dock ej farthållare och skinnratt.
    Annars samma färg och allt.
    Svensksåld.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng