900 bränsle förbrukning

Forum Modellspecifika forum OG900 900 bränsle förbrukning

• Detta ämne har 38 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-19 17:52 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    wallero
    Deltagare

hej där tänkte starta en tråd där alla kan berätta om sina bensin förbrukningar på sina og 900
    samt vilka förbättringar man kan göra för att få ner förbrukningen.
    jag har grejat med min 900 jubileum nu som jag köpte från första ägarinnan här i stan.
    bilen har precis slagit om till 16.000mil alltså en lång milare men går klockrent i motor å låda.
    jag har servat bilen med precis allt som går från olja i låda motor till alla filter mm.
    har satt i jr sport filter samt ny simons sport avgas system (1600kr med moms på bilallt)
    samt tagit bort katten då den inte behövs på en tidig 88a har tom papper från saab där det står klart å tydligt
    att det är godkännt utan kisse damen fick detta brev 1991 från saab.
    nu ska den lämna ca 130hk å det märks verkligen underbart drag å ax.
    har i kväll monterat 7an utväxling på lådan i fram (det var 5an förut)
    förut låg den på 3000varv i 100kmh nu med 7ans utväxling
    2300varv i 100 kmh underbart att slippa dessa höga varv från motorn.
    med 5ans utväxling låg den på exackt 0.71 i förbrukning(inget skitsnack)
    i morgon ska jag till lysekil då ska jag mäta upp förbrukningen riktigt
    räknar kallt med ytterligare några cl mindre å det är riktigt skoj att ha kommit ner så mycket i bensin förbrukning.
    mvh niklas

wallero
    Deltagare

Vill veta vad jag gör för fel eftersom jag aldrig får några svar eller respons tänkte vara trevlig å starta en intressant tråd där många kan ge
    tips ang bensin förbrukning av våra 900or

William
    Deltagare

Det är tufft att köra försiktigt längre sträckor, men med farthållarens hjälp kom jag undan med 0,73 förra sommaren över de 50 milen mellan Övik – Stockholm i drygt laglig fart och inte så mycket trafik ivägen som måste köras om. Annars hamnar jag normalt kring 0,85 den sträckan. Även om jag kör hyggligt jämnt och följsamt så håller jag ganska högt tempo, vilket påverkar siffrorna.

Det är en 900S jag har, med Speedparts steg 1, sportluftfilter och 185/65 Michelin Energy däck. Kan dock inte påstå att nån av dessa förändringar gjort så mycket för förbrukningen. Märkte inte ens skillnad när den fick ”platta” trubbnosfronten heller… Vid tätortskörning ligger den kring 0,85 över en tank på sommaren och kring 0,95 över tank på vintern, det har den gjort senaste 8 åren vi haft den i familjen.

Den är snålare än förgasar 99an jag hade tidigare, men snäppet sämre än 9-5an. FÖr att vara en gammbil är det dock helt ok tycker jag :CH

Geert
    Deltagare

Historiska data på mina bilar:
    900S FPT med metalkat och 8:a primär
    lagligt går den under 0,6l utan ansträngning. Aeropaket sitter på den, standard chassis. Inga korta åkningar.

Rekordet fick min sambo med Aerocabben. Vid flytten körde hon efter flyttbilen – hela tiden motorväg, dock inte i suget eller medvind. Efter 100 mil blev det 0,54l milen. Bättre blir svårt.

Båda är 93or och har Lucas.
    Sedan jag flyttat till Sverige har jag aldrig kollat eftersom de blev hobbybilar då.

Om man vill vara petig: ju mer ethanol de blandar i ju högre förbrukningen blir.
    Rent praktiskt skull du Walle kunna sänka bilen och sätta på ett aeropaket. Det sparar nog 0,1l. Airflow är ännu bättre enligt Saab.

jimbo
    Deltagare

min saab 900s 92 ftt konverterad drog 1l milen.
    det va lågt med tanke på hur jag körde den. men när jag försökte köra den ekonomisk på långresor kom jag ner till 0,7.
    min nuvarande 900 i 86 drar runt 0,8 blandad körning mycket kortare sträckor.

rickard735
    Deltagare

Minns dock med fasa bensinförbrukningen i stadskörning med min 900turbo -82 den hade gått 4000 mil när jag köpte den 1984
    Man var ung och körkåt och gillade känna turbon dra minns då 2,5 l/mil som ingen ovanlighet.
    Men skoj var det :race

wallero
    Deltagare

funderar på en sänk sats på bilen men kjolar vet jag ej om jag orkar sätta på den är ju lite hög nu bilen mvh

reino
    Deltagare

Är det nån skillnad i förbrukning på första lucas gentemot dom senare? dvs -90 vs 91-93?
    Är ju annan box samt andra spridare som jag förstått men är det nån ekonomisk vinst över huvud taget att byta till det senare?

Primären lär ju göra sitt med. 6an vs 7an?
    Ska man tänka ännu längre så lär ju skicket på motorn i sej, med slitdelar samt packningar spela in en del det med.

Min 900s som ännu är orginal och har gått precis 30k lyckades jag få ner i 0.78 tror jag det var. Men då hade jag kört ca 7-8 mil på skrapad is (norrland) samt att det regnade den dan, så det gick ju inte fortare än 80km/h. Sen var det mycket långa sträckor överlag på just den tankningen. Annars ligger min bil runt 0.85-0.9 blandad körning. kanske blir mindre nu när det blir varmare dock.

wallero
    Deltagare

En viktig fråga jag aldrig tänkt på är det viktigt att kamkedjan är på topp?
    jag tycker jag hör lite från den ibland.
    motorn har gått 16000 mil nu alltid servad på Saab
    det är en i8 Jubileum 1988 mvh

longjohn61
    Deltagare

Min 900s 90a drar 0,95 svårt att få ner den tänkte prova med en nyare box samt oranga spridare då bara my 90 har gröna och en annan box vore skönt att komma ner till 0,75 typ 😉

Mvh Nisse

William
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Min 900s 90a drar 0,95 svårt att få ner den tänkte prova med en nyare box samt oranga spridare då bara my 90 har gröna och en annan box vore skönt att komma ner till 0,75 typ 😉

Mvh Nisse

Skaffa sportluftfilter, de dyra NGK-stiften, lättrullade däck och sätt in en laddtrycksmätare så du kan se hur mycket du gasar. När jag försöker snålköra undviker jag ”gå över nollan”, dvs turboladd, vid acceleration och vid jämn fart använda den växel som ger mest ”negativt ladd” – vacuum – på mätaren.

Måste säga att det känns lite gubbigt att erkänna att jag använder min laddtrycksmätare som econometer…. :ID

Jonathan
    Deltagare

Gäller tipsen i denna tråd även för NG900? Morsans bil har börjat dra mer efter ett växellådsbyte, så vi kliar oss lite i huvudet över det.

ingemargavle
    Deltagare

Min 900S aut -93 ligger på ca 1.2l/mil blandad körning. Skulle gärna minska förbrukningen något – om jag visste hur.
    Är inne på laddluftkylare o ny apc box.

lillper
    Deltagare

Det blir väl kanske lite som att jämför äpplen och päron det här men min T8 -86 (155hk) drog 0.84 mellan Trollhättan och Stjärnhov (Klassiker TP80).
    E20 körningen gick i 130-140 när det tilläts men naturligtvis gick det desto saktare på vägarna 51, 52, 55 o.s.v. närmare målet.
    Hur som helst tycker jag det är helt OK för en 26 år gammal bil vars prestanda fortfarande hänger med i dagens trafikrytm utan problem.

longjohn61
    Deltagare

@William wrote:

@longjohn61 wrote:

Mvh Nisse

Skaffa sportluftfilter, de dyra NGK-stiften, lättrullade däck och sätt in en laddtrycksmätare så du kan se hur mycket du gasar. När jag försöker snålköra undviker jag ”gå över nollan”, dvs turboladd, vid acceleration och vid jämn fart använda den växel som ger mest ”negativt ladd” – vacuum – på mätaren.

Måste säga att det känns lite gubbigt att erkänna att jag använder min laddtrycksmätare som econometer…. :ID

Sportluft filter har jag samt platina stiften och kul att det finns fler som använder laddtrycksmätare på detta sätt 😀 kör så själv sen länge men under 0,95 kommer den inte ändå

Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng